Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych

Sylabus przedmiotu Obiekty i konstrukcje w inżynierii środowiska-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obiekty i konstrukcje w inżynierii środowiska-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Fizyki
W-3Ukończony kurs Rysunku technicznego
W-4Ukończony kurs Mechaniki budowli
W-5Ukończony kurs Konstrukcje betonowe
W-6Ukończony kurs Materiały budowlane
W-7Ukończony kurs Mechanika gruntów
W-8Ukończony kurs Fundamentowanie I
W-9Ukończony kurs Konstrukcje metalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
C-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu trasy instalacji sanitarnych w budynku na jego konstrukcję.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielne opracowanie tematu projektowego10
A-P-3Udział w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenie projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_h_W01
Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska.
IS_1A_W04, IS_1A_W18T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-P-1M-1S-1
IS_1A_h_W02
Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów.
IS_1A_W18T1A_W07InzA_W02C-2T-P-1M-1S-1
IS_1A_h_W03
Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego.
IS_1A_W06T1A_W02InzA_W02C-3T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_h_U01
Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1M-1S-1
IS_1A_h_U02
Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności.
IS_1A_U11T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-1, C-3T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_h_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
IS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_h_W01
Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_h_W02
Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_h_W03
Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_h_U01
Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_h_U02
Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_h_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielne opracowanie tematu projektowego10
A-P-3Udział w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_h_W01Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W04Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa, konstrukcji i struktury budynków oraz sposobu kształtowania komponentów budowlanych pod względem cieplnym, wytrzymałościowym, wilgotnościowym, szczelności powietrznej oraz przeciwpożarowym
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenie projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_h_W02Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenie projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_h_W03Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W06Zna budowę i własności materiałów stosowanych w inżynierii środowiska ze szczególnym uwzględnieniem materiałów instalacyjnych, zna sposoby łączenia przewodów i sieci w systemy, ma wiedzę dotyczącą procesu korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenie projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_h_U01Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenie projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_h_U02Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
C-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenie projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_h_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu.
C-3Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: obudowa wykopu pod realizację rurociągu kanalizacyjnego z uwzglednieniem odwodnienia wykopu; elementów żelbetowych rurociągu do realizacji przecisku; studni opuszczanej jako przepompowni ściaków.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenie projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0