Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo
Sylabus przedmiotu Racjonalne wykorzystanie energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Racjonalne wykorzystanie energii | ||
Specjalność | Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle |
C-3 | Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów w budownictwie i przemyśle |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie dla zadanych założeń projektu oceniającego zużycie energii (materiału) w urządzeniu lub procesie technicznym stosowanym w budownictwie | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny | 2 |
T-W-2 | Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń | 3 |
T-W-3 | Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle | 2 |
T-W-4 | Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej | 2 |
T-W-5 | Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania | 2 |
T-W-6 | Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie | 2 |
T-W-7 | Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji | 2 |
T-W-8 | Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej | 2 |
T-W-9 | Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła | 2 |
T-W-10 | Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek | 2 |
T-W-11 | Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców | 2 |
T-W-12 | Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej | 2 |
T-W-13 | Energooszczędne systemy oświetlenia budynków | 1 |
T-W-14 | Substytucja materiałów | 2 |
T-W-15 | Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-A-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczeń | 10 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 8 |
A-P-3 | Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 16 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 Student zna podstawowe definicje parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii oraz zna podstawowe techniki obliczania istotnych parametrów energetycznych i charakterystyki energetyczne urządzeń technicznych | — | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-9, T-W-6, T-W-15, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W02 Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych oraz zna technologie odzysku energii w procesach technicznych, w szczególności tych stosowanych w budownictwie | — | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-5, T-W-12, T-W-15, T-A-1, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-14, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-13, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U02 Student umie wykonać projekt i ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-15, T-W-11, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-13, T-P-1, T-W-14, T-W-10, T-W-4, T-W-7 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | — | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-1, T-W-15, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 Student zna podstawowe definicje parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii oraz zna podstawowe techniki obliczania istotnych parametrów energetycznych i charakterystyki energetyczne urządzeń technicznych | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Student zna definicje podstawowych parametrów chrakteryzujących zużycie materiału lub energii. Student zna charakterystyki energetyczne dla wybranego urządzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W02 Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych oraz zna technologie odzysku energii w procesach technicznych, w szczególności tych stosowanych w budownictwie | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Student zna zasady racjaonalej eksploatacji wybranego urządzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U02 Student umie wykonać projekt i ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia | 2,0 | Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach |
3,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian | |
3,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca drobnej korekty struktura pracy | |
4,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne | |
4,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów | |
5,0 | Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Szargut J.: Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 2000