Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Ogrzewanie i Wentylacja
Sylabus przedmiotu Ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Mechanika płynów |
W-3 | Mechanika gruntów i geotechnika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych typowych układów ujęć wód podziemnych i powierzchniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Koncepcja wybranego typu ujęcia wody dla jednostki osadniczej. Zakres opracowania: wykonanie części opisowej, obliczeniowej oraz częsci graficznej ujęcia wody | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział ujęć wody powierzchniowej. Zasady opracowania projektów ujęc wody powierzchniowej | 1 |
T-W-2 | Dane geodezyjne, studia hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie, geotechniczne. Studia dotyczace jakości wody. Studia hydrobiologiczne i ichtiologiczne | 2 |
T-W-3 | Badania modelowe. Zabezpieczenie ujęc przed zjawiskami lodowymi i rumowiskiem. Wydajność projektowanego ujęcia wody | 1 |
T-W-4 | Zasady projektowania ujęć wody brzegowych. Zasady projektowania ujęć nurtowych | 2 |
T-W-5 | Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe | 2 |
T-W-6 | Podział ujęć wody gruntowej. Ogólne zasady projektowania ujęć wody podziemnej | 1 |
T-W-7 | Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej. | 2 |
T-W-8 | Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste | 2 |
T-W-9 | Infiltracyjne ujęcia wody. Ujęcia ze źródeł | 1 |
T-W-10 | Wymagania dotyczące ochrony sanitarnej ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. Przykłady obliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 18 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
57 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
A-W-4 | Udział w kolokwium | 5 |
34 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczajace wykłady |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania ujęć wody gruntowej i powierzchniowej | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje także proste ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy użycia komputera. | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-P-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_2A_??_U19 Projektuje elementy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych przy wykorzystaniu komputera | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalenia odpowiednich prioritetów przy realizacji podjętego zadania) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-P-1, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania ujęć wody gruntowej i powierzchniowej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej zwiazanej z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania ujęć wody powierzcniowej i gruntowej |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną zwiazaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania ujęć wody powierzchniowej i gruntowej | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę teoretyczną związana z kluczowymi zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności bez łatwego łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy składajacej się na ogólna kwestię związaną z zawansowanymi poblemami projektowania ujęć wody powierzchniowej i ujęc wody gruntowej. | |
4,0 | Student nie tylko ma dobrą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności ale potrafi także w prawidłowy sposób połączyć poszczególne zagadnienia w kompleksową wiedzę prowadzącą do ewentualnych kompleksowych rozwiązań projektowych ujęć wody. | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych całościowych rozwiązań jakie należy osiągnąć. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu róznych aspektów tej wiedzy do najnowszych rozwiazań z jednoczesną modyfikacją tych rozwiązań w stosunku do stanu istniejącego (istniejących ujęć wody powierzchniowej i gruntowej). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje także proste ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy użycia komputera. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować, dobrać i projektować typowych obiektów dla wybranej specjalnosci (ujęć wody powierzchniowej i gruntowej) |
3,0 | Student jedynie w sposób dostateczny potrafi zaprojektować najprostsze ujęcia wody powierzchniowej i gruntowej (bez łatwego łączenia różnych elementów w całość). | |
3,5 | Student poprawie dobiera i oblicza typowe obiekty ujęć wody gruntowej i powierzchniowej w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej ( z głębszą analizą i oceną pracy oraz praktycznych zastosowań). | |
4,0 | Student oprócz możliwości efektywnego zastosowania róznorodnych schematów służących do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla danej specjalności potrafi również dokonać selekcji urządzeń i metod w odniesieniu do konkretnych zadań w omawianej dziedzinie (projektowanie przy wykorzystaniu komputera). | |
4,5 | Student potrafi w profesjonalny sposób ocenić i analizować efektywność narzędzi służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej problemów związanych z projektowaniem ujęć wody powierzchniowej i gruntowej w odniesieniu do różnych schematów technologicznych w rzeczywistych warunkach (projektowanie prz użyciu komputera). | |
5,0 | Student oprócz profesjonalnego sposobu oceny i analizy efektywności narzędzi i metod służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi porównywać te efektywności dla uzyskania najlepszego rozwiązania ujęcia wody gruntowej czy powierzchniowej w warunkach rzeczywistych lokalizacji (projektowanie przy wykorzystaniu komputera). | |
IS_2A_??_U19 Projektuje elementy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych przy wykorzystaniu komputera | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych elementów ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do innych istniejących prostych elementów ujęć wody. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy ujęć wody przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania) | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować proste elementy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania) | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zaprezentować złożone elementy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także dokonać w trakcie dyskusji szerokiej analizy tych zaprojektowanych elementów wchodzących w zakres zagadnień związanych z ujęciami wód powierzchniowych i gruntowych. | |
4,5 | Student sam rozumie i widzi konieczność ciągłegoo uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy teoretycznej odnośnie umiejętności projektowania ujęć wód gruntowych i powierzchniowych. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania w projektowaniu ujęć wody. | |
5,0 | Student oprócz efektywnej prezentacji, analizy i dyskusji o zaprojektowanych elementach ujęć wody gruntowej i powierzchniowej potrafi także zaprpopnować optymalne i najnowsze rozwiązania tych wszystkich wymienionych powyżej aspektów projektowych w odniesieniu również do ich porównywania i modyfikacji dla istniejacych w praktyce ujęc wody. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalenia odpowiednich prioritetów przy realizacji podjętego zadania) | 2,0 | Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego. |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do realizacji podjętego zadania inżynierskiego omawianej tematyki. | |
3,5 | Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi dokonywać wyboru właściwych elementów ujęć wody w projektowanych w przyszłości z wykorzystaniem metod zaawansowanych na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu jest przygotowany aby zdefiniować i wybrać optymalne aspekty nabytej wiedzy służące dla realizacji złożonych zadań inżynierskich w omawianej tematyce. | |
4,5 | Student jest świadomy w wyborze najlepszych i optymalnych priorytetów służących do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z problematyką projektowania ujęć wody. | |
5,0 | Student w profesjonalny sposób zdaje sobie sprawę ze wszystkich priorytetów, uwzględniając w tych priorytetach korzyści i wady jakie występować mogą przy realizacji złożonych ujęć wody gruntowej i powierzchniowej . |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- GabryszewskiT., Wieczysty A., Ujęcia wód podziemnych, Arkady, Warszawa, 1995
- Suszczewski K., Ujęcia wody powierzchniowej, Arkady, Warszawa, 1968
- Budziło B., Wieczysty A., Projektowanie ujęć wody powierzchniowej, Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki, 2001
Literatura dodatkowa
- Klepacka B., Dolecka J., Dolecki j., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja. Materiały pomocnicze doćwiczeń projektowych. Część 1 i 2., Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999