Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych

Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane w chłodnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje kontrolowane w chłodnictwie
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,44egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki
W-2Podstawy chłodnictwa
W-3Urządzenia chłodnicze

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.5
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.4
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.5
T-A-4zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe1
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.6
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.5
T-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów8
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.2
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła4
T-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.4
30
wykłady
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Studiowanie literatury15
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Egzamin z wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Student posiada szczegółową wiedzę o urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła i stosowanych w nich substancjach kontrolowanych. Zna zagrożenia jakie może powodować rozszczelnienie instalacji chłodniczej z substancjami kontrolowanymi. Ma wiedzę o wielkościach ciśnień w urządzeniach chłodniczych, pompach ciepła i klimatyzatorach
IS_2A_W02T2A_W02InzA2_W04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1S-1
IS_2A_??_W02
Zna wpływ różnych rozwiązań i czynników chłodniczych na środowisko. Zna sposoby zapobiegania emisji substancji kontrolowanych i systemy monitoringu.
IS_2A_W03T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W05C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-1S-1
IS_2A_??_W03
Zna róznorodność rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. Wie w jakich sytuacjach stosuje się urządzenia wielostopniowe, kaskadowe oraz urządzenia bezpośredniego chłodzenia i pośredniego chłodzenia.
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1S-1
IS_2A_??_W04
Zna przepisy dotyczące kontroli urządzeń chłodniczych zależnie od substancji i wielkości napełniania zgodnie z normami PN-EN
IS_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1
IS_2A_??_W05
Posiada więdzę o tendencji stosowania w chłodnictwie naturalnych substancji jako czynników chłodniczych.
IS_2A_W13T2A_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu do rozwiązywania zadań projektowych, potrafi korzystając z kryteriów: ekonomicznych, energetycznych oraz ochrony środowiska dobrać optymalne czynniki chłodnicze w danym rozwiązaniu.
IS_2A_U01T2A_U01C-1T-W-6, T-L-6, T-A-3, T-W-1, T-L-2, T-A-1, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-L-7, T-A-2, T-W-3M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1
IS_2A_??_U02
Posługiwania się oprogramowaniem do obliczeń obiegów chłodniczych i pomp ciepła. Posiada umiejętność wykonania bilansu cieplnego pomieszczeń dla projektowania urządzeń chłodniczych
IS_2A_U07T2A_U07C-1T-L-5, T-A-3, T-A-2, T-L-7, T-L-4, T-A-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3M-3, M-2S-3, S-2
IS_2A_??_U03
Potrafi przy rozwiązywaniu zadań projektowych łączyć wiedzę z ogrzewnictwem i chłodnictwem, wentylacji i klimatyzacji. Dzięki temu uzyskuje efekty skojarzonej gospodarki energetycznej w rozwiązywaniach projektów instalacji.
IS_2A_U11T2A_U10InzA2_U03C-1T-L-7, T-L-6, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-L-4, T-A-2, T-L-5M-2, M-3S-2, S-3
IS_2A_??_U04
Potrafi korzystać z nowych rozwiązań stosowanych w chłodnictwie i je adaptować w projektowaniu instalacji chłodniczych lub klimatyzacyjnych
IS_2A_U13T2A_U12C-1T-L-4, T-A-2, T-L-6, T-A-1, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-A-3, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Ma świadomość zagrożeń dla środowiska jakie mogą powodować urządzenia chłodnicze, potrafi minimalizować ewentualne skutki zagrożeń.
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-1T-A-1, T-L-3, T-A-2, T-W-6, T-L-7, T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-L-6, T-W-4, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Student posiada szczegółową wiedzę o urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła i stosowanych w nich substancjach kontrolowanych. Zna zagrożenia jakie może powodować rozszczelnienie instalacji chłodniczej z substancjami kontrolowanymi. Ma wiedzę o wielkościach ciśnień w urządzeniach chłodniczych, pompach ciepła i klimatyzatorach
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_2A_??_W02
Zna wpływ różnych rozwiązań i czynników chłodniczych na środowisko. Zna sposoby zapobiegania emisji substancji kontrolowanych i systemy monitoringu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_2A_??_W03
Zna róznorodność rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. Wie w jakich sytuacjach stosuje się urządzenia wielostopniowe, kaskadowe oraz urządzenia bezpośredniego chłodzenia i pośredniego chłodzenia.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_2A_??_W04
Zna przepisy dotyczące kontroli urządzeń chłodniczych zależnie od substancji i wielkości napełniania zgodnie z normami PN-EN
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_2A_??_W05
Posiada więdzę o tendencji stosowania w chłodnictwie naturalnych substancji jako czynników chłodniczych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu do rozwiązywania zadań projektowych, potrafi korzystając z kryteriów: ekonomicznych, energetycznych oraz ochrony środowiska dobrać optymalne czynniki chłodnicze w danym rozwiązaniu.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_2A_??_U02
Posługiwania się oprogramowaniem do obliczeń obiegów chłodniczych i pomp ciepła. Posiada umiejętność wykonania bilansu cieplnego pomieszczeń dla projektowania urządzeń chłodniczych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_2A_??_U03
Potrafi przy rozwiązywaniu zadań projektowych łączyć wiedzę z ogrzewnictwem i chłodnictwem, wentylacji i klimatyzacji. Dzięki temu uzyskuje efekty skojarzonej gospodarki energetycznej w rozwiązywaniach projektów instalacji.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_2A_??_U04
Potrafi korzystać z nowych rozwiązań stosowanych w chłodnictwie i je adaptować w projektowaniu instalacji chłodniczych lub klimatyzacyjnych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Ma świadomość zagrożeń dla środowiska jakie mogą powodować urządzenia chłodnicze, potrafi minimalizować ewentualne skutki zagrożeń.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
  3. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, WSM, Gdynia, 1994
  4. Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
  5. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  6. Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Własności cieplne, chemiczne i użytkowe, I.P.P.U Masta, 2004
  2. Clodic D., Vademecum odzysku czynników chłodniczych, I.P.P.U Masta, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.5
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.4
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.5
T-A-4zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe1
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.6
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.5
T-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów8
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.2
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła4
T-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Studiowanie literatury15
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Egzamin z wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Student posiada szczegółową wiedzę o urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła i stosowanych w nich substancjach kontrolowanych. Zna zagrożenia jakie może powodować rozszczelnienie instalacji chłodniczej z substancjami kontrolowanymi. Ma wiedzę o wielkościach ciśnień w urządzeniach chłodniczych, pompach ciepła i klimatyzatorach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W02Zna wpływ różnych rozwiązań i czynników chłodniczych na środowisko. Zna sposoby zapobiegania emisji substancji kontrolowanych i systemy monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W03Zna róznorodność rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. Wie w jakich sytuacjach stosuje się urządzenia wielostopniowe, kaskadowe oraz urządzenia bezpośredniego chłodzenia i pośredniego chłodzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W04Zna przepisy dotyczące kontroli urządzeń chłodniczych zależnie od substancji i wielkości napełniania zgodnie z normami PN-EN
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W05Posiada więdzę o tendencji stosowania w chłodnictwie naturalnych substancji jako czynników chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu do rozwiązywania zadań projektowych, potrafi korzystając z kryteriów: ekonomicznych, energetycznych oraz ochrony środowiska dobrać optymalne czynniki chłodnicze w danym rozwiązaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U02Posługiwania się oprogramowaniem do obliczeń obiegów chłodniczych i pomp ciepła. Posiada umiejętność wykonania bilansu cieplnego pomieszczeń dla projektowania urządzeń chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U03Potrafi przy rozwiązywaniu zadań projektowych łączyć wiedzę z ogrzewnictwem i chłodnictwem, wentylacji i klimatyzacji. Dzięki temu uzyskuje efekty skojarzonej gospodarki energetycznej w rozwiązywaniach projektów instalacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U04Potrafi korzystać z nowych rozwiązań stosowanych w chłodnictwie i je adaptować w projektowaniu instalacji chłodniczych lub klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Ma świadomość zagrożeń dla środowiska jakie mogą powodować urządzenia chłodnicze, potrafi minimalizować ewentualne skutki zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-L-3Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane
T-L-7Dokumentowanie wykonanych czynności.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
T-L-6Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających.
T-L-2Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych.
T-L-4Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli