Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja" |
W-2 | Umiejetność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej |
C-2 | Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Plan zagospodarowania przestrzennego działki (obszaru). Stadia dokumentacji. Warunki prawne dotyczace projektowania i wykonania sieci wododociągowej i kanalizacyjnej. Zakres opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej. | 2 |
T-W-2 | Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. | 2 |
T-W-3 | Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci pierścieniowej. | 2 |
T-W-4 | Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika | 2 |
T-W-5 | Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy (przepływowy, centralny, końcowy). | 1 |
T-W-6 | Roboty ziemne, zabezpieczenia wykopów, warunki BHP związane z robotami ziemnymi przy wykonaniu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. | 4 |
T-W-7 | Skrzyżowania kanałów z obiektami inżynierskimi. Syfony (zasada działania i obliczania). | 2 |
T-W-8 | Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociagowej. | 2 |
T-W-9 | Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej | 2 |
T-W-10 | Rodzaje i podstawowe warunki projektowania ujęć wód podziemnych. | 2 |
T-W-11 | Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej. | 2 |
T-W-12 | Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach wykopów budowlanych. Rodzaje wykopów, sposoby odwodnienia. Zakres stosowanych różnych rodzajów odwodnień. Igłofiltry konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów. | 3 |
T-W-13 | Ogólne wiadomości o systemach kanalizacji podciśnieniowej i kanalizacji ćiśnieniowej | 2 |
T-W-14 | Warunki techniczne wykonania odwodnień (odległości od budowli, konstrukcje, układy w planie, głębokości ułożenia i dopuszczalne minimalne prędkości założenie, uzbrojenie drenaży). Zakres stosowania róznych rodzajów odwodnień. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 25 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Przygotowanir do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów (z użyciem komputera) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera. | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
IS_2A_??_U19 Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-2 | T-W-3, T-P-1, T-W-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy związanej z urządzeniemi i sieciami wod-kan. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan. oraz urządzeń związanych z tymi sieciami. | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan. i urządzeń bezłlatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy. | |
4,0 | Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę, prowadzącą do rozwiązań projektowych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach. | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń dla różnych warunków. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejących sieci wod-kan. i urządzeń na sieci) z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstaowych elmentów sieci wod-kan. oraz urządzeń na tych sieciach. |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach. | |
3,5 | Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach składając je w kompletne projekty siec wod-kani.Potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci, wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń na tych sieciach (jako rozwiązanie projektowe), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. oraz urządzeń ( z wykorzystaniem programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci. | |
5,0 | Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych. | |
IS_2A_??_U19 Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan. i urządzeń związanych z tymi sieciami, a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania). | |
3,5 | Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania). | |
4,0 | Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy sieci i urządzenia wod-kan. (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejących już sieci i urządzeń wod-kan. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do różnych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan. a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych). | |
5,0 | Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan. w rzeczywistym terenie, ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy sieci wod-kan. w rzeczywistm terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego) | 2,0 | Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować problemy oraz zastosować priorytety służące do realizacji zadania inżynierskiego. |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich. | |
3,5 | Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi sklasyfikować i dokonać wyboru właściwych priorytetów służących do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki związanej z wodociagami i kanalizacją. | |
4,0 | Student w dobry i właściwy sposób jest w stanie definiować, klasyfikować i ustalać róznorodne priorytety służące do obliczeń i realizacji poszczególnych zadań inżynierskich związanych z problematyką wodociągów i kanalizacji. | |
4,5 | Student jest świadomy wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów służacych do realizacji róznorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z tematyką przedmiotu wodociagi i kanalizacja. Potrafi w sposób profesjonalny definiować, klasyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy zwiazane z projektowaniem. | |
5,0 | Student potrafi w sposób profesjonalny dokonać wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów (w projektowaniu poszczególnych sieci i obiektów towarzyszących na sieci) uwzględniając w wyborze korzyści i wady mogące wystąpić przy realizacji bardziej złożonych obiektów na sieci, w trudnych warunkach gruntowo- wodnych w terenie rzeczywistym. |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993, 1
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej., Białystok, 1999
Literatura dodatkowa
- Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociagowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, Warszawa, 2002
- 2012, Obowiązujące aktualne normy i rozporzadzenia. Materiałydydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.