Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych

Sylabus przedmiotu Urządzenia chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia chłodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych14
T-A-2zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe2
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.2
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.2
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.2
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.2
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.2
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.2
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).2
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.2
T-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.2
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.2
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.1
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.1
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem2
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów2
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.1
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
IS_1A_W09T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-10, T-W-3, T-W-12, T-W-6, T-W-4, T-W-15, T-W-17, T-W-9, T-W-13, T-W-5, T-W-8, T-W-16, T-W-14, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-11M-1S-1
IS_1A_??_W02
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
IS_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07C-1T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-16, T-W-17, T-W-4, T-W-11, T-W-2, T-W-8, T-W-14, T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-13M-1S-1
IS_1A_??_W03
Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, handlu i gospodarstwie domowym.
IS_1A_W12T1A_W04InzA_W02C-1T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-17, T-W-8, T-W-12, T-W-16, T-W-9, T-W-13, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1S-1
IS_1A_??_W04
Ma podstawową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
IS_1A_W15T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-16, T-W-7, T-W-17, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-W-4, T-W-2, T-W-15, T-W-9, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2
IS_1A_??_U02
Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
IS_1A_U20T1A_U10, T1A_U13InzA_U03, InzA_U05C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2
IS_1A_??_U03
Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
IS_1A_U21T1A_U12, T1A_U13InzA_U04, InzA_U05C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
IS_1A_K01T1A_K01C-1T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-A-2, T-W-4, T-W-16, T-W-13, T-A-1, T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-17, T-W-11, T-W-15, T-W-14M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_??_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
IS_1A_K05T1A_K05C-1T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-A-1, T-W-3, T-W-9, T-W-16, T-W-17, T-W-15, T-W-1, T-A-2, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_1A_??_W02
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_1A_??_W03
Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, handlu i gospodarstwie domowym.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_1A_??_W04
Ma podstawową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_1A_??_U02
Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_1A_??_U03
Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
IS_1A_??_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5tudent wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, I.P.P.U MASTA, 1995
  2. Fodemski F.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkstkach morskich., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  4. Piotrowski J., Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Bohdal T., Charum H.; Czapp M., Urządzenia chłodncize sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych14
T-A-2zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe2
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.2
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.2
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.2
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.2
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.2
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.2
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).2
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.2
T-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.2
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.2
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.1
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.1
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem2
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów2
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.1
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie lewobieżnych obiegów termodynamicznych jedno i wielostopniowych, kaskadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji obiegów chłodniczych. Rozróżnia obiegi Carnota, Lindego, Lorenza, obieg z regeneracją ciepła wewnętrzna i zewnętrzna. Posiada też wiedzę o czynnikach chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.
T-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W03Ma wiedzę na temat podstaw wymiany ciepła w zastosowaniu do urządzeń chłodniczych, posiada wiedzę o przemianach substancji stosowanych w urządzeniach chłodniczych. Zna rozwiązania rzeczywistych urządzeń chłodniczych stosowanych w przemyśle, handlu i gospodarstwie domowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe
T-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie instalacji chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.
T-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Potrafi obliczyć wydajność chłodniczą i efektywność COP urządzeń chłodniczych, dobrać czynniki chłodnicze i rozwiązanie obiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych
T-A-2zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Potrafi analizować wpływ urządzeń chłodniczych na środowisko i mozliwości ograniczenia zagrożeń dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U20Umie analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych
T-A-2zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U03Potrafi ocenić efektywność energetyczną COP urządzeń chłodniczyvh w zastosowaniu dla przetwórstwa żywności, klimatyzacji i budownictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U21Umie analizować i ocenić efektywność energetyczną a także ekonomiczną procesów technicznych, w szczególności tych stosowanych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych
T-A-2zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat urządzeń chłodniczych ich efektywności nowych czynników i rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.
T-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.
T-A-2zaliczenie
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej w chłodnictwie w zakresie przechowywania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy i działania urządzeń chłodniczych oraz zasad obliczania obiegów chłodniczych
Treści programoweT-W-6Technologia i urządzenia do zamrażania: warzyw, owoców, mięsa, ryb.
T-W-8Sposoby rozprowadzania powietrza w komorach chłodniczych ładowni, wentylacja ładowni (odświeżenie).
T-W-12Izolacja zimnochronna. Technologia wykonywania izolacji zimnochronnych.
T-W-4Morskie i lądowe instalacje chłodnicze, łańcuch chłodniczy.
T-W-13Sprężarki chłodnicze wyporowe: tłokowe, spiralne i śrubowe.
T-W-2Czynniki chłodnicze i ich własciwości, wykresy lgp-h, T-s.
T-W-7Systemy chłodzenia stosowane w konternerach chłodniczych. Praca kontenerów w ekstremalnych warunakch.
T-W-10Bilans energetyczny do wyznaczenia wielkości wyposażenia chłodniczego.
T-W-14Budowa instalacji chłodniczej, obieg czynnika, smarowanie. Oleje stosowane w chłodnictwie, roztwory z czynnikiem
T-W-11Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, zabezpieczenia sprężarek.
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych
T-W-3Ochronna środowiska naturalnego a emisja freonów.
T-W-9Jednostki do przewozu gazów ciekłych LNG i LPG.
T-W-16Systemy odszraniania chłodnic powietrza, cykle pracy.
T-W-17Porównanie przepisów PRS i Loyd's Register of Ships i Germaniche Loyd's
T-W-15Automatyczna praca instalacji chłodniczej i algorytmy pracy urządzeń chłodniczych różnych typów
T-W-1Podstawy teoretyczne obiegów chlodniczych, obieg: Carnota, Lindego, z regeneracją; obiegi wielostopniowe i kaskadowe
T-A-2zaliczenie
T-W-5Chłodzenie (komór) ładowni: kryteria wyboru systemu chłodzenia ładowni-pośredni i bezpośredni.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawanie pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5tudent wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli