Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z wodociągów i kanalizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z wodociągów i kanalizacji
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 1,70,44zaliczenie
projektyP8 30 3,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Mechanika gruntów i geotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych.
C-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie kilku przykładowych odwodnień poziomych i pionowych dla wybranych obiektów budowlanych. Zakres: wykonanie schematu obliczeniowego, obliczeń oraz części fraficznej projektu.30
30
wykłady
T-W-1Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień.1
T-W-2Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień.1
T-W-3Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych.2
T-W-4Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe).1
T-W-5Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe.1
T-W-6Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości.1
T-W-7Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży.1
T-W-8Obliczenia hydrogeologiczne drenaży poziomych. Zasięg działania drenaży.1
T-W-9Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne.1
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.1
T-W-11Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej.1
T-W-12Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni.1
T-W-13Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.1
T-W-14Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych.35
A-P-3Udział w konsultacjach.19
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia.9
A-P-5Zaliczenie projektów.5
98
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe17
A-W-3Przygotowanie do kolokwium12
A-W-4Udział w kolokwium6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W15
Definiuje , dobiera proste układy odwodnień terenów i obiektów budowlanych. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędna do projektowania odwodnień terenów podtopionych i obiektów budowlanych
IS_1A_W15T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-14M-1, M-2S-1
IS_1A_??_W22
Zna irozumie zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na sieci.
IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-W-14, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-13, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U05
Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania różnych problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespolu. Wykonuje podstawowe , kompletne projekty sieci drenażowej dla odwadnianych obiektów budowlanych.
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-1, T-W-8, T-P-1, T-W-12, T-W-10, T-W-14, T-W-7, T-W-13, T-W-3, T-W-9, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1
IS_1A_??_U18
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy odwodnień budowlanych dla rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
IS_1A_U18T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Świadomy o ptrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się.
IS_1A_K01T1A_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-14, T-W-11, T-W-3, T-W-13, T-W-12, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole, za zagadnienia związane z sieciami drenarskimi i obiektami związanymi z nimi.
IS_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-P-1, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W15
Definiuje , dobiera proste układy odwodnień terenów i obiektów budowlanych. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędna do projektowania odwodnień terenów podtopionych i obiektów budowlanych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych
3,0Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do definiowania, doboru i projektowania najprostszych układów odwodnienia terenów i odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie wiedzę teoretyczną zwiazaną z podstawowymi układami odwodnień terenów i odwodnień podtapianych obiektów budowlanych
4,0Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę teoretyczna wykorzystać do zaprojektowania bardziej złożonych odwodnień terenów i podtapianych obiektów budowlanych
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracować różne złożone układy odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych, zarówno na podstawie bardzodużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach)
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować , analizować i opracowywać różne złożone układy odwodnień podtopionych terenów i obiektów budowlanych, pod katem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach), ale też jest w stanie modernizować niesprawne układy, elementy odwodnień w istniejących obiektach odwodnieniowych w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych.
IS_1A_??_W22
Zna irozumie zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na sieci.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) związanej z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na tych sieciach.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami związanymi z tymi sieciami.
3,5Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi odwodnień terenów i obiektów budowlanych, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy.
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do prawidłowych rozwiązń projektowych odwodnień terenu i podtapianych obiektów budowlanych.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretyczych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci odwadniającej tereny i obiekty budowlane dla różnych warunków rzeczywistych.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania najnowszych programów komputerowych), z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U05
Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania różnych problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespolu. Wykonuje podstawowe , kompletne projekty sieci drenażowej dla odwadnianych obiektów budowlanych.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiazania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci drenażowej oraz urządzeń na tych sieciach.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci, składając je w kompleksowe projekty sieci drenażowe odwadniającej tereny i podtopione obiekty budowlane.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania odwodnień terenu i podtapianych budynków , ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania odwodnień terenów i obiektów podtopionych (z wykorzystaniem programów komputerowych), a także potrafi porównać problemy w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami potrafi także zaprojektować złożone układy sieci drenażowych dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych. Potrafi planować, dobierać, obliczać organizować, koordynować, i weryfikować pracę zespołu wykonującego kompleksowe projekty odwodnień terenu i podtopionych obiektów budowlanych w różnych warunkach posadowienia tych sieci.
IS_1A_??_U18
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy odwodnień budowlanych dla rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
2,0Student nie potrfi zaprojektować nawet najprostszych sieci drenażowych odwadniających tereny i obiekty budowlane, a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce.
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy odwodnień budowlanych, a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy odwodnień budowlanych, a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce ( z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy odwodnień terenu i podtopionych obiektów ( z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejących już odwodnień terenu i podtopioncy obiektów.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania odwodnień w odniesieniu do różnych istniejących układów odwodnieniowych , a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu metod komputerowych).
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci odwodnieniowej w rzeczywistm terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy odwodnień terenu i obiektów podtapianych w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu najnowszych programów komputerowych).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Świadomy o ptrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się.
2,0Student nie wykazuje żadnej chęci ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień terenów i podtopionych obiektów nie mówiąc także o organizacji procesu uczenia sie dla innych osob.
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień i podtopionych obiektów bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,5Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień terenów i podtapianych obiektów i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce.
4,0Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania odwodnień, a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki.
4,5Student sam rozumie (bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania odwodnień (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce (z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób).
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania układów odwodnień terenów i podtapianych obiektów (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe tych odwodnień (z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osob).
IS_1A_??_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole, za zagadnienia związane z sieciami drenarskimi i obiektami związanymi z nimi.
2,0Student nie żadnej świadomości , zarówno odnosnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za te pracę w zespole projektowym.
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania odwodnień terenów i podtapianych obiektów związanych sieciami , jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole.
3,5Student ma większą świadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę z całym zespołem ludzi.
4,0Student jest odpowiedzialny i ma w pełni świadomość odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole.
4,5Student doskonale rozumie potrzebę stałego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień inżynierskich.
5,0Student nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólne realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciagłego kreowania tej nowoczesności.

Literatura podstawowa

  1. Mielcarzewicz E., Odwodnienia terenów zurbanizowanych i przemysłowych. Systemy odwodnień., PWN, Warszawa, 1990, 2
  2. Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, 1, 1993
  3. Praca zbiorowa, Poradnik Wodociagi i Kanalizacja, Arkady, Warszawa, 1971, 1

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne normy i rozporządzenia na stronie internetowej, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie kilku przykładowych odwodnień poziomych i pionowych dla wybranych obiektów budowlanych. Zakres: wykonanie schematu obliczeniowego, obliczeń oraz części fraficznej projektu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień.1
T-W-2Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień.1
T-W-3Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych.2
T-W-4Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe).1
T-W-5Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe.1
T-W-6Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości.1
T-W-7Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży.1
T-W-8Obliczenia hydrogeologiczne drenaży poziomych. Zasięg działania drenaży.1
T-W-9Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne.1
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.1
T-W-11Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej.1
T-W-12Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni.1
T-W-13Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.1
T-W-14Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych.35
A-P-3Udział w konsultacjach.19
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia.9
A-P-5Zaliczenie projektów.5
98
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe17
A-W-3Przygotowanie do kolokwium12
A-W-4Udział w kolokwium6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W15Definiuje , dobiera proste układy odwodnień terenów i obiektów budowlanych. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędna do projektowania odwodnień terenów podtopionych i obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych.
C-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.
Treści programoweT-W-5Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe.
T-W-2Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień.
T-W-12Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni.
T-W-13Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.
T-W-6Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości.
T-W-8Obliczenia hydrogeologiczne drenaży poziomych. Zasięg działania drenaży.
T-W-11Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej.
T-W-1Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień.
T-W-3Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych.
T-W-7Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży.
T-W-4Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe).
T-W-9Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne.
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.
T-W-14Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych
3,0Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do definiowania, doboru i projektowania najprostszych układów odwodnienia terenów i odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie wiedzę teoretyczną zwiazaną z podstawowymi układami odwodnień terenów i odwodnień podtapianych obiektów budowlanych
4,0Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę teoretyczna wykorzystać do zaprojektowania bardziej złożonych odwodnień terenów i podtapianych obiektów budowlanych
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracować różne złożone układy odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych, zarówno na podstawie bardzodużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach)
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować , analizować i opracowywać różne złożone układy odwodnień podtopionych terenów i obiektów budowlanych, pod katem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach), ale też jest w stanie modernizować niesprawne układy, elementy odwodnień w istniejących obiektach odwodnieniowych w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W22Zna irozumie zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na sieci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych.
C-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.
Treści programoweT-W-4Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe).
T-W-3Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych.
T-W-12Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni.
T-W-2Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień.
T-W-7Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży.
T-W-14Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych.
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.
T-W-1Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień.
T-W-8Obliczenia hydrogeologiczne drenaży poziomych. Zasięg działania drenaży.
T-W-11Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej.
T-W-5Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe.
T-W-6Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości.
T-W-13Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.
T-W-9Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) związanej z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na tych sieciach.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami związanymi z tymi sieciami.
3,5Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi odwodnień terenów i obiektów budowlanych, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy.
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do prawidłowych rozwiązń projektowych odwodnień terenu i podtapianych obiektów budowlanych.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretyczych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci odwadniającej tereny i obiekty budowlane dla różnych warunków rzeczywistych.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania najnowszych programów komputerowych), z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania różnych problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespolu. Wykonuje podstawowe , kompletne projekty sieci drenażowej dla odwadnianych obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.
C-1Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-4Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe).
T-W-2Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień.
T-W-6Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości.
T-W-11Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej.
T-W-1Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień.
T-W-8Obliczenia hydrogeologiczne drenaży poziomych. Zasięg działania drenaży.
T-P-1Projektowanie kilku przykładowych odwodnień poziomych i pionowych dla wybranych obiektów budowlanych. Zakres: wykonanie schematu obliczeniowego, obliczeń oraz części fraficznej projektu.
T-W-12Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni.
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.
T-W-14Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych.
T-W-7Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży.
T-W-13Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.
T-W-3Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych.
T-W-9Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne.
T-W-5Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiazania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci drenażowej oraz urządzeń na tych sieciach.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci, składając je w kompleksowe projekty sieci drenażowe odwadniającej tereny i podtopione obiekty budowlane.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania odwodnień terenu i podtapianych budynków , ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania odwodnień terenów i obiektów podtopionych (z wykorzystaniem programów komputerowych), a także potrafi porównać problemy w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami potrafi także zaprojektować złożone układy sieci drenażowych dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych. Potrafi planować, dobierać, obliczać organizować, koordynować, i weryfikować pracę zespołu wykonującego kompleksowe projekty odwodnień terenu i podtopionych obiektów budowlanych w różnych warunkach posadowienia tych sieci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U18Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy odwodnień budowlanych dla rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.
Treści programoweT-P-1Projektowanie kilku przykładowych odwodnień poziomych i pionowych dla wybranych obiektów budowlanych. Zakres: wykonanie schematu obliczeniowego, obliczeń oraz części fraficznej projektu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrfi zaprojektować nawet najprostszych sieci drenażowych odwadniających tereny i obiekty budowlane, a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce.
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy odwodnień budowlanych, a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy odwodnień budowlanych, a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce ( z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy odwodnień terenu i podtopionych obiektów ( z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejących już odwodnień terenu i podtopioncy obiektów.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania odwodnień w odniesieniu do różnych istniejących układów odwodnieniowych , a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu metod komputerowych).
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci odwodnieniowej w rzeczywistm terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy odwodnień terenu i obiektów podtapianych w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu najnowszych programów komputerowych).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Świadomy o ptrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.
C-1Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień.
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.
T-W-7Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży.
T-W-9Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne.
T-W-5Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe.
T-W-14Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych.
T-W-11Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej.
T-W-3Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych.
T-W-13Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.
T-W-12Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni.
T-W-6Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości.
T-W-4Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe).
T-W-2Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej chęci ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień terenów i podtopionych obiektów nie mówiąc także o organizacji procesu uczenia sie dla innych osob.
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień i podtopionych obiektów bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,5Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień terenów i podtapianych obiektów i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce.
4,0Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania odwodnień, a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki.
4,5Student sam rozumie (bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania odwodnień (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce (z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób).
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania układów odwodnień terenów i podtapianych obiektów (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe tych odwodnień (z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osob).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K04Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole, za zagadnienia związane z sieciami drenarskimi i obiektami związanymi z nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych.
C-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej.
Treści programoweT-P-1Projektowanie kilku przykładowych odwodnień poziomych i pionowych dla wybranych obiektów budowlanych. Zakres: wykonanie schematu obliczeniowego, obliczeń oraz części fraficznej projektu.
T-W-10Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie żadnej świadomości , zarówno odnosnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za te pracę w zespole projektowym.
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania odwodnień terenów i podtapianych obiektów związanych sieciami , jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole.
3,5Student ma większą świadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę z całym zespołem ludzi.
4,0Student jest odpowiedzialny i ma w pełni świadomość odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole.
4,5Student doskonale rozumie potrzebę stałego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień inżynierskich.
5,0Student nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólne realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciagłego kreowania tej nowoczesności.