Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Sylabus przedmiotu Prognozowanie bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prognozowanie bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotow podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zjawisk i procesów fizycznych i chemicznych występujących w czasie pożaru i umiejętność wyjaśnienia zjawisk w czasie pożaru oraz wykorzystania prostego modelu matematycznego pożaru i jego bilansu masy i energii dla poznania parametrów charakteryzujących pożar. |
C-2 | Poznanie i zrozumienie istoty zachodzących zjawisk podczas pożaru, wpływu najważniejszych czynników na przebieg i parametry zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu z pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego. |
C-3 | Nabycie umiejętności poslugiwania się prostymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjału niszczącego. |
C-4 | Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczenstwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, literarturą i zasadami zaliczenia formy zajęć | 1 |
T-A-2 | Obliczanie parametrów pożaru na podstawie wartości obciążenia ogniowego i wskaźnika wentylacji | 4 |
T-A-3 | Obliczenia parametrów pożarów róznych rodzajow paliw i form pożarów: pożar plamy paliwa, pożar strumieniowy, pożar gazu typu kulistego. Wymiary i parametry płomieni. Paramertry oddzialywania pożaru na otoczenia - zasięg krytyczny promieniowania cieplnego. | 6 |
T-A-4 | Bilanse ciepła i masy dla pożarów pomieszczeń. | 4 |
T-A-5 | Obliczenie parametrów pożaru z zastosowaniem strefowego modelu pożaru i programu kpmuterowego. | 10 |
T-A-6 | Obliczenie odporności ogniowej przegrody przeciwpożarowej. | 3 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczające | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do programu przedmiotu, zapoznanie z literaturą i celami przedmiotu oraz z zasadami zaliczenia | 1 |
T-W-2 | Pożar. Definicje i podstawowe pojęcia. Fazy pożaru. | 3 |
T-W-3 | Pożar w okresie rozwoju przed rozgorzeniem. Czynniki wpływające na wystąpienie rozgorzenia. | 3 |
T-W-4 | Strefowy model pożaru. Bilans cieplny pożaru w fazie przedrozgorzeniowej. | 4 |
T-W-5 | Pożar kontrolowany przez wentylację i pożar kontrolowany przez materiał. | 2 |
T-W-6 | Pożar w pełni rozwinięty w fazie porozgorzeniowej. Przebieg i parametry pożaru w fazie porozgorzeniowej. Model pożaru w fazie porozgorzeniowej (model dobrze wymieszanego reaktora). Temperatury pożaru w fazie porozgorzeniowej. | 2 |
T-W-7 | Badania pożarów w skali rzeczywistej. | 1 |
T-W-8 | Modele komputerowe pożarów. | 2 |
T-W-9 | Odporność ogniowa konstrukcji. Badania odporności ogniowej konstrukcji. Krzywe znormalizowane temperatura czas dla pożarów materiałów celulozowych i węglowodorowych. | 4 |
T-W-10 | Prognozowanie odporności ogniowej przegrody rzeczywistej na podsatwie oceny potencjału pożaru. Obliczeniowe metody szacowania odporności ogniowej konstrukcji | 4 |
T-W-11 | Wytwarzanie i rozprzestrzenianie się dymu. Rozprzestrzenianie się pożarów w poziomie i w pionie. | 3 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie danych do rozwiązania zadań i rozwiązywanie zadań poza zajęciami dydaktycznymi | 10 |
A-A-3 | Dokończenie obliczeń zapoczątkowanych na zajęciach dydaktycznych. | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury zadanej przez prowadzącego | 4 |
A-W-3 | Studiowanie opisów i instrukcji obsługi komputerowych programów modelowania pożarów | 4 |
A-W-4 | Samodzielne wykonywanie obliczeń modeli pożarów z zastosowaniem komputerowych programów modeli pożarów | 4 |
A-W-5 | Przygotowanie sprawodzań z wynikami obliczeń samodzielnych, przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca wiedzę podstawową o procesach spalania i teori pożaru oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca z kolokwium obejmującego materiał z formy zajęć audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajeć audytoryjnych, na podstawie oceny samodzielnie rozwiżanych zadań i sprawozdań przedstawiających wyniki obliczeń i symulacji komputerowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 Student w wyniku odbytych zajęć i realizacji programu zna zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne występujące w czasie pożaru | IS_2A_W02, IS_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W02 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_2A_null_W02 Student zna i rozumie istotę zachodzacych zjawisk podczas pożaru, zna i rozumie wpływ najważniejszych czynników na przebieg zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Zna narzędzia matematyczne opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu. | IS_2A_W04, IS_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W04 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_2A_null_W03 Student zna modele komputerowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru; zna ich przeznaczenie i ogólnie podstawy teoretyczne tych modeli. Zna podstawowe modele strefowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru w pomieszczeniach zamkniętych i zna ich zkresy zastosowań oraz przeznaczenie. | IS_2A_W10, IS_2A_W09 | T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-2, C-3 | T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student posiada umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego. | IS_2A_U07, IS_2A_U10, IS_2A_U17 | T2A_U07, T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U02, InzA2_U07 | C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-6 | M-2 | S-1, S-3 |
IS_2A_null_U02 Student ma umiejętności doboru i posługiwania sie prostymi komputerowymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjalnych następstw. Umie wykorzystać wyniki symulacji dla oceny zagrożenia stwarzanego przez pożar oraz na tej podstawie wskazać na wlaściwe metody zabezpieczenia. | IS_2A_U18, IS_2A_U17 | T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U07 | C-3 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-5 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student ma potrzebę samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia wpływu tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym ma śwaidomość i potrzebę informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały. | IS_2A_K03, IS_2A_K08, IS_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-4 | T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 Student w wyniku odbytych zajęć i realizacji programu zna zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne występujące w czasie pożaru | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić zjawisk i procesów fizycznych oraz chemicznych występujących w czasie pożaru. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu zadawalającym. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu pełnym. | |
IS_2A_null_W02 Student zna i rozumie istotę zachodzacych zjawisk podczas pożaru, zna i rozumie wpływ najważniejszych czynników na przebieg zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Zna narzędzia matematyczne opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić zjawisk występujących w czasie pożaru ani nie zna czynników wpływających na jego przebieg. Nie zna też narzędzi matematycznych do opisu pożaru. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu zadawalającym. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu pełnym. | |
IS_2A_null_W03 Student zna modele komputerowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru; zna ich przeznaczenie i ogólnie podstawy teoretyczne tych modeli. Zna podstawowe modele strefowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru w pomieszczeniach zamkniętych i zna ich zkresy zastosowań oraz przeznaczenie. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i nie zna ani nie potrafi przedstawić modeli komputerowych do symulacji pożaru. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu; zna i potrafi przedstawić co najmniej jeden model komputerowy do symulacji pożaru. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru i opisać obszary ich zastosowań. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru i opisać obszary ich zastosowań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student posiada umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i nie ma umiejętności doboru i zastosowania prostych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru. |
3,0 | Student posiada podstawowe minimalne, ale poprawne umiejętności opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania prostych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru. | |
3,5 | Student posiada umiejętności opisu prostych kilku zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego prostego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. | |
4,0 | Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego prostego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. | |
4,5 | Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli. | |
5,0 | Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli i zinterpretować uzyskane wyniki. | |
IS_2A_null_U02 Student ma umiejętności doboru i posługiwania sie prostymi komputerowymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjalnych następstw. Umie wykorzystać wyniki symulacji dla oceny zagrożenia stwarzanego przez pożar oraz na tej podstawie wskazać na wlaściwe metody zabezpieczenia. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności zastosowania komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; nie umie wykorzystać wyników symulacji do oceny zagrożenia pożarowego ani nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji. |
3,0 | Student posiada minimalne umiejętności zastosowania co najmniej jednego komputerowego modelu pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego ale nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji. | |
3,5 | Student posiada zadawalające umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego a także potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. Zna różnice między działaniem poszczególnych modeli pożaru. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. Zna różnice między działaniem poszczególnych modeli pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student ma potrzebę samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia wpływu tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym ma śwaidomość i potrzebę informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały. | 2,0 | Student nie dostrzega braków swej wiedzy i umiejętności, nie odczuwa wobec tego potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej; nie dostrzega także pozatechnicznych aspektów swej działalności. |
3,0 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, ale nie odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna niektóre możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Z trudnością dostrzega społeczne aspekty swej działalności. | |
3,5 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa pewną potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna niektóre możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności. | |
4,0 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności i próbuje informować społeczeństwo o czynnikach zagrożenia. | |
4,5 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna liczne możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności i informuje swoje środowisko społeczne o czynnikach zagrożenia. | |
5,0 | Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna liczne możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności, podejmuje w tym kierunku inicjatywy i informuje swoje środowisko społeczne o czynnikach zagrożenia. |
Literatura podstawowa
- Assael, Marc J.; Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010, ISBN 978-1-4398-2675-1
- Babrausakas, Vytenis, Ignition handbook: principles and applications to fire safety engineering, fire investigation, risk management and forensic science, Fire Science Publishers; SFPE, Bethesda, Md, 2003, ISBN 0972811133
- Babrauskas, Vytenis, Ignition handbook database, Fire Science Publication, London, 2003, ISBN 0972811141
- Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
- Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- Janowska, Grażyna; Przygocki, Władysław; Włochowicz, Andrzej, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3299-2
- Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
- Kordylewski Włodzimierz [Red.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocławskiej, Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
- Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
- Kowalewicz, Andrzej, Podstawy procesów spalania, WNT, Warszawa, 2000, ISBN 83-204-2946-8
- Rychter Tadeusz, Teodorczyk Andrzej, Obliczenia wybuchów gazowych w przestrzeniach zamkniętych i wentylowanych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002, ISBN 83-01-13716-9
- Sharma, S.P.; Mohan, Chander, Fuels and Combustion, TATA McGraw-Hill, New Delhi, 1984
- Wójcicki Stanisław, Spalanie, WNT, Warszawa, 1969
- Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
Literatura dodatkowa
- Astapienko, V.M.; Koszmarov, Ju.A.; Mołczadskij, I.S.; Szevliakov, A.N., Termogazodinamika pożarov w pomieszczeniach, Strojizdat, Moskva, 1988, ISBN 5-274-00703-1
- Babrauskas, V. and Williamson, R.B., Post-flashover Compartment Fires: Basis of a Theoretical Model, Fire and Materials, 1978, Vol.2, No. 2
- Kwiatkowski, Antoni, i in., Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
- Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
- Lindner, Jan, Gaszenie pożarów gazami obojętnymi i środkami chemicznymi, Arkady, Warszawa, 1969
- Mehaffey, J.R., [ed.], Mathematical Modeling of Fires. ASTM STP 983, ASTM, Philadelphia, 1987
- Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs, NORDTEST Project 34-75. Lund : NORDTEST, 1977. NORDTEST DOC GEN 011, Lund, 1977
- Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Schreckenberg, Michael and Sharma, Som Deo, [ed.], Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer-Verlag, Beriln-Heidelberg, 2002, ISBN 3-540-42690-6.
- Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
- Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
- Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
- Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
- Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011