Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ciepłownictwo-1 | ||
Specjalność | Ogrzewanie i Wentylacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych. |
C-2 | Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt technologii ciepłowni parowej wysokoparametrowej, olejowej, wolnostojącej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Para wodna jako czynnik termodynamiczny | 2 |
T-W-2 | Instalacje parowe | 2 |
T-W-3 | Kotły parowe, wytwornice pary | 3 |
T-W-4 | Osprzęt kotłów parowych | 4 |
T-W-5 | Przewody parowe i skroplinowe | 2 |
T-W-6 | Urządzenia i osprzęt instalacji parowych | 6 |
T-W-7 | Urządzenia i osprzęt instalacji skroplinowych | 4 |
T-W-8 | Ogdazowanie wody | 2 |
T-W-9 | Usuwanie produktów spalania stałych i gazowych z uwzględnieniem wymogów ochrony powietrza atmosferycznego. Kominy, ciąg naturalny i sztuczny. | 2 |
T-W-10 | Instalacje olejowe i gazowe w ciepłowni | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 28 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 1 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygoowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Samodzielna lektura | 8 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego | IS_2A_W01 | T2A_W01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U07 Student korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta ciepłowni parowej | IS_2A_U07 | T2A_U07 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U08 Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD | IS_2A_U08 | T2A_U07 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U19 Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-P-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K05 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | IS_2A_K05 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
IS_2A_??_K06 Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary | IS_2A_K06 | T2A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę z zakresu wytwarzania i wykorzystania pary jako czynnika technologicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U07 Student korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta ciepłowni parowej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U08 Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_U19 Student potrafi zaprojektować ciepłownię i instalacje parowe | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K05 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_K06 Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z wykorzystaniem pary | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykona projekt ciepłowni parowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
- Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa