Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Infrastruktura Transportu Wodnego
Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ciepłownictwo-2 | ||
Specjalność | Ogrzewanie i Wentylacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi węzłów cieplnych |
C-2 | Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania węzłów cieplnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt dwufunkcyjnego węzła cieplnego | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie węzła cieplnego, podziały i rodzaje rozwiązań | 3 |
T-W-2 | Bezpośrednie węzły cieplne | 4 |
T-W-3 | Węzły pośrednie zasilane gorącą wodą i parą | 3 |
T-W-4 | Węzeł cieplny - bloki funkcjonalne | 4 |
T-W-5 | Rurociągi i izolacja cieplna w węzłach cieplnych | 1 |
T-W-6 | Przygotowanie c.w.u. w węzłach cieplnych | 3 |
T-W-7 | Pompy w węzłach cieplnych | 2 |
T-W-8 | Regulacja pracy węzłów cieplnych | 3 |
T-W-9 | Mieszkaniowe stacje wymiennikowe | 3 |
T-W-10 | Przyłącza cieplne do węsłów cieplnych | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 25 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-4 | Konsultacje | 5 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygoowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Samodzielna lektura | 8 |
A-W-5 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z ciepłownictwem, a szczególnie z węzłami cieplnymi | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-P-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_2A_??_W10 Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie ciepłownictwa | IS_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-P-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | IS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U08 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD | IS_2A_U08 | T2A_U07 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U14 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu ciepłownictwa | IS_2A_U14 | T2A_U10 | — | C-1 | T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_U19 Potrafi zaprojektować węzeł cieplny | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-2 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_2A_??_K06 Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów oraz technologii w ciepłownictwie | IS_2A_K06 | T2A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-P-1, T-W-6, T-W-10, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z ciepłownictwem, a szczególnie z węzłami cieplnymi | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę związaną z węzłami cieplnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W10 Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie ciepłownictwa | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie ciepłownictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pozyskiwać podstawowe informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U08 Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD | 2,0 | |
3,0 | Wykona poprawnie projekt węzła cieplnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U14 Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu ciepłownictwa | 2,0 | |
3,0 | Umie dokonać klasyfikacji prostych obiektów z zakresu ciepłownictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U19 Potrafi zaprojektować węzeł cieplny | 2,0 | |
3,0 | Wykona poprawnie projekt węzła cieplnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_K06 Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów oraz technologii w ciepłownictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych, samodzielnie uzupełnia wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów oraz technologii w ciepłownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa (red. Szczechowiak E.), Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło: budowa i eksploatacja, ENVIROTECH, Poznań
- Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa