Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo

Sylabus przedmiotu Systemy pomiarowe i monitorujące:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy pomiarowe i monitorujące
Specjalność Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,20,62egzamin
laboratoriaL6 30 1,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie przedmiotów poprzedzających (lub określenie wymaganej wiedzy): fizyka, chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. Traktowanie pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć.1
T-L-2Wzorcowanie aparatury pomiarowej.4
T-L-3Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025.4
T-L-4Ustalanie selektywności, precyzji i dokładności wybranych metod badań.4
T-L-5Szacowanie niepewności pomiarów.4
T-L-6Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska.4
T-L-7Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów.4
T-L-8Zaliczenie pisemne5
30
wykłady
T-W-1Metody pomiarowe, właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych. Wzorce pomiarowe i metody ich doboru do cechowania przyrządów pomiarowych. Podstawowe rodzaje i struktury systemów pomiarowych.2
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników.2
T-W-3Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań.1
T-W-4Zasady doboru elementów toru pomiarowego. Selektywność, precyzja, dokładność, liniowość. Niepewność pomiaru.2
T-W-5Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu.2
T-W-6Walidacja metody. Akredytacja laboratoriów (PN EN 17025).1
T-W-7Charakterystyka wieloparametrowych układów pomiarowych. Aparatura kontrolno-pomiarowa, zasady doboru przetworników pomiarowych.2
T-W-8Systemy nadzoru bezpośredniego i zdalnego. Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Monitoring satelitarny, samolotowy, pływający nawodny i podwodny.2
T-W-9Systemy kontrolno-pomiarowe do obserwacji i nadzoru w czasie prac ratowniczych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykonanych ćwiczeń.5
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym.2
A-W-5Udział w egzaminie ustnym.1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Ma wiedzę dotyczącą działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych.
IS_1A_W10, IS_1A_W22T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów oraz umiejętności traktowania wyników tych pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-1T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, jej wpływ na środowisko, ma świadoność odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
IS_1A_K02, IS_1A_K04T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Ma wiedzę dotyczącą działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów oraz umiejętności traktowania wyników tych pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
2,0Student nie potrafi dobrać metod pomiarów, nie potrafi wykonać prostych pomiarów, nie potrafi zinterpretować wyników pomiarów, nie potrafi wyników pomiarów wykorzystać jako źródła informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
3,0Student potrafi dobrać metody pomiarów, potrafi wykonać proste pomiary, potrafi zinterpretować wyniki pomiarów lub badań, potrafi wyniki pomiarów wykorzystać jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
3,5Student potrafi dobrać metody pomiarów, potrafi wykonać proste pomiary, potrafi zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych, popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
4,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe kryteria doboru metod i narzędzi, potrafi uzasadnić swój wybór. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
4,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe i szersze kryteria doboru metod i narzędzi pomiarowych, potrafi uzasadnić swój wybór. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
5,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe i szersze kryteria doboru metod i narzędzi pomiarowych, potrafi uzasadnić swój wybór i zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, jej wpływ na środowisko, ma świadoność odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Arendarski J., Niepewność pomiarów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  2. Piotrowki J., Kostyrko K., Wzorcowanie aparatury pomiarowej, PWN, Warszawa, 2000
  3. Pomiary cieplne, WNT, Warszawa, 2001
  4. Red. Hrynkiewicz A. Z., Rokita E., Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 1999
  5. Minkina W., Gryś S., Korekcja charakterystyk dynamicznych czujników termometrycznych – metody , układy, algorytmy, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Pasek M., Porty lotnicze. Systemy świetlnych pomocy nawigacyjnych, WITWL, Warszawa, 2006
  2. Polaczek T., Audyt bezpieczeństwa informacji w praktyce, HELION, Gliwice, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć.1
T-L-2Wzorcowanie aparatury pomiarowej.4
T-L-3Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025.4
T-L-4Ustalanie selektywności, precyzji i dokładności wybranych metod badań.4
T-L-5Szacowanie niepewności pomiarów.4
T-L-6Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska.4
T-L-7Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów.4
T-L-8Zaliczenie pisemne5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody pomiarowe, właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych. Wzorce pomiarowe i metody ich doboru do cechowania przyrządów pomiarowych. Podstawowe rodzaje i struktury systemów pomiarowych.2
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników.2
T-W-3Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań.1
T-W-4Zasady doboru elementów toru pomiarowego. Selektywność, precyzja, dokładność, liniowość. Niepewność pomiaru.2
T-W-5Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu.2
T-W-6Walidacja metody. Akredytacja laboratoriów (PN EN 17025).1
T-W-7Charakterystyka wieloparametrowych układów pomiarowych. Aparatura kontrolno-pomiarowa, zasady doboru przetworników pomiarowych.2
T-W-8Systemy nadzoru bezpośredniego i zdalnego. Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Monitoring satelitarny, samolotowy, pływający nawodny i podwodny.2
T-W-9Systemy kontrolno-pomiarowe do obserwacji i nadzoru w czasie prac ratowniczych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykonanych ćwiczeń.5
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym.2
A-W-5Udział w egzaminie ustnym.1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Ma wiedzę dotyczącą działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. Traktowanie pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych
Treści programoweT-W-4Zasady doboru elementów toru pomiarowego. Selektywność, precyzja, dokładność, liniowość. Niepewność pomiaru.
T-W-3Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań.
T-W-9Systemy kontrolno-pomiarowe do obserwacji i nadzoru w czasie prac ratowniczych.
T-W-6Walidacja metody. Akredytacja laboratoriów (PN EN 17025).
T-W-8Systemy nadzoru bezpośredniego i zdalnego. Metody i środki techniczne monitoringu środowiska. Monitoring satelitarny, samolotowy, pływający nawodny i podwodny.
T-W-5Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu.
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników.
T-W-1Metody pomiarowe, właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych. Wzorce pomiarowe i metody ich doboru do cechowania przyrządów pomiarowych. Podstawowe rodzaje i struktury systemów pomiarowych.
T-W-7Charakterystyka wieloparametrowych układów pomiarowych. Aparatura kontrolno-pomiarowa, zasady doboru przetworników pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów oraz umiejętności traktowania wyników tych pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. Traktowanie pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych
Treści programoweT-L-4Ustalanie selektywności, precyzji i dokładności wybranych metod badań.
T-L-3Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025.
T-L-7Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów.
T-L-5Szacowanie niepewności pomiarów.
T-L-2Wzorcowanie aparatury pomiarowej.
T-L-6Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać metod pomiarów, nie potrafi wykonać prostych pomiarów, nie potrafi zinterpretować wyników pomiarów, nie potrafi wyników pomiarów wykorzystać jako źródła informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
3,0Student potrafi dobrać metody pomiarów, potrafi wykonać proste pomiary, potrafi zinterpretować wyniki pomiarów lub badań, potrafi wyniki pomiarów wykorzystać jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
3,5Student potrafi dobrać metody pomiarów, potrafi wykonać proste pomiary, potrafi zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych, popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt.
4,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe kryteria doboru metod i narzędzi, potrafi uzasadnić swój wybór. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
4,5Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe i szersze kryteria doboru metod i narzędzi pomiarowych, potrafi uzasadnić swój wybór. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
5,0Student potrafi prawidłowo dobrać metody pomiarów, zna podstawowe i szersze kryteria doboru metod i narzędzi pomiarowych, potrafi uzasadnić swój wybór i zaproponować rozwiązanie alternatywne. Potrafi wykonać pomiary, zinterpretować wyniki tych pomiarów i wykorzystać je jako źródło informacji niezbędne dla bezpieczeństwa obiektów lądowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Student rozumie aspekty i skutki działalności inżynierskiej, jej wpływ na środowisko, ma świadoność odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie działania oraz budowy złożonych, zintegrowanych układów mechaniczno–elektroniczno–informatycznych. Traktowanie pomiarów jako źródła podstawowych informacji niezbędnych dla bezpieczeństwa obiektów lądowych
Treści programoweT-L-3Badania kontrolne przyrządów i zestawów kontrolno-pomiarowych zgodnie z wymaganiami normy PN EN 17025.
T-L-6Sprawdzanie i cechowanie przetworników do pomiaru fizycznych i chemicznych parametrów środowiska.
T-L-7Badanie układów wieloparametrowych przy pomocy komputerowych systemów zbierania i opracowywania wyników pomiarów.
T-L-4Ustalanie selektywności, precyzji i dokładności wybranych metod badań.
T-L-5Szacowanie niepewności pomiarów.
T-L-2Wzorcowanie aparatury pomiarowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.