Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IS_1A_i2_U01 | Student pisząc pracę dyplomową potrafi uzyskać wlaściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać, także zgodnie z obowiązującym prawem, umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi przedstawić swoje wyniki w języku obcym w zwięzłej i zrozumiałej formie; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ją poszerzać tj. wykazuje umiejętność samokształcenia wymaganą w jego przyszłej pracy i rozwoju osobowym; zna podstawowe słownictwo techniczne , także w co najmniej jednym języku obcym co demosntruje pisząc opracowanie tekstowe zagadnienia specjalistycznego w zwięzłej formie streszczenia; zna podstawowe metody i techniki inżynierskie stosowane w inżynierii środowiska: analityczne, modelowania komputerowego w zakresie podstawowym, eksperymentalne, obliczeniowe, techniki badawcze, opracowania wyników badań i wyników eksperymentu, analizy i oceny wyników badań - w stopniu wystarczjącym dla wykonania smodzielnie, wg wskazań opiekuna pracy dyplomowej, opracowania i rozwiązania typowego zagadnienia/problemu o charakterze zadania inżynierskiego. Potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu takich zadań, zaplanować harmonogram ich realizacji i dotrzymać go, oraz oszacować podstawowe koszty i skutki ekonomiczne wykonania takiego zadania, z uwazględnieniem obowiązującego prawa. Potrafi organizować a w razie potrzeby także kierować pracą grupy osób wykonujących zadanie inżynierskie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IS_1A_U04 | Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
IS_1A_U09 | Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu inżynierii środowiska |
IS_1A_U15 | Ma umiejętność samokształcenia się |
IS_1A_U14 | Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego |
IS_1A_U08 | Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska |
IS_1A_U19 | Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska |
IS_1A_U21 | Umie analizować i ocenić efektywność energetyczną a także ekonomiczną procesów technicznych, w szczególności tych stosowanych w inżynierii środowiska |
IS_1A_U18 | Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących |
IS_1A_U20 | Umie analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko |
IS_1A_U05 | Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności |
IS_1A_U07 | Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, stosuje zasady BHP |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: techniki zabezpieczeń obiektów lądowych - jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programu studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością wykorzystania zdobytej w okresie studiów wiedzy, a uzyskane w czasie studiów umiejętności powinny być wystarczające do samodzielnego wykonania pracy dyplomowej w formie pisemnej, pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej. |
---|
Treści programowe | T-PD-1 | Student realizuje wybrany projekt i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy, oraz w formie pliku/plików na płycie CD lub DVD. |
---|
T-PD-2 | Student przedstawia wyniki projektu, w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej - w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego. |
Metody nauczania | M-1 | Samodzielnie wykonany projekt w postaci pracy dyplomowej w formie opracowania pisemnego, wykonywany przez studenta pod opieką i w konsultacji z nauczycielem akademickim o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy, lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie - zgodnie z ustaleniami Regulaminu studiów.
Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu inżynierskiego z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: techniki zabezpieczeń obiektów lądowych, w postaci projektu z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych przypadkach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce (opis stanu wiedzy lub stanu techniki w danym obszarze zagadnień) z elementami własnego wkładu studenta poprzez analizę porównawczą, wskazanie możlwych zastosowań w innych obszarach, ocenę krytyczną tych rozwiązań - ze wskazaniem na mozliwości modernizacji lub rozwoju techniki itp. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą, w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań i wykona badania oraz opracuje wyniki badań i wykorzysta je do rozwiązania postawionego problemu. Praca dyplomowa inżynierska może także zawierać wszystkie lub niektóre z elementów wymienionych powyżej. Praca powinna wykazać że student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku inżynieria środowiska, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanej pracy dyplomowej powinna uwzględniać i ustalać, czy student wykonał ją samodzielnie oraz czy posiada wymagany zasób wiedzy i umiejętności określonych w programie ksztalcenia, oraz na jakim poziomie w skali ocen stosowanej w Uczelni; ocena oracy dyplomowej powinna odnosić się także do zgodności tematu i metod zastosowanych dla rozwiązania problemu z kierunkiem i specjalnością studiów. Przy ocenie pracy dyplomowej w szczególności należy uwzględnić praktyczne apsekty przyjętych rozwiązań i ich aplikacyjność, oraz oryginalność i nowoczesność zastosowanych rozwiązań, a także poziom profesjonalizmu zawodowego przedstawiony przez dyplomanta w doborze i zastosowaniu metod, oraz w czasie prezentacji wyników pracy dyplomowej na seminariach i na egzaminie dyplomowym. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student wykazuje bak podstaw wiedzy z kierunku i specjalności, popełnia podstawowe błędy merytoryczne, myli pojęcia i podstawoe definicje. Nie potrafi dobrać właściwych metod dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera błędnie metody albo popelnia podstawowe błędy w stosowaniu metod. Nie zna, nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska. Nie zna lub nie stosuje podstawowych zasad opracowania projektu/pracy dyplomowej, nie potrafi dotrzymać terminów realizacji ustalonych w harmonogramie; wykonując prace lamie podstawowe zasady bezpieczństwa BHP i narusza lub łamie przepisy prawa. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z kierunku i specjalności, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne, nie ma ugruntowanej wiedzy dotyczącej pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać co najmniej jedną właściwą metodę dla rozwiązania problemu ewentualnie dobiera inne metody ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii środowiska w wąskim wymiarze. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu/pracy dyplomowej, lecz zdarza mu się popełniać błędy, lecz nie natury zasadniczej, potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie; wykonując prace przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa BHP i nie narusza przepisów prawa |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z kierunku i specjalności, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii środowiska w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu/pracy dyplomowej, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie; Wykonując prace przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa BHP i nie narusza przepisów prawa. |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę z kierunku i specjalności, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu inżynierii środowiska w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu/pracy dyplomowej, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie; Wykonując prace przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa BHP i nie narusza przepisów prawa. |
4,5 | Student ma poszerzoną wiedzę z kierunku i specjalności, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii środowiska w poszerzonym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu/pracy dyplomowej, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie; Wykonując pracę wykazuje się dużą samodzielnością, przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa BHP i nie narusza przepisów prawa. |
5,0 | Student ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z kierunku i specjalności, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Potrafi opisać podstawy tych metod i wyjaśnić zasady ich prawidłowego stosowania. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu inżynierii środowiska w poszerzonym zakresie; jest innowacyjny i wprowadza własne oryginalne pomysły do rozwiązań jakie proponuje. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu/pracy dyplomowej, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie; Wykonując pracę wykazuje się dużą samodzielnością, przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa BHP i nie narusza przepisów prawa. |