Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o Ziemi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy nauki o Ziemi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z systemem nauk o Ziemi.
C-2Chronologiczne porządkowanie najważniejszych wydarzeń geologicznych na Ziemi.
C-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
C-4Poznanie uwarunkowań hydrogeologicznych w różnych strukturach geologicznych Ziemi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów skałotwórczych.2
T-L-2Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał magmowych.2
T-L-3Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał osadowych.2
T-L-4Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał metamorficznych.2
T-L-5Makroskopowe rozpoznawanie gruntów niespoistych i organicznych.2
T-L-6Makroskopowe rozpoznawanie gruntów spoistych.2
T-L-7Interpretacja geologiczno-inżynierska przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Historia geologiczna Ziemi (od ery archaicznej do ery paleozoicznej)2
T-W-2Historia geologiczna Ziemi (od ery mezozoicznej do ery kenozoicznej).2
T-W-3Budowa geologiczna Ziemi.2
T-W-4Procesy magmowe i skały magmowe.2
T-W-5Procesy i skały osadowe. Procesy i skały metamorficzne.2
T-W-6Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.2
T-W-7Wody podziemne (wody podziemne w obszarach płytowych, w monoklinach, w strukturach fałdowych, w strukturach nieciągłych, w utworach aluwialnych, w stożkach napływowych, w utworach polodowcowych, struktury hydrogeologiczne).2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Samodzielna praca studenta.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.10
A-W-3Samodzielna praca studenta.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Ma wiedzę dotyczącą geologii, stratygrafii i paleogeografii od ery archaicznej do ery kenozoicznej Ziemi
IS_1A_W13T1A_W04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W02
Ma podstawy zwiazane z procesami i skałami magmowymi, procesami i skałami osadowymi, procesami i skałami metamorficznymi
IS_1A_W13, IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W13
Ma wiedzę dotyczącą ważniejszych procesów egzogenicznych występujacych na Ziemi
IS_1A_W13T1A_W04C-3T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W22
Ma wiedzę dotyczącą wód podziemnych (właściwości wód podziemnych, warunki hydrogeologiczne, ważniejsze struktury)
IS_1A_W01, IS_1A_W13T1A_W01, T1A_W04C-4T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U03
Potrafi scharakteryzować dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
IS_1A_U05, IS_1A_U15, IS_1A_U20T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U05
Potrafi rozpoznać makroskopowo ważniejsze minerały skałotwórcze, skaly magmowe, skaly osadowe i skały metamorficzne oraz grunty organiczne, niespoiste i spoiste.
IS_1A_U15T1A_U01, T1A_U05C-3T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U15
Ma umiejętność rozpoznawania określonych struktur hydrogeologicznych i ich uwarunkowań.
IS_1A_U15, IS_1A_U05T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-7, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_U20
Umie analizować i oceniać warunki geologiczno-inżynierskie określonego obszaru na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
IS_1A_U03T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15C-3T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K02
Rozumie dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
IS_1A_K01, IS_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_K04
Ma świadomość występowania skał magmowych, osadowych i metamorficznych oraz gruntów organicznych, niespoistych i spoistych tworzących określone warunki środowiska naturalnego.
IS_1A_K01, IS_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-3T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_K05
Ma świadomość ważności przeprowadzania analiz geologiczno-inżynierskich na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
IS_1A_K04, IS_1A_K01T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-3, C-4T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Ma wiedzę dotyczącą geologii, stratygrafii i paleogeografii od ery archaicznej do ery kenozoicznej Ziemi
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W02
Ma podstawy zwiazane z procesami i skałami magmowymi, procesami i skałami osadowymi, procesami i skałami metamorficznymi
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W13
Ma wiedzę dotyczącą ważniejszych procesów egzogenicznych występujacych na Ziemi
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W22
Ma wiedzę dotyczącą wód podziemnych (właściwości wód podziemnych, warunki hydrogeologiczne, ważniejsze struktury)
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U03
Potrafi scharakteryzować dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U05
Potrafi rozpoznać makroskopowo ważniejsze minerały skałotwórcze, skaly magmowe, skaly osadowe i skały metamorficzne oraz grunty organiczne, niespoiste i spoiste.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U15
Ma umiejętność rozpoznawania określonych struktur hydrogeologicznych i ich uwarunkowań.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U20
Umie analizować i oceniać warunki geologiczno-inżynierskie określonego obszaru na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K02
Rozumie dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K04
Ma świadomość występowania skał magmowych, osadowych i metamorficznych oraz gruntów organicznych, niespoistych i spoistych tworzących określone warunki środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K05
Ma świadomość ważności przeprowadzania analiz geologiczno-inżynierskich na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Glazer Z., Malinowski J., Geologia i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
  2. Jeż J., Gruntoznawstwo budowlane, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  3. Kowalski W.C., Geologia inżynierska, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988
  4. Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1968
  5. Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
  6. Racinowski R., Coufal R., Geologia inżynierska, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski J., Hydrogeologia z podstawami geologii, PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów skałotwórczych.2
T-L-2Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał magmowych.2
T-L-3Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał osadowych.2
T-L-4Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał metamorficznych.2
T-L-5Makroskopowe rozpoznawanie gruntów niespoistych i organicznych.2
T-L-6Makroskopowe rozpoznawanie gruntów spoistych.2
T-L-7Interpretacja geologiczno-inżynierska przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia geologiczna Ziemi (od ery archaicznej do ery paleozoicznej)2
T-W-2Historia geologiczna Ziemi (od ery mezozoicznej do ery kenozoicznej).2
T-W-3Budowa geologiczna Ziemi.2
T-W-4Procesy magmowe i skały magmowe.2
T-W-5Procesy i skały osadowe. Procesy i skały metamorficzne.2
T-W-6Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.2
T-W-7Wody podziemne (wody podziemne w obszarach płytowych, w monoklinach, w strukturach fałdowych, w strukturach nieciągłych, w utworach aluwialnych, w stożkach napływowych, w utworach polodowcowych, struktury hydrogeologiczne).2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Samodzielna praca studenta.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.10
A-W-3Samodzielna praca studenta.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Ma wiedzę dotyczącą geologii, stratygrafii i paleogeografii od ery archaicznej do ery kenozoicznej Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W13Ma szczegółową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Chronologiczne porządkowanie najważniejszych wydarzeń geologicznych na Ziemi.
Treści programoweT-W-1Historia geologiczna Ziemi (od ery archaicznej do ery paleozoicznej)
T-W-2Historia geologiczna Ziemi (od ery mezozoicznej do ery kenozoicznej).
T-W-3Budowa geologiczna Ziemi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02Ma podstawy zwiazane z procesami i skałami magmowymi, procesami i skałami osadowymi, procesami i skałami metamorficznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W13Ma szczegółową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
Treści programoweT-W-4Procesy magmowe i skały magmowe.
T-W-5Procesy i skały osadowe. Procesy i skały metamorficzne.
T-W-6Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W13Ma wiedzę dotyczącą ważniejszych procesów egzogenicznych występujacych na Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W13Ma szczegółową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
Treści programoweT-W-6Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W22Ma wiedzę dotyczącą wód podziemnych (właściwości wód podziemnych, warunki hydrogeologiczne, ważniejsze struktury)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W13Ma szczegółową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Poznanie uwarunkowań hydrogeologicznych w różnych strukturach geologicznych Ziemi.
Treści programoweT-W-6Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
T-W-7Wody podziemne (wody podziemne w obszarach płytowych, w monoklinach, w strukturach fałdowych, w strukturach nieciągłych, w utworach aluwialnych, w stożkach napływowych, w utworach polodowcowych, struktury hydrogeologiczne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U03Potrafi scharakteryzować dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U15Ma umiejętność samokształcenia się
IS_1A_U20Umie analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z systemem nauk o Ziemi.
C-2Chronologiczne porządkowanie najważniejszych wydarzeń geologicznych na Ziemi.
Treści programoweT-W-1Historia geologiczna Ziemi (od ery archaicznej do ery paleozoicznej)
T-W-2Historia geologiczna Ziemi (od ery mezozoicznej do ery kenozoicznej).
T-W-3Budowa geologiczna Ziemi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Potrafi rozpoznać makroskopowo ważniejsze minerały skałotwórcze, skaly magmowe, skaly osadowe i skały metamorficzne oraz grunty organiczne, niespoiste i spoiste.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
Treści programoweT-W-4Procesy magmowe i skały magmowe.
T-W-5Procesy i skały osadowe. Procesy i skały metamorficzne.
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów skałotwórczych.
T-L-2Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał magmowych.
T-L-3Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał osadowych.
T-L-4Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał metamorficznych.
T-L-5Makroskopowe rozpoznawanie gruntów niespoistych i organicznych.
T-L-6Makroskopowe rozpoznawanie gruntów spoistych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U15Ma umiejętność rozpoznawania określonych struktur hydrogeologicznych i ich uwarunkowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Ma umiejętność samokształcenia się
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Poznanie uwarunkowań hydrogeologicznych w różnych strukturach geologicznych Ziemi.
Treści programoweT-W-7Wody podziemne (wody podziemne w obszarach płytowych, w monoklinach, w strukturach fałdowych, w strukturach nieciągłych, w utworach aluwialnych, w stożkach napływowych, w utworach polodowcowych, struktury hydrogeologiczne).
T-L-7Interpretacja geologiczno-inżynierska przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U20Umie analizować i oceniać warunki geologiczno-inżynierskie określonego obszaru na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U03Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne; potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
Treści programoweT-L-7Interpretacja geologiczno-inżynierska przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Rozumie dzieje geologiczne Ziemi oraz ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Chronologiczne porządkowanie najważniejszych wydarzeń geologicznych na Ziemi.
Treści programoweT-W-1Historia geologiczna Ziemi (od ery archaicznej do ery paleozoicznej)
T-W-2Historia geologiczna Ziemi (od ery mezozoicznej do ery kenozoicznej).
T-W-3Budowa geologiczna Ziemi.
T-W-6Ważniejsze procesy endogeniczne i egzogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K04Ma świadomość występowania skał magmowych, osadowych i metamorficznych oraz gruntów organicznych, niespoistych i spoistych tworzących określone warunki środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
Treści programoweT-W-4Procesy magmowe i skały magmowe.
T-W-5Procesy i skały osadowe. Procesy i skały metamorficzne.
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów skałotwórczych.
T-L-2Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał magmowych.
T-L-3Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał osadowych.
T-L-4Makroskopowe rozpoznawanie głównych skał metamorficznych.
T-L-5Makroskopowe rozpoznawanie gruntów niespoistych i organicznych.
T-L-6Makroskopowe rozpoznawanie gruntów spoistych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K05Ma świadomość ważności przeprowadzania analiz geologiczno-inżynierskich na podstawie przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Lepsze rozumienie przyczyn i właściwa ocena skutków oddziaływania procesów endogenicznych i egzogenicznych na powierzchni Ziemi.
C-4Poznanie uwarunkowań hydrogeologicznych w różnych strukturach geologicznych Ziemi.
Treści programoweT-L-7Interpretacja geologiczno-inżynierska przeglądowych i szczegółowych map geologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykladów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego.
3,5
4,0
4,5
5,0