Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych

Sylabus przedmiotu Podstawy ciepłownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ciepłownictwa
Specjalność Ogrzewnictwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,70,44zaliczenie
wykładyW6 45 2,30,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej45
45
wykłady
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego35
A-P-3Zaliczenie projektu1
81
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Samodzielna lektura5
A-W-5Obecność na egzaminie2
70

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W15
Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W15, IS_1A_W16, IS_1A_W17T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-P-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_??_W22
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-P-1, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-8M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa. Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
IS_1A_U01, IS_1A_U03, IS_1A_U05, IS_1A_U13T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3, C-2T-W-3, T-P-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K01, IS_1A_K06T1A_K01, T1A_K06InzA_K02C-3, C-1, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-P-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W15
Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W22
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krygier K., Sieci ciepłownicze, Politechnika Warszawska, Warszawa
  2. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Radlow R., Podręcznik ciepłownictwa. System rur preizolowanych, European District Heating Pipe Manufactures Association. Tłum. PTN CIBET
  2. Kamler W., Ciepłownictwo, PWN, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła2
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.2
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.10
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła8
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.4
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.6
T-W-7Wykresy piezometryczne.2
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.8
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego35
A-P-3Zaliczenie projektu1
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne przygoowanie się do egzaminu15
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Samodzielna lektura5
A-W-5Obecność na egzaminie2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
IS_1A_W17Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych w inżynierii środowiska, w tym w szczególności: • systemów technicznego wyposażenia budynków, •systemów zaopatrzenia w energię, •sieci cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych, • systemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, •urządzeń ochrony powietrza
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
Treści programoweT-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-2Bilanse cieplne, czynnik grzejny, transport ciepła.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu wykładów. Poprawnie wykonał projekt sieci cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu ciepłownictwa. Potrafi odczytać mapy geodezyjne i potrafi sporządzić dokumentację graficzną odcinka sieci cieplnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U03Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne; potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Rozumienie zasad projektowania oraz umiejętność zaprojektowania odcinka sieci cieplnej
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi podstaw ciepłownictwa, w tym przede wszystkim zasadami działania i budową podstawowych urządzeń, sieci cieplnych
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania sieci cieplnych
Treści programoweT-W-7Wykresy piezometryczne.
T-W-1Problematyka gospodarki cieplnej ośrodków mieszkalnych i przemysłowych, centralizacja źródeł ciepła
T-W-5Sieci ciepłownicze – rodzaje, układy, podział.
T-W-4Podstawowe urządzenia wykorzystywane w ciepłownictwie - palniki, kotły, wymienniki ciepła
T-W-9Lokalne sieci cieplne niskich parametrów
T-P-1Projekt preizolowanej sieci cieplnej
T-W-3Gospodarka paliwowa, rodzaje paliw stałych, ciekłych i gazowych, ichspalanie, zastosowanie i magazynowanie.
T-W-6Ogólne zasady projektowania sieci cieplnych – obliczenia cieplne i hydrauliczne.
T-W-8Kanałowa i preizolowana sieć cieplna – przewody, uzbrojenie, sposoby układania, kompensacja wydłużeń cieplnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów