Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo

Sylabus przedmiotu Teoretyczne podstawy ogrzewnictwa i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoretyczne podstawy ogrzewnictwa i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,20,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wybranego urządzenia wentylacyjnego15
15
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy. Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych.2
T-W-2Właściwości transportowe i termodynamiczne płynów. Właściwości termofizyczne materiałów. Właściwości termodynamiczne powietrza wilgotnego.2
T-W-3Wykres i-x. Zmiany stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą.1
T-W-4Paliwa energetyczne i spalanie. Zjawiska fizyczne i chemiczne występujące podczas spalania. Spalanie niezupełne i zupełne, niecałkowite i całkowite. Ciepło spalania i wartość opałowa paliw. Zapotrzebowanie na powietrze do spalania. Objętość spalin. Obliczanie kominów.2
T-W-5Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła. Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła.3
T-W-6Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu.4
T-W-7Wymiana ciepła przez promieniowanie.1
T-W-8Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji.2
T-W-9Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją.3
T-W-10Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię.1
T-W-11Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych. Komputerowe wspomaganie projektowania układów ciepłowniczych.2
T-W-12Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach.2
T-W-13Kształtowanie mikroklimatu pomieszczeń. Jakość powietrza w pomieszczeniach. Źródła zanieczyszczeń. Czystość i świeżość powietrza. Fizjologiczne podstawy klimatyzacji. Warunki komfortu cieplnego. Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza. Bilans ciepła w pomieszczeniu.2
T-W-14Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej. Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych. Obliczanie nawiewników i wywiewników. Obliczanie przewodów wentylacyjnych. Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego50
65
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe20
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia30
A-W-4udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów2
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Literatura podstawowa

  1. Wiśniewski S., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2010
  2. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 2009
  3. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979
  4. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2006
  5. Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm Serwis, Poznań, 2005
  6. Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja.Podstawy, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Patrick D.R., Fardo S.W., Richardson R.E., Patrick S.R., Energy Conservation Guidebook, Fairmont Press, Lilburn, 2007
  2. Waters J.R., Energy Conservation in Buildings. A Guide to Part L of the Buildings Regulations, Blackwell, Oxford, 2003
  3. Laskowski L., Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego, Polcen, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wybranego urządzenia wentylacyjnego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne procesów przenoszenia pędu, ciepła i masy. Równania bilansu masy, energii i pędu dla układów przepływowych.2
T-W-2Właściwości transportowe i termodynamiczne płynów. Właściwości termofizyczne materiałów. Właściwości termodynamiczne powietrza wilgotnego.2
T-W-3Wykres i-x. Zmiany stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą.1
T-W-4Paliwa energetyczne i spalanie. Zjawiska fizyczne i chemiczne występujące podczas spalania. Spalanie niezupełne i zupełne, niecałkowite i całkowite. Ciepło spalania i wartość opałowa paliw. Zapotrzebowanie na powietrze do spalania. Objętość spalin. Obliczanie kominów.2
T-W-5Mechanizmy przenoszenia ciepła. Przewodzenie ciepła. Równanie różniczkowe przewodzenia ciepła. Ustalone przewodzenie ciepła. Nieustalone przewodzenie ciepła. Numeryczne metody rozwiązywania zagadnień nieustalonego przewodzenia ciepła.3
T-W-6Wnikanie i przenikanie ciepła. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła (konwekcja swobodna i wymuszona). Zastosowanie teorii podobieństwa – równania kryterialne dla różnych przypadków wymiany ciepła. Wnikanie ciepła przy wymuszonym opływie ciał oraz w kanałach. Wnikanie ciepła przy kondensacji pary oraz przy wrzeniu.4
T-W-7Wymiana ciepła przez promieniowanie.1
T-W-8Nośniki ciepła. Obliczanie wymienników ciepła. Obliczanie izolacji.2
T-W-9Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody. Analiza termodynamiczna pomp ciepła oraz wentylacji mechanicznej z rekuperacją.3
T-W-10Obliczanie zapotrzebowania budynków na energię.1
T-W-11Bilans energetyczny ciepłowni. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych. Komputerowe wspomaganie projektowania układów ciepłowniczych.2
T-W-12Parametry cieplne budynków. Obliczenia cieplne przegród budynków. Termoizolacyjność przegród budowlanych. Koszty ogrzewania i straty energii cieplnej w budynkach.2
T-W-13Kształtowanie mikroklimatu pomieszczeń. Jakość powietrza w pomieszczeniach. Źródła zanieczyszczeń. Czystość i świeżość powietrza. Fizjologiczne podstawy klimatyzacji. Warunki komfortu cieplnego. Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. Ogólne równanie wymiany powietrza. Bilans ciepła w pomieszczeniu.2
T-W-14Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej. Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Właściwości strug nawiewnych i wywiewnych. Obliczanie nawiewników i wywiewników. Obliczanie przewodów wentylacyjnych. Zastosowanie metod CFD do organizowania wymiany powietrza w pomieszczeniu.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego50
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe20
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia30
A-W-4udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów2
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta