Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo
Sylabus przedmiotu Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Technologii Wody i Ścieków |
W-2 | Ukończony kurs Mechaniki Płynów i Hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych |
C-2 | Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód) | 1 |
T-W-2 | Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych | 2 |
T-W-3 | Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych | 1 |
T-W-4 | Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) | 1 |
T-W-5 | Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji) | 1 |
T-W-6 | Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów) | 2 |
T-W-7 | Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania) | 2 |
T-W-8 | Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów) | 2 |
T-W-9 | Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód | 2 |
T-W-10 | Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód | 1 |
T-W-11 | Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika | 3 |
T-W-12 | Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków. | 3 |
T-W-13 | Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne | 4 |
T-W-14 | Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 16 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 7 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
48 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 1 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_W01 Student definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-P-1, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_null_W02 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-W-12, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-2, T-P-1, T-W-1 | M-2 | S-2 |
IS_1A_null_U02 Student planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków w rzeczywistych terenach | IS_1A_U18 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-P-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_null_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-12 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_null_K02 Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczalniami ścieków komunalnych | IS_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_W01 Student definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_null_W02 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie poprawnie wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną a także jedynie podstawową wiedzę w zakresie działań projektowych odnośnie urządzeń do uzdatniania wód i oczyszczania ścieków (z dostatecznym zrozumieniem przedstawionych powyżej aspektów) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_null_U02 Student planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków w rzeczywistych terenach | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste schematy (urządzenia) stacji uzdatniania wody oraz oczyszczalni ścieków a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych rozwiązań (schematów) istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_null_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_null_K02 Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczalniami ścieków komunalnych | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie dostateczną świadomość zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących uzdatniania wód i oczyszczania ścieków jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2009
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Poznań, 2000
- Zbysław Dymaczewski praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000