Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Techniki zabezpieczeń systemów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki zabezpieczeń systemów produkcyjnych
Specjalność Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,80,30zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,44egzamin
laboratoriaL6 15 1,20,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi procesów produkcyjnych
C-2Zapoznanie studentów ze środkami biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobem i kryteriami doboru środków biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami pomiaru i analizy wybranych zagrozeń występujących w systemach produkcyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.2
T-A-2Badania modelowe rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.3
T-A-3Obliczanie powierzchni pod klapy dymowe.3
T-A-4Rozmieszczenie otworów pod klapy dymowe.3
T-A-5Obliczanie kurtyn.3
T-A-6Pisemne sprawdzenie wiedzy i umiejętności.1
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem laboratorium, szkolenie stanowiskowe BHP. Budowa i zasady posługiwania się eksplozymetrami.3
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.3
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.3
T-L-4Wzorcowanie eksplozymetru. Pomiar stężenia zapylenia.3
T-L-5Charakterystyka zmian stężenia węglowodorów w zbiorniku odgazowanym.3
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego procesów technologicznych.1
T-W-3Metody oceny zagrożeń pożarowych.1
T-W-4Czynnik ludzki. Definicje i podział wybuchów. Detonacja. Parametry wybuchu.1
T-W-5Kategorie zagrożenia wybuchem pomieszczeń obiektów technicznych. Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.1
T-W-6Klasy wybuchowości i grupy zapalenia mieszanin par cieczy palnych i gazów z powietrzem.1
T-W-7Ogólne wymagania przeciwpożarowe zaplecza produkcyjnego: kategorie niebezpieczeństwa pożarowego, kategorie zagrożenia ludzi, obciążenie ogniowe, odporność ogniowa konstrukcji, strefy pożarowe, wykończenia wnętrz, wymagania ewakuacyjne, systemy wentylacji, systemy wentylacji pożarowej, instalacje gaśnicze i alarmowe.2
T-W-8Gospodarka gazami technicznymi. Gospodarka magazynowa.1
T-W-9Pożarowo niebezpieczne procesy produkcyjne.1
T-W-10Zaplecze produkcyjne: stolarnie i ciesielnie, lakiernie i malarnie, spawalnie, kuźnie, zajezdnie i ładowanie wózków akumulatorowych.1
T-W-11Wentylacja w procesach budowy i remontów obiektów technicznych.1
T-W-12Instalacje gaśnicze i ich dobór. Lokalizacja i wyposażenie stacji gaśniczych.1
T-W-13Instalacje prewencyjne na gazy obojętne.1
T-W-14Urządzenia i instalacje wykrywcze mieszanin wybuchowych i toksycznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnicrwo w zajęciach audytoryjnych14
A-A-2Studiowanie wymaganej literatury4
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
24
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań8
A-L-4Szkolenie stanowiskowe BHP1
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury w tym katalogów branżowych4
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wymaganej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Udział w egzaminie piemnym2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie
M-3Metody programowane
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu wykonywania pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna organizację pracy w laboratorium.
IS_1A_W21T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-4T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-4S-3
IS_1A_??_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w procesach produkcyjnych; ma wiedzę w zakresie technicznych zabezpieczeń systemów produkcyjnych.
IS_1A_W22, IS_1A_W25T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-3, C-2, C-1T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-11, T-A-3, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-A-5, T-W-13, T-W-12M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
IS_1A_U05, IS_1A_U20T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-W-12M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy.
IS_1A_K02, IS_1A_K03T1A_K02, T1A_K03InzA_K01C-1, C-4T-L-5, T-W-2, T-L-2, T-W-9, T-L-4, T-L-3M-4, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu wykonywania pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna organizację pracy w laboratorium.
2,0Student nie zna zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; nie zna zasad organizacji pracy w laboratorium.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, przy czym sporadycznie popełnia błędy merytoryczne przy opisywaniu tych zasad; zna podstawowe zasady organizacji pracy w laboratorium.
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna podstawowe zasady organizacji pracy w laboratorium.
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna zasady organizacji pracy w laboratorium.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, potrafi je szczegółowo objeśnić, przy czym sporadycznie popełnia drobne błędy przy opisywaniu tych zasad; zna zasady organizacji pracy w laboratorium.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, potrafi je szczegółowo objeśnić; zna zasady organizacji pracy w laboratorium.
IS_1A_??_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w procesach produkcyjnych; ma wiedzę w zakresie technicznych zabezpieczeń systemów produkcyjnych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Nie potrafi analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym błędy wymagające korekty. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
3,5Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym sporadycznie błędy wymagające korekty. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
4,0Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym drobne błędy. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
4,5Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym mało istotne błędy. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi bezbłędnie rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy.
2,0Student nie rozumie wpływu zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; nie zdaje sobie sprawy jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Nie zachowuje się w sposób odpowiedzialny podczas wykonywania zadań nie dbając o bezpieczeństwo własne i grupy.
3,0Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę, że mogą być one niebezpieczne dla środowiska. Podczas wykonywania zadań nie wpełni dba o bezpieczeństwo własne i grupy.
3,5Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę, że mogą być one niebezpieczne dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się poprawnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy.
4,0Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się odpowiedzialnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy, jednak zdarza mu się drobne pomyłki.
4,5Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się odpowiedzialnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy, popełnia przy tym nieistotne błędy.
5,0Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy.

Literatura podstawowa

  1. Borysiewicz M., Wytyczne sporządzania raportów bezpieczeństwa dla instalacji procesowych zagrożonych wystąpieniem niekontrolowanych reakcji chemicznych, Centrum Doskonałości MANHAZ, Instytut Energii Atomowej, Warszawa, 2004
  2. Mizieliński B., Systemy oddymiania budynków. Wentylacja, WNT, Warszawa, 1999
  3. Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków. Wentylacja, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka Podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  5. Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii, Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
  6. Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
  7. Wolski B., Monitoring metrologiczny obiektów geotechnicznych, Politechnika Krakowska, Kraków, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.2
T-A-2Badania modelowe rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.3
T-A-3Obliczanie powierzchni pod klapy dymowe.3
T-A-4Rozmieszczenie otworów pod klapy dymowe.3
T-A-5Obliczanie kurtyn.3
T-A-6Pisemne sprawdzenie wiedzy i umiejętności.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem laboratorium, szkolenie stanowiskowe BHP. Budowa i zasady posługiwania się eksplozymetrami.3
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.3
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.3
T-L-4Wzorcowanie eksplozymetru. Pomiar stężenia zapylenia.3
T-L-5Charakterystyka zmian stężenia węglowodorów w zbiorniku odgazowanym.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego procesów technologicznych.1
T-W-3Metody oceny zagrożeń pożarowych.1
T-W-4Czynnik ludzki. Definicje i podział wybuchów. Detonacja. Parametry wybuchu.1
T-W-5Kategorie zagrożenia wybuchem pomieszczeń obiektów technicznych. Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.1
T-W-6Klasy wybuchowości i grupy zapalenia mieszanin par cieczy palnych i gazów z powietrzem.1
T-W-7Ogólne wymagania przeciwpożarowe zaplecza produkcyjnego: kategorie niebezpieczeństwa pożarowego, kategorie zagrożenia ludzi, obciążenie ogniowe, odporność ogniowa konstrukcji, strefy pożarowe, wykończenia wnętrz, wymagania ewakuacyjne, systemy wentylacji, systemy wentylacji pożarowej, instalacje gaśnicze i alarmowe.2
T-W-8Gospodarka gazami technicznymi. Gospodarka magazynowa.1
T-W-9Pożarowo niebezpieczne procesy produkcyjne.1
T-W-10Zaplecze produkcyjne: stolarnie i ciesielnie, lakiernie i malarnie, spawalnie, kuźnie, zajezdnie i ładowanie wózków akumulatorowych.1
T-W-11Wentylacja w procesach budowy i remontów obiektów technicznych.1
T-W-12Instalacje gaśnicze i ich dobór. Lokalizacja i wyposażenie stacji gaśniczych.1
T-W-13Instalacje prewencyjne na gazy obojętne.1
T-W-14Urządzenia i instalacje wykrywcze mieszanin wybuchowych i toksycznych.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnicrwo w zajęciach audytoryjnych14
A-A-2Studiowanie wymaganej literatury4
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań8
A-L-4Szkolenie stanowiskowe BHP1
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury w tym katalogów branżowych4
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wymaganej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Udział w egzaminie piemnym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu wykonywania pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna organizację pracy w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami pomiaru i analizy wybranych zagrozeń występujących w systemach produkcyjnych
Treści programoweT-L-5Charakterystyka zmian stężenia węglowodorów w zbiorniku odgazowanym.
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.
T-L-4Wzorcowanie eksplozymetru. Pomiar stężenia zapylenia.
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.
T-L-1Zapoznanie z programem laboratorium, szkolenie stanowiskowe BHP. Budowa i zasady posługiwania się eksplozymetrami.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; nie zna zasad organizacji pracy w laboratorium.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, przy czym sporadycznie popełnia błędy merytoryczne przy opisywaniu tych zasad; zna podstawowe zasady organizacji pracy w laboratorium.
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna podstawowe zasady organizacji pracy w laboratorium.
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna zasady organizacji pracy w laboratorium.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, potrafi je szczegółowo objeśnić, przy czym sporadycznie popełnia drobne błędy przy opisywaniu tych zasad; zna zasady organizacji pracy w laboratorium.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, potrafi je szczegółowo objeśnić; zna zasady organizacji pracy w laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w procesach produkcyjnych; ma wiedzę w zakresie technicznych zabezpieczeń systemów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_W25Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w środowisku przemysłowym; zna ogólne zasady ograniczania czynników narażenia i zagrożeń w środowisku pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze sposobem i kryteriami doboru środków biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych.
C-2Zapoznanie studentów ze środkami biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych.
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi procesów produkcyjnych
Treści programoweT-W-14Urządzenia i instalacje wykrywcze mieszanin wybuchowych i toksycznych.
T-W-10Zaplecze produkcyjne: stolarnie i ciesielnie, lakiernie i malarnie, spawalnie, kuźnie, zajezdnie i ładowanie wózków akumulatorowych.
T-W-7Ogólne wymagania przeciwpożarowe zaplecza produkcyjnego: kategorie niebezpieczeństwa pożarowego, kategorie zagrożenia ludzi, obciążenie ogniowe, odporność ogniowa konstrukcji, strefy pożarowe, wykończenia wnętrz, wymagania ewakuacyjne, systemy wentylacji, systemy wentylacji pożarowej, instalacje gaśnicze i alarmowe.
T-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego procesów technologicznych.
T-W-3Metody oceny zagrożeń pożarowych.
T-W-8Gospodarka gazami technicznymi. Gospodarka magazynowa.
T-W-4Czynnik ludzki. Definicje i podział wybuchów. Detonacja. Parametry wybuchu.
T-A-4Rozmieszczenie otworów pod klapy dymowe.
T-A-2Badania modelowe rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-A-1Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-W-11Wentylacja w procesach budowy i remontów obiektów technicznych.
T-A-3Obliczanie powierzchni pod klapy dymowe.
T-W-6Klasy wybuchowości i grupy zapalenia mieszanin par cieczy palnych i gazów z powietrzem.
T-W-9Pożarowo niebezpieczne procesy produkcyjne.
T-W-5Kategorie zagrożenia wybuchem pomieszczeń obiektów technicznych. Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-A-5Obliczanie kurtyn.
T-W-13Instalacje prewencyjne na gazy obojętne.
T-W-12Instalacje gaśnicze i ich dobór. Lokalizacja i wyposażenie stacji gaśniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Metody programowane
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U20Umie analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi procesów produkcyjnych
C-3Zapoznanie studentów ze sposobem i kryteriami doboru środków biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-3Metody oceny zagrożeń pożarowych.
T-A-3Obliczanie powierzchni pod klapy dymowe.
T-A-2Badania modelowe rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-W-5Kategorie zagrożenia wybuchem pomieszczeń obiektów technicznych. Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-W-13Instalacje prewencyjne na gazy obojętne.
T-W-11Wentylacja w procesach budowy i remontów obiektów technicznych.
T-W-14Urządzenia i instalacje wykrywcze mieszanin wybuchowych i toksycznych.
T-A-5Obliczanie kurtyn.
T-A-1Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-A-4Rozmieszczenie otworów pod klapy dymowe.
T-W-12Instalacje gaśnicze i ich dobór. Lokalizacja i wyposażenie stacji gaśniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Metody programowane
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Nie potrafi analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym błędy wymagające korekty. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
3,5Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym sporadycznie błędy wymagające korekty. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
4,0Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym drobne błędy. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
4,5Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym mało istotne błędy. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi bezbłędnie rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi procesów produkcyjnych
C-4Zapoznanie studentów z metodami pomiaru i analizy wybranych zagrozeń występujących w systemach produkcyjnych
Treści programoweT-L-5Charakterystyka zmian stężenia węglowodorów w zbiorniku odgazowanym.
T-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego procesów technologicznych.
T-L-2Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem.
T-W-9Pożarowo niebezpieczne procesy produkcyjne.
T-L-4Wzorcowanie eksplozymetru. Pomiar stężenia zapylenia.
T-L-3Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; nie zdaje sobie sprawy jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Nie zachowuje się w sposób odpowiedzialny podczas wykonywania zadań nie dbając o bezpieczeństwo własne i grupy.
3,0Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę, że mogą być one niebezpieczne dla środowiska. Podczas wykonywania zadań nie wpełni dba o bezpieczeństwo własne i grupy.
3,5Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę, że mogą być one niebezpieczne dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się poprawnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy.
4,0Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się odpowiedzialnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy, jednak zdarza mu się drobne pomyłki.
4,5Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się odpowiedzialnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy, popełnia przy tym nieistotne błędy.
5,0Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy.