Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Infrastruktura Transportu Wodnego

Sylabus przedmiotu Budowle wodne i morskie-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle wodne i morskie-1
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowli hydrotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów podejściowych oraz budowli chroniących brzegi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach12
T-P-2Obliczenia hydrauliczne6
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego6
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii6
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje1
T-W-2Zasady projektowania budowli piętrzących. Klasyfikacja budowli piętrzących2
T-W-3Kompozycja stopni wodnych. Studia wstępne i materiały wyjściowe2
T-W-4Przepuszczanie wody przez stopień - przelewy, spusty,specjalne konstrukcje. Urządzenia do rozpraszania energii wody3
T-W-5Jazy - elementy składowe, typy, materiały do budowy. Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne2
T-W-6Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.Konstrukcje dokowe1
T-W-7Konstrukcje jazów z niezależnymi foltrami. Jazy stałe2
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach1
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe3
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków2
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne2
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne1
T-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych4
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże2
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu8
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu10
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu budowli wodnych i morskich

Literatura podstawowa

  1. Fanti K., Fiedler K., Kowalewski J., Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972

Literatura dodatkowa

  1. Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
  2. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach12
T-P-2Obliczenia hydrauliczne6
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego6
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje1
T-W-2Zasady projektowania budowli piętrzących. Klasyfikacja budowli piętrzących2
T-W-3Kompozycja stopni wodnych. Studia wstępne i materiały wyjściowe2
T-W-4Przepuszczanie wody przez stopień - przelewy, spusty,specjalne konstrukcje. Urządzenia do rozpraszania energii wody3
T-W-5Jazy - elementy składowe, typy, materiały do budowy. Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne2
T-W-6Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.Konstrukcje dokowe1
T-W-7Konstrukcje jazów z niezależnymi foltrami. Jazy stałe2
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach1
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe3
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków2
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne2
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne1
T-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych4
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże2
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu8
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu10
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta