Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Ogrzewanie i Wentylacja
Sylabus przedmiotu Systemy zabezpieczeń przeciw pożarowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zabezpieczeń przeciw pożarowych | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wybranych zagadnień z matematyki, fizyki, chemii, nauki o materiałach, mechaniki płynów oraz z przedmiotów kierunkowych dotychczas zaliczonych. |
W-2 | Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotów podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi powstawania i rozwoju pożaru, parametrami pożaru i czynnikami jakie mają wpływy na parametry i przebieg pożaru. |
C-2 | Poznanie czynników zagrożenia pożarowego, obejmujących materiały palne i ich właściwości, materiały konstrukcyjne i wyposażeniowe oraz konstrukcje - ich wlaściwości w warunkach pożaru oraz możliwość ograniczania parametrów i potencjału pożaru za pomocą właściwego doboru materiałów i konstrukcji. |
C-3 | Poznanie czynników zagrożenia pożarowego, obejmujących źródła zapłonu i inicjacji pożaru; poznanie podstawowych źródeł zapłonu i możliwości ich ograniczenia lub wyeliminowania w różnych procesach technologicznych i obiektach. |
C-4 | Zdobycie wiedzy o metodach oceny parametrów pożaru, czynników zagrożenia i szacowania ryzyka pożaru oraz umiejętności stosowania podstawowych metod oceny ryzyka pożaru w typowych obiektach i procesach technologicznych. |
C-5 | Przekazanie wiedzy, w zakresie podstawowym, o metodach zabezpieczenia przeciwpożarowego konstrukcyjnego, budowie i zasadach stosowania konstrukcji przeciwpożarowych wraz z wykształceniem umiejętności właściwego doboru i stosowania tych konstrukcji w różnych obiektach zagrożonych pożarem. |
C-6 | Przekazanie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa pożarowego i metod zabezpieczeń dróg ewakuacji oraz oceny czasu ewakuacji; nabycie umiejętności stosowania podstawowych metod szacowania czasu ewakuacji w prostych sytuacjach i nieskomplikowanych układach dróg ewakuacji w budynkach i środkach transportu |
C-7 | Uzyskanie podstaw wiedzy dotyczącej zasad budowy i działania instalacji wykrywania pożaru wraz z podstawową umiejętnością doboru czujek pożaru i rodzaju instalacji do standardowych pomieszczeń i rodzajów zagrożeń. |
C-8 | Przekazanie podstaw wiedzy o metodach gaszenia i środkach gaśniczych oraz nabycie umiejętności doboru właściwego czynnika gaśniczego i rodzaju instalacji do określonego zagrożenia lub rodzaju obiektu |
C-9 | Przekazanie podstaw wiedzy i umiejętności sporządzania planów obrony przeciwpożarowej, doboru podręcznego sprzętu gaśniczego oraz zasad organizacji obrony przeciwpożarowej dla standardowych, nieskomplikowanych obiektów budowlanych i podstawowych rodzajów działalności gospodarczej |
C-10 | Ukształtowanie u studentów wrażliwości i spostrzegawczości na występowanie czynników zagrożenia pożarowego, oraz motywacji do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; wykształcenie odruchów przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie pożarowe oraz ukształtowanie nawyków prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia pożarem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia. | 1 |
T-A-2 | Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń. | 1 |
T-A-3 | Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych | 2 |
T-A-4 | Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej. | 2 |
T-A-5 | Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej. | 1 |
T-A-6 | Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej | 1 |
T-A-7 | Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną | 1 |
T-A-8 | Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej | 1 |
T-A-9 | Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej | 2 |
T-A-10 | Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczenstwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium | 1 |
T-L-2 | Badanie właściwości palnych materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych. | 10 |
T-L-3 | Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie cwiczen laboratoryjnych - pierwsza część | 2 |
T-L-4 | Badanie dymotwórczości i toksycznych produktów pożaru. | 8 |
T-L-5 | Badanie parametrów czujek i instalacji wykrywczych pożaru. | 5 |
T-L-6 | Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych - druga część i całość | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Pożary - podstawowe pojęcia i definicje. Podstawy teorii pożaru | 1 |
T-W-3 | Parametry pożaru; wpływ obciążenia ogniowego i wentylacji. Pożary kontrolowane przez materiał palny i przez wentylację. | 2 |
T-W-4 | Czynniki zagrożenia pożarowego. Zagrożenie pożarem; zależność od rodzaju obiektu i sposobu eksploatacji. Charakterystyka zagrożeń w zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju procesu technologicznego. | 2 |
T-W-5 | Ryzyko pożaru - pojęcia podstawowe i metody oceny. Typowe przykłady obiektów o dużym ryzyku pożaru - obiekty publiczne, muzea i archiwa, centra komputerowe, obiekty energetyczne, zakłady przemysłowe, rafinerie i bazy paliw, elektrownie atomowe, środki transportu. | 2 |
T-W-6 | Przebieg pożaru w pomieszczeniu - zmiany parametrów pożaru w funkcji czasu, obciążenia ogniowego i wentylacji w pożarze w strefowym modelu pożaru. | 2 |
T-W-7 | Źródła zapłonu i zagrożenie pożarowe. Zapobieganie powstawaniu pożarów. Materiały i ich właściwości w warunkach pożaru. Potencjał pożaru i metody jego ograniczania. | 2 |
T-W-8 | Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe. Podział obiektów na strefy pożarowe pionowe i poziome. Konstrukcje pożarowe - właściwości, budowa i metody badań pożarowych. Przejścia instalacji przez przegrody. | 4 |
T-W-9 | Zabezpieczenie klatek schodowych i dróg ewakuacji. Wentylacja pożarowa. Klapy pożarowe i kurtyny dymowe. Oddymainie obiektów. Projektowanie i ocena czasu ewakuacji. | 4 |
T-W-10 | Zabezpieczenie konstrukcyjne pomieszczeń przemysłowych; centrów sterowania i zarządzania; pomieszczeń mieszkalnych. | 2 |
T-W-11 | Instalacje wykrywcze pożarów. Czujki i instalacje wykrywania pożarów w pomieszczeniach mieszkalnych, drogach ewakuacji, pomieszczeniach przemysłowych, tunelach itp.. | 2 |
T-W-12 | Środki gaśnicze i stałe instalacje gaśnicze. | 4 |
T-W-13 | Przenośny sprzęt obrony przeciwpożarowej. | 1 |
T-W-14 | Plany obrony przeciwpożarowej obiektów. Organizacja obrony przeciwpożarowej. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury, norm i przepisów | 8 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadanych przykładów obliczeń instlacji | 16 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć, zapoznanie sie z literaturą, instrukcjami do ćwiczeń laboratoryjnych, metodykami badań | 20 |
A-L-3 | Opracowanie protokołów z badań, sprawozdań i prezentacji wyników badań | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej | 15 |
A-W-3 | Zapoznanie się z normami, przepisami, katalogami, opisami wyrobów i rozwiązań konstrukcyjnych | 6 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia w godzinach konultacji | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o pożarach, czynnikach zagrożenia pożarowego, podstawach wykrywania, zabezpieczenia biernego i instalacji gaszenia pożaru. |
M-2 | Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem materiałów i konstrukcji dla celów zastosowan w okreslonych warunkach zagrożenia i zabezpieczeń ppoż. i omówienia zagadnień dotyczących doboru, stosowania i obliczeń instalacji wykrywczych i gaśniczych. |
M-3 | Cwiczenia laboratoryjnne, w tym takze połaczone z pokazem, dla ukształtowania umiejetnosci studentów samodzielnego wykonywania badan laboratoryjnych w celu okreslania własciwosci i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w ochronie przeciwpożarowej, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz kompetencji pracy zespołowej |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne obliczeniowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych , na podstawie oceny zadań wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych zadań i kolkwium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju pożaru, o parametrach pożaru i czynnikach jakie mają wpływy na parametry i przebieg pożaru. Student zna czynniki zagrożenia pożarowego, obejmujące materiały palne i ich właściwości, materiały konstrukcyjne i wyposażeniowe oraz konstrukcje - ich wlaściwości w warunkach pożaru oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów i potencjału pożaru za pomocą właściwego doboru materiałów i konstrukcji. Student poznał różne czynniki zagrożenia pożarowego, obejmujące źródła zapłonu i inicjacji pożaru; zna podstawowe źródła zapłonu i możliwości ich ograniczenia lub wyeliminowania w różnych procesach technologicznych i obiektach. | IS_2A_W06, IS_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1 |
IS_2A_null_W02 Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje zagrożenia pożarowego oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki zagrożenia i rodzaje zagrożenia pożarowego w typowych obiektach budowłanych, procesach produkcyjnych, środkach transportu i w postawowych rodzajach działalności gospodarczej i bytowej człowieka. Student zna pojęcie ryzyka pożarowego i potrafi wymienić podstawowe metody określania ryzyka oraz zna wielkości ryzyka pożarowego dla typowych obiektów i rodzajów działalności. | IS_2A_W06, IS_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-4 | S-3, S-1 |
IS_2A_null_W03 Student zna i potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. | IS_2A_W06, IS_2A_W12, IS_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10 | T-L-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student potrafi zidentyfikować rodzaje zagrożeń pożarowych i czynników ryzyka pożarowego dla obiektu lub procesu technologicznego, potrafi ocenić przydatność dostępnych metod zabezpieczeń i je właściwie dobrać; potrafi znając wymagania przepisów, wytyczne, specyfikacje katalogowe lub wytyczne producenta dobrać urządzenia i zaprojektować urządzenie lub system zabezpieczający obiekt przed pożarem, stosuje przy tym właściwe typowe metody i techniki rozwiązania zadania inżynierskiego | IS_2A_U17, IS_2A_U07 | T2A_U07, T2A_U18 | InzA2_U07 | C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10 | T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2, M-4 | S-3, S-1 |
IS_2A_null_U02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć laboratoryjnych i wykonanych zadań obliczeniowych potrafi przedstawić i zinterpretować wynik badań, projektu i obliczeń związany z właściwościami pożarowymi lub zabezpieczeniem od zagrożenia pożarem, potrafi także przygotować i przedstawić w języku polskim szersze opracowanie na ww temat a także zwięzłą informację w języku obcym nowożytnym; potrafi przedstawić te zagadnienia w formie pisemnego opracowania, prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem technik komputerowych i środków multimedialnych. | IS_2A_U17, IS_2A_U11, IS_2A_U04, IS_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U18 | InzA2_U03, InzA2_U07 | C-1, C-2, C-3, C-10 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
IS_2A_null_U03 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń pożarowych występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa i metody zabezpieczeń przeciwpożarowych związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników zagrożenia pożarowego w obiektach i w środowisku pracy. Potrafi zaprojektować system zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu budowlanego lub procesu technologicznego, prawidłowo zidentyfikować i ocenić czynnki zagrożenia oraz dobrać urządzenia, materiały lub konstrukcje stanowiące bariery bezpieczeństwa | IS_2A_U23, IS_2A_U10, IS_2A_U09, IS_2A_U19 | T2A_U03, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U08 | C-1, C-2, C-3, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | IS_2A_K03, IS_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K03 | InzA2_K01 | C-10, C-7 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-13, T-W-12, T-W-11 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_null_K02 Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa; | IS_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-10 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-14 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
IS_2A_null_K03 Student znając czynniki zagrożeń pożarowych ma świadomość występowania tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-10 | T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-14, T-A-2 | M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju pożaru, o parametrach pożaru i czynnikach jakie mają wpływy na parametry i przebieg pożaru. Student zna czynniki zagrożenia pożarowego, obejmujące materiały palne i ich właściwości, materiały konstrukcyjne i wyposażeniowe oraz konstrukcje - ich wlaściwości w warunkach pożaru oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów i potencjału pożaru za pomocą właściwego doboru materiałów i konstrukcji. Student poznał różne czynniki zagrożenia pożarowego, obejmujące źródła zapłonu i inicjacji pożaru; zna podstawowe źródła zapłonu i możliwości ich ograniczenia lub wyeliminowania w różnych procesach technologicznych i obiektach. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IS_2A_null_W02 Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje zagrożenia pożarowego oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki zagrożenia i rodzaje zagrożenia pożarowego w typowych obiektach budowłanych, procesach produkcyjnych, środkach transportu i w postawowych rodzajach działalności gospodarczej i bytowej człowieka. Student zna pojęcie ryzyka pożarowego i potrafi wymienić podstawowe metody określania ryzyka oraz zna wielkości ryzyka pożarowego dla typowych obiektów i rodzajów działalności. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji, nie potrafi dobrać z literatury pomocniczych narzędzi ani danych, np. czynników i rodzajów zagrożenia pożarowego niezbędne dla oceny ryzyka |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach, niezbędna dla ustalenia ryzyka pożaru– ale nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić takiego wyboru. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach, niezbędna dla ustalenia ryzyka pożaru i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu zadawalającym. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach, niezbędna dla ustalenia ryzyka pożaru i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. czynniki zagrożenia i ich typowe rodzaje w różnych obiektach i procesach, niezbędna dla ustalenia ryzyka pożaru i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić taki wybór w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze | |
IS_2A_null_W03 Student zna i potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi opisać podstawowych urządzeń do wykrywania pożarów, wymienić i opisać środków gaśniczych oraz instalacji i podręcznego sprzętu gaśniczego. Nie zna zasad sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowych zasad organizacji ochrony przeciwpożarowej. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Potrafi wyjaśnić lub uzasadnić takie systemy w stopniu zadawalającym. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Potrafi wyjaśnić lub uzasadnić takie systemy w stopniu wyczerpującym. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Potrafi wyjaśnić lub uzasadnić oraz porównać takie systemy w stopniu wyczerpującym. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi opisać podstawowe urządzenia do wykrywania pożarów, środki gaśnicze oraz instalacje i podręczny sprzęt gaśniczy. Potrafi wyjaśnić lub uzasadnić oraz porównać i dokonać analizy takich systemów w stopniu pełnym. Zna zasady sporządzania planów obrony przeciwpożarowej oraz podstawowe zasady organizacji ochrony przeciwpożarowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student potrafi zidentyfikować rodzaje zagrożeń pożarowych i czynników ryzyka pożarowego dla obiektu lub procesu technologicznego, potrafi ocenić przydatność dostępnych metod zabezpieczeń i je właściwie dobrać; potrafi znając wymagania przepisów, wytyczne, specyfikacje katalogowe lub wytyczne producenta dobrać urządzenia i zaprojektować urządzenie lub system zabezpieczający obiekt przed pożarem, stosuje przy tym właściwe typowe metody i techniki rozwiązania zadania inżynierskiego | 2,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia pożarowego charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu technologicznego i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu zabezpieczenia przeciwpożarowego. |
3,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia pożarowego charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu technologicznego i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia ppoż.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia pożarem i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia ppoż. | |
3,5 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia pożarowego charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu technologicznego i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia ppoż. oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia pożarem i wykonać prosty projekt systemu zabezpieczenia ppoż. | |
4,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia pożarowego charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu technologicznego, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia pożarowego oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia pożarowego i wykonania projektu systemu zabezpieczenia pożarowego, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia pożarowego charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu technologicznego, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia pożarowego oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia pożarowego i wykonania projektu systemu zabezpieczenia pożarowego, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia pożarowego charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu technologicznego, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia pożarowego oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia pożarowego i wykonania projektu systemu zabezpieczenia pożarowego, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność. | |
IS_2A_null_U02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć laboratoryjnych i wykonanych zadań obliczeniowych potrafi przedstawić i zinterpretować wynik badań, projektu i obliczeń związany z właściwościami pożarowymi lub zabezpieczeniem od zagrożenia pożarem, potrafi także przygotować i przedstawić w języku polskim szersze opracowanie na ww temat a także zwięzłą informację w języku obcym nowożytnym; potrafi przedstawić te zagadnienia w formie pisemnego opracowania, prezentacji ustnej oraz prezentacji z wykorzystaniem technik komputerowych i środków multimedialnych. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy. |
3,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy | |
4,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny. | |
IS_2A_null_U03 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń pożarowych występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa i metody zabezpieczeń przeciwpożarowych związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników zagrożenia pożarowego w obiektach i w środowisku pracy. Potrafi zaprojektować system zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu budowlanego lub procesu technologicznego, prawidłowo zidentyfikować i ocenić czynnki zagrożenia oraz dobrać urządzenia, materiały lub konstrukcje stanowiące bariery bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia. |
3,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia. | |
3,5 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia | |
4,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie wykazuje postawy polegającej na zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz nie ma świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. |
3,0 | Student przejawia okazjonalnie postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa | |
3,5 | Student wykazuje postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa | |
4,0 | Student wykazuje postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | |
4,5 | Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | |
5,0 | Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa i aktywnie prezentuje odpowiedzialną postawę i formułuje opinie potwierdzające taką postawę. | |
IS_2A_null_K02 Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa; | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. | |
IS_2A_null_K03 Student znając czynniki zagrożeń pożarowych ma świadomość występowania tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia | 2,0 | Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. |
3,0 | Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
4,0 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
4,5 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
5,0 | Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. |
Literatura podstawowa
- Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
- Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
- Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
- Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
- Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
- Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
- Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
Literatura dodatkowa
- Babrauskas, V. and Williamson, R.B., Post-flashover Compartment Fires: Basis of a Theoretical Model, Fire and Materials, 1978, Vol.2, No. 2
- Grynczel, Zbigniew, Środki gaśnicze. Własności i zastosowanie, Arkady, Warszawa, 1968
- Grynczel, Zbigniew; Wilczkowski, Stefan, Nowoczesne środki gaśnicze, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1976
- Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
- Guskov, M.G.; Glozman, M.K., Protivopożarnaja zaszczita morskich sudov, Izd. "Sudostrojenije", Leningrad, 1974
- ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
- IMO, FSS Code. International Code for Fire safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007
- Kwiatkowski, Antoni, i in., Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
- Kukuła, Tadeusz, Trzeszczyński, Jerzy i Getka, Ryszard, Techniczne zabezpieczenie okrętów, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980
- Kordylewski, Włodzimierz, [ed.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocł., Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
- Krol B., Mizerski A., Sobolewski M., Piany gaśnicze, SGSP, Warszawa, 2006
- Lindner, Jan, Gaszenie pożarów gazami obojętnymi i środkami chemicznymi, Arkady, Warszawa, 1969
- Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
- Mehaffey, J.R., [ed.], Mathematical Modeling of Fires. ASTM STP 983, ASTM, Philadelphia, 1987
- Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
- Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs, NORDTEST Project 34-75. Lund : NORDTEST, 1977. NORDTEST DOC GEN 011, Lund, 1977
- Schreckenberg, Michael and Sharma, Som Deo, [ed.], Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer-Verlag, Beriln-Heidelberg, 2002, ISBN 3-540-42690-6.
- Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
- Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
- Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
- Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
- Wójcicki, Stanisław, Spalanie, WNT, Warszawa, 1969
- Zdanowski, Mirosław, Podstawy ochrony przeciwpożarowej w przemyśle. Wybrane procesy technologiczne, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1978
- Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011
- Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992