Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Ogrzewanie i Wentylacja

Sylabus przedmiotu Prognozowanie bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prognozowanie bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotow podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zjawisk i procesów fizycznych i chemicznych występujących w czasie pożaru i umiejętność wyjaśnienia zjawisk w czasie pożaru oraz wykorzystania prostego modelu matematycznego pożaru i jego bilansu masy i energii dla poznania parametrów charakteryzujących pożar.
C-2Poznanie i zrozumienie istoty zachodzących zjawisk podczas pożaru, wpływu najważniejszych czynników na przebieg i parametry zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu z pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego.
C-3Nabycie umiejętności poslugiwania się prostymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjału niszczącego.
C-4Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczenstwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, literarturą i zasadami zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Obliczanie parametrów pożaru na podstawie wartości obciążenia ogniowego i wskaźnika wentylacji4
T-A-3Obliczenia parametrów pożarów róznych rodzajow paliw i form pożarów: pożar plamy paliwa, pożar strumieniowy, pożar gazu typu kulistego. Wymiary i parametry płomieni. Paramertry oddzialywania pożaru na otoczenia - zasięg krytyczny promieniowania cieplnego.6
T-A-4Bilanse ciepła i masy dla pożarów pomieszczeń.4
T-A-5Obliczenie parametrów pożaru z zastosowaniem strefowego modelu pożaru i programu kpmuterowego.10
T-A-6Obliczenie odporności ogniowej przegrody przeciwpożarowej.3
T-A-7Kolokwium zaliczające2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu przedmiotu, zapoznanie z literaturą i celami przedmiotu oraz z zasadami zaliczenia1
T-W-2Pożar. Definicje i podstawowe pojęcia. Fazy pożaru.3
T-W-3Pożar w okresie rozwoju przed rozgorzeniem. Czynniki wpływające na wystąpienie rozgorzenia.3
T-W-4Strefowy model pożaru. Bilans cieplny pożaru w fazie przedrozgorzeniowej.4
T-W-5Pożar kontrolowany przez wentylację i pożar kontrolowany przez materiał.2
T-W-6Pożar w pełni rozwinięty w fazie porozgorzeniowej. Przebieg i parametry pożaru w fazie porozgorzeniowej. Model pożaru w fazie porozgorzeniowej (model dobrze wymieszanego reaktora). Temperatury pożaru w fazie porozgorzeniowej.2
T-W-7Badania pożarów w skali rzeczywistej.1
T-W-8Modele komputerowe pożarów.2
T-W-9Odporność ogniowa konstrukcji. Badania odporności ogniowej konstrukcji. Krzywe znormalizowane temperatura czas dla pożarów materiałów celulozowych i węglowodorowych.4
T-W-10Prognozowanie odporności ogniowej przegrody rzeczywistej na podsatwie oceny potencjału pożaru. Obliczeniowe metody szacowania odporności ogniowej konstrukcji4
T-W-11Wytwarzanie i rozprzestrzenianie się dymu. Rozprzestrzenianie się pożarów w poziomie i w pionie.3
T-W-12Zaliczenie wykładu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Samodzielne przygotowanie danych do rozwiązania zadań i rozwiązywanie zadań poza zajęciami dydaktycznymi10
A-A-3Dokończenie obliczeń zapoczątkowanych na zajęciach dydaktycznych.3
A-A-4Przygotowanie do kolokwium zaliczającego2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Studiowanie literatury zadanej przez prowadzącego4
A-W-3Studiowanie opisów i instrukcji obsługi komputerowych programów modelowania pożarów4
A-W-4Samodzielne wykonywanie obliczeń modeli pożarów z zastosowaniem komputerowych programów modeli pożarów4
A-W-5Przygotowanie sprawodzań z wynikami obliczeń samodzielnych, przygotowanie do zaliczenia wykładów3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca wiedzę podstawową o procesach spalania i teori pożaru oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca z kolokwium obejmującego materiał z formy zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajeć audytoryjnych, na podstawie oceny samodzielnie rozwiżanych zadań i sprawozdań przedstawiających wyniki obliczeń i symulacji komputerowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Student w wyniku odbytych zajęć i realizacji programu zna zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne występujące w czasie pożaru
IS_2A_W02, IS_2A_W01T2A_W01, T2A_W02InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
IS_2A_null_W02
Student zna i rozumie istotę zachodzacych zjawisk podczas pożaru, zna i rozumie wpływ najważniejszych czynników na przebieg zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Zna narzędzia matematyczne opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu.
IS_2A_W04, IS_2A_W02T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W04C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11M-1S-1
IS_2A_null_W03
Student zna modele komputerowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru; zna ich przeznaczenie i ogólnie podstawy teoretyczne tych modeli. Zna podstawowe modele strefowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru w pomieszczeniach zamkniętych i zna ich zkresy zastosowań oraz przeznaczenie.
IS_2A_W10, IS_2A_W09T2A_W07, T2A_W08InzA2_W03C-2, C-3T-W-8M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Student posiada umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego.
IS_2A_U07, IS_2A_U10, IS_2A_U17T2A_U07, T2A_U09, T2A_U18InzA2_U02, InzA2_U07C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-2S-1, S-3
IS_2A_null_U02
Student ma umiejętności doboru i posługiwania sie prostymi komputerowymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjalnych następstw. Umie wykorzystać wyniki symulacji dla oceny zagrożenia stwarzanego przez pożar oraz na tej podstawie wskazać na wlaściwe metody zabezpieczenia.
IS_2A_U18, IS_2A_U17T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U07C-3T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-5M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Student ma potrzebę samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia wpływu tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym ma śwaidomość i potrzebę informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.
IS_2A_K03, IS_2A_K08, IS_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07InzA2_K01C-4T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Student w wyniku odbytych zajęć i realizacji programu zna zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne występujące w czasie pożaru
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić zjawisk i procesów fizycznych oraz chemicznych występujących w czasie pożaru.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu zadawalającym.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu pełnym.
IS_2A_null_W02
Student zna i rozumie istotę zachodzacych zjawisk podczas pożaru, zna i rozumie wpływ najważniejszych czynników na przebieg zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Zna narzędzia matematyczne opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić zjawisk występujących w czasie pożaru ani nie zna czynników wpływających na jego przebieg. Nie zna też narzędzi matematycznych do opisu pożaru.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu zadawalającym.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu pełnym.
IS_2A_null_W03
Student zna modele komputerowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru; zna ich przeznaczenie i ogólnie podstawy teoretyczne tych modeli. Zna podstawowe modele strefowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru w pomieszczeniach zamkniętych i zna ich zkresy zastosowań oraz przeznaczenie.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i nie zna ani nie potrafi przedstawić modeli komputerowych do symulacji pożaru.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu; zna i potrafi przedstawić co najmniej jeden model komputerowy do symulacji pożaru.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru i opisać obszary ich zastosowań.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru i opisać obszary ich zastosowań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Student posiada umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego.
2,0Student nie posiada umiejętności opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i nie ma umiejętności doboru i zastosowania prostych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru.
3,0Student posiada podstawowe minimalne, ale poprawne umiejętności opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania prostych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru.
3,5Student posiada umiejętności opisu prostych kilku zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego prostego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru.
4,0Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego prostego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru.
4,5Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli.
5,0Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli i zinterpretować uzyskane wyniki.
IS_2A_null_U02
Student ma umiejętności doboru i posługiwania sie prostymi komputerowymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjalnych następstw. Umie wykorzystać wyniki symulacji dla oceny zagrożenia stwarzanego przez pożar oraz na tej podstawie wskazać na wlaściwe metody zabezpieczenia.
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; nie umie wykorzystać wyników symulacji do oceny zagrożenia pożarowego ani nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji.
3,0Student posiada minimalne umiejętności zastosowania co najmniej jednego komputerowego modelu pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego ale nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji.
3,5Student posiada zadawalające umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego a także potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji.
4,0Student posiada dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji.
4,5Student posiada dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. Zna różnice między działaniem poszczególnych modeli pożaru.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. Zna różnice między działaniem poszczególnych modeli pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Student ma potrzebę samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia wpływu tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym ma śwaidomość i potrzebę informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.
2,0Student nie dostrzega braków swej wiedzy i umiejętności, nie odczuwa wobec tego potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej; nie dostrzega także pozatechnicznych aspektów swej działalności.
3,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, ale nie odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna niektóre możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Z trudnością dostrzega społeczne aspekty swej działalności.
3,5Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa pewną potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna niektóre możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności.
4,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności i próbuje informować społeczeństwo o czynnikach zagrożenia.
4,5Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna liczne możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności i informuje swoje środowisko społeczne o czynnikach zagrożenia.
5,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna liczne możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności, podejmuje w tym kierunku inicjatywy i informuje swoje środowisko społeczne o czynnikach zagrożenia.

Literatura podstawowa

  1. Assael, Marc J.; Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010, ISBN 978-1-4398-2675-1
  2. Babrausakas, Vytenis, Ignition handbook: principles and applications to fire safety engineering, fire investigation, risk management and forensic science, Fire Science Publishers; SFPE, Bethesda, Md, 2003, ISBN 0972811133
  3. Babrauskas, Vytenis, Ignition handbook database, Fire Science Publication, London, 2003, ISBN 0972811141
  4. Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
  5. DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
  6. Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
  7. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  8. Janowska, Grażyna; Przygocki, Władysław; Włochowicz, Andrzej, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3299-2
  9. Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
  10. Kordylewski Włodzimierz [Red.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocławskiej, Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
  11. Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
  12. Kowalewicz, Andrzej, Podstawy procesów spalania, WNT, Warszawa, 2000, ISBN 83-204-2946-8
  13. Rychter Tadeusz, Teodorczyk Andrzej, Obliczenia wybuchów gazowych w przestrzeniach zamkniętych i wentylowanych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002, ISBN 83-01-13716-9
  14. Sharma, S.P.; Mohan, Chander, Fuels and Combustion, TATA McGraw-Hill, New Delhi, 1984
  15. Wójcicki Stanisław, Spalanie, WNT, Warszawa, 1969
  16. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4

Literatura dodatkowa

  1. Astapienko, V.M.; Koszmarov, Ju.A.; Mołczadskij, I.S.; Szevliakov, A.N., Termogazodinamika pożarov w pomieszczeniach, Strojizdat, Moskva, 1988, ISBN 5-274-00703-1
  2. Babrauskas, V. and Williamson, R.B., Post-flashover Compartment Fires: Basis of a Theoretical Model, Fire and Materials, 1978, Vol.2, No. 2
  3. Kwiatkowski, Antoni, i in., Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
  4. Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
  5. Lindner, Jan, Gaszenie pożarów gazami obojętnymi i środkami chemicznymi, Arkady, Warszawa, 1969
  6. Mehaffey, J.R., [ed.], Mathematical Modeling of Fires. ASTM STP 983, ASTM, Philadelphia, 1987
  7. Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs, NORDTEST Project 34-75. Lund : NORDTEST, 1977. NORDTEST DOC GEN 011, Lund, 1977
  8. Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
  9. Schreckenberg, Michael and Sharma, Som Deo, [ed.], Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer-Verlag, Beriln-Heidelberg, 2002, ISBN 3-540-42690-6.
  10. Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
  11. Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
  12. Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
  13. Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
  14. Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, literarturą i zasadami zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Obliczanie parametrów pożaru na podstawie wartości obciążenia ogniowego i wskaźnika wentylacji4
T-A-3Obliczenia parametrów pożarów róznych rodzajow paliw i form pożarów: pożar plamy paliwa, pożar strumieniowy, pożar gazu typu kulistego. Wymiary i parametry płomieni. Paramertry oddzialywania pożaru na otoczenia - zasięg krytyczny promieniowania cieplnego.6
T-A-4Bilanse ciepła i masy dla pożarów pomieszczeń.4
T-A-5Obliczenie parametrów pożaru z zastosowaniem strefowego modelu pożaru i programu kpmuterowego.10
T-A-6Obliczenie odporności ogniowej przegrody przeciwpożarowej.3
T-A-7Kolokwium zaliczające2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu przedmiotu, zapoznanie z literaturą i celami przedmiotu oraz z zasadami zaliczenia1
T-W-2Pożar. Definicje i podstawowe pojęcia. Fazy pożaru.3
T-W-3Pożar w okresie rozwoju przed rozgorzeniem. Czynniki wpływające na wystąpienie rozgorzenia.3
T-W-4Strefowy model pożaru. Bilans cieplny pożaru w fazie przedrozgorzeniowej.4
T-W-5Pożar kontrolowany przez wentylację i pożar kontrolowany przez materiał.2
T-W-6Pożar w pełni rozwinięty w fazie porozgorzeniowej. Przebieg i parametry pożaru w fazie porozgorzeniowej. Model pożaru w fazie porozgorzeniowej (model dobrze wymieszanego reaktora). Temperatury pożaru w fazie porozgorzeniowej.2
T-W-7Badania pożarów w skali rzeczywistej.1
T-W-8Modele komputerowe pożarów.2
T-W-9Odporność ogniowa konstrukcji. Badania odporności ogniowej konstrukcji. Krzywe znormalizowane temperatura czas dla pożarów materiałów celulozowych i węglowodorowych.4
T-W-10Prognozowanie odporności ogniowej przegrody rzeczywistej na podsatwie oceny potencjału pożaru. Obliczeniowe metody szacowania odporności ogniowej konstrukcji4
T-W-11Wytwarzanie i rozprzestrzenianie się dymu. Rozprzestrzenianie się pożarów w poziomie i w pionie.3
T-W-12Zaliczenie wykładu1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Samodzielne przygotowanie danych do rozwiązania zadań i rozwiązywanie zadań poza zajęciami dydaktycznymi10
A-A-3Dokończenie obliczeń zapoczątkowanych na zajęciach dydaktycznych.3
A-A-4Przygotowanie do kolokwium zaliczającego2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Studiowanie literatury zadanej przez prowadzącego4
A-W-3Studiowanie opisów i instrukcji obsługi komputerowych programów modelowania pożarów4
A-W-4Samodzielne wykonywanie obliczeń modeli pożarów z zastosowaniem komputerowych programów modeli pożarów4
A-W-5Przygotowanie sprawodzań z wynikami obliczeń samodzielnych, przygotowanie do zaliczenia wykładów3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Student w wyniku odbytych zajęć i realizacji programu zna zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne występujące w czasie pożaru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
IS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk i procesów fizycznych i chemicznych występujących w czasie pożaru i umiejętność wyjaśnienia zjawisk w czasie pożaru oraz wykorzystania prostego modelu matematycznego pożaru i jego bilansu masy i energii dla poznania parametrów charakteryzujących pożar.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do programu przedmiotu, zapoznanie z literaturą i celami przedmiotu oraz z zasadami zaliczenia
T-W-2Pożar. Definicje i podstawowe pojęcia. Fazy pożaru.
T-W-3Pożar w okresie rozwoju przed rozgorzeniem. Czynniki wpływające na wystąpienie rozgorzenia.
T-W-4Strefowy model pożaru. Bilans cieplny pożaru w fazie przedrozgorzeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca wiedzę podstawową o procesach spalania i teori pożaru oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić zjawisk i procesów fizycznych oraz chemicznych występujących w czasie pożaru.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu zadawalającym.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne występujące w czasie pożaru w stopniu pełnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W02Student zna i rozumie istotę zachodzacych zjawisk podczas pożaru, zna i rozumie wpływ najważniejszych czynników na przebieg zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Zna narzędzia matematyczne opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie istoty zachodzących zjawisk podczas pożaru, wpływu najważniejszych czynników na przebieg i parametry zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu z pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego.
Treści programoweT-W-2Pożar. Definicje i podstawowe pojęcia. Fazy pożaru.
T-W-3Pożar w okresie rozwoju przed rozgorzeniem. Czynniki wpływające na wystąpienie rozgorzenia.
T-W-4Strefowy model pożaru. Bilans cieplny pożaru w fazie przedrozgorzeniowej.
T-W-5Pożar kontrolowany przez wentylację i pożar kontrolowany przez materiał.
T-W-6Pożar w pełni rozwinięty w fazie porozgorzeniowej. Przebieg i parametry pożaru w fazie porozgorzeniowej. Model pożaru w fazie porozgorzeniowej (model dobrze wymieszanego reaktora). Temperatury pożaru w fazie porozgorzeniowej.
T-W-7Badania pożarów w skali rzeczywistej.
T-W-9Odporność ogniowa konstrukcji. Badania odporności ogniowej konstrukcji. Krzywe znormalizowane temperatura czas dla pożarów materiałów celulozowych i węglowodorowych.
T-W-11Wytwarzanie i rozprzestrzenianie się dymu. Rozprzestrzenianie się pożarów w poziomie i w pionie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca wiedzę podstawową o procesach spalania i teori pożaru oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić zjawisk występujących w czasie pożaru ani nie zna czynników wpływających na jego przebieg. Nie zna też narzędzi matematycznych do opisu pożaru.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu zadawalającym.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu wyczerpującym.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu wyczerpującym.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Potrafi podać i wyjaśnić zjawiska występujące w czasie pożaru, zna czynniki wpływające na jego przebieg, oraz zna też narzędzia matematyczne do opisu pożaru w stopniu pełnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W03Student zna modele komputerowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru; zna ich przeznaczenie i ogólnie podstawy teoretyczne tych modeli. Zna podstawowe modele strefowe do symulacji i obliczeń parametrów pożaru w pomieszczeniach zamkniętych i zna ich zkresy zastosowań oraz przeznaczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
IS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie istoty zachodzących zjawisk podczas pożaru, wpływu najważniejszych czynników na przebieg i parametry zjawisk powstawania i rozwoju pożaru. Umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu z pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego.
C-3Nabycie umiejętności poslugiwania się prostymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjału niszczącego.
Treści programoweT-W-8Modele komputerowe pożarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca wiedzę podstawową o procesach spalania i teori pożaru oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajeć audytoryjnych, na podstawie oceny samodzielnie rozwiżanych zadań i sprawozdań przedstawiających wyniki obliczeń i symulacji komputerowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i nie zna ani nie potrafi przedstawić modeli komputerowych do symulacji pożaru.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu; zna i potrafi przedstawić co najmniej jeden model komputerowy do symulacji pożaru.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru i opisać obszary ich zastosowań.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna i potrafi przedstawić poprawnie więcej niż jeden model komputerowy do symulacji pożaru i opisać obszary ich zastosowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Student posiada umiejętność opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych oraz umiejętność doboru właściwych narzędzi, w tym podstawowych prostych modeli strefowych pożarów do obliczenia podstawowych parametrów pożaru i oceny ryzyka pożarowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności poslugiwania się prostymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjału niszczącego.
Treści programoweT-A-2Obliczanie parametrów pożaru na podstawie wartości obciążenia ogniowego i wskaźnika wentylacji
T-A-4Bilanse ciepła i masy dla pożarów pomieszczeń.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, literarturą i zasadami zaliczenia formy zajęć
T-A-3Obliczenia parametrów pożarów róznych rodzajow paliw i form pożarów: pożar plamy paliwa, pożar strumieniowy, pożar gazu typu kulistego. Wymiary i parametry płomieni. Paramertry oddzialywania pożaru na otoczenia - zasięg krytyczny promieniowania cieplnego.
T-A-5Obliczenie parametrów pożaru z zastosowaniem strefowego modelu pożaru i programu kpmuterowego.
T-A-7Kolokwium zaliczające
T-A-6Obliczenie odporności ogniowej przegrody przeciwpożarowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajeć audytoryjnych, na podstawie oceny samodzielnie rozwiżanych zadań i sprawozdań przedstawiających wyniki obliczeń i symulacji komputerowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i nie ma umiejętności doboru i zastosowania prostych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru.
3,0Student posiada podstawowe minimalne, ale poprawne umiejętności opisu prostych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania prostych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru.
3,5Student posiada umiejętności opisu prostych kilku zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego prostego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru.
4,0Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą prostych narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego prostego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru.
4,5Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli.
5,0Student posiada umiejętności opisu najważniejszych zjawisk pożaru i wybuchu za pomocą narzędzi matematycznych i ma umiejętności doboru i zastosowania więcej niż jednego modelu pożaru do ustalenia parametrów pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli i zinterpretować uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U02Student ma umiejętności doboru i posługiwania sie prostymi komputerowymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjalnych następstw. Umie wykorzystać wyniki symulacji dla oceny zagrożenia stwarzanego przez pożar oraz na tej podstawie wskazać na wlaściwe metody zabezpieczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U18Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności poslugiwania się prostymi modelami pożarów dla wyznaczenia parametrów pożaru i jego potencjału niszczącego w celu oceny ryzyka pożaru i jego potencjału niszczącego.
Treści programoweT-A-6Obliczenie odporności ogniowej przegrody przeciwpożarowej.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, literarturą i zasadami zaliczenia formy zajęć
T-A-2Obliczanie parametrów pożaru na podstawie wartości obciążenia ogniowego i wskaźnika wentylacji
T-A-4Bilanse ciepła i masy dla pożarów pomieszczeń.
T-A-3Obliczenia parametrów pożarów róznych rodzajow paliw i form pożarów: pożar plamy paliwa, pożar strumieniowy, pożar gazu typu kulistego. Wymiary i parametry płomieni. Paramertry oddzialywania pożaru na otoczenia - zasięg krytyczny promieniowania cieplnego.
T-A-7Kolokwium zaliczające
T-A-5Obliczenie parametrów pożaru z zastosowaniem strefowego modelu pożaru i programu kpmuterowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w celu sprawdzenia wiedzy z zakresu przedmiotu, oraz zaliczenie z części audytoryjnej obejmujące praktyczne sprawdzenie umiejętności stosowania przez studenta programów do symulacji pożarów.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajeć audytoryjnych, na podstawie oceny samodzielnie rozwiżanych zadań i sprawozdań przedstawiających wyniki obliczeń i symulacji komputerowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; nie umie wykorzystać wyników symulacji do oceny zagrożenia pożarowego ani nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji.
3,0Student posiada minimalne umiejętności zastosowania co najmniej jednego komputerowego modelu pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego ale nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji.
3,5Student posiada zadawalające umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego a także potrafi zinterpretować uzyskanych wyników symulacji.
4,0Student posiada dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji.
4,5Student posiada dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. Zna różnice między działaniem poszczególnych modeli pożaru.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności zastosowania kilku komputerowych modeli pożarów do ustalenia parametrów pożaru; umie wykorzystać wyniki symulacji do oceny zagrożenia pożarowego, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki symulacji. Zna różnice między działaniem poszczególnych modeli pożaru. Umie wyjaśnić zasady działania zastosowanych modeli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Student ma potrzebę samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia wpływu tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym ma śwaidomość i potrzebę informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania się i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i pożaru o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczenstwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczenstwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści programoweT-A-6Obliczenie odporności ogniowej przegrody przeciwpożarowej.
T-A-4Bilanse ciepła i masy dla pożarów pomieszczeń.
T-A-5Obliczenie parametrów pożaru z zastosowaniem strefowego modelu pożaru i programu kpmuterowego.
T-A-2Obliczanie parametrów pożaru na podstawie wartości obciążenia ogniowego i wskaźnika wentylacji
T-A-7Kolokwium zaliczające
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, literarturą i zasadami zaliczenia formy zajęć
T-A-3Obliczenia parametrów pożarów róznych rodzajow paliw i form pożarów: pożar plamy paliwa, pożar strumieniowy, pożar gazu typu kulistego. Wymiary i parametry płomieni. Paramertry oddzialywania pożaru na otoczenia - zasięg krytyczny promieniowania cieplnego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania i pożaru wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonania podstawowych obliczeń, w tym z wykorzystaniem programów obliczeniowych i kompterów, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajeć audytoryjnych, na podstawie oceny samodzielnie rozwiżanych zadań i sprawozdań przedstawiających wyniki obliczeń i symulacji komputerowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega braków swej wiedzy i umiejętności, nie odczuwa wobec tego potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; nie zna możliwości ani sposobów pogłębiania wiedzy zawodowej; nie dostrzega także pozatechnicznych aspektów swej działalności.
3,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, ale nie odczuwa potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna niektóre możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Z trudnością dostrzega społeczne aspekty swej działalności.
3,5Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa pewną potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna niektóre możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności.
4,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności i próbuje informować społeczeństwo o czynnikach zagrożenia.
4,5Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna liczne możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności i informuje swoje środowisko społeczne o czynnikach zagrożenia.
5,0Student dostrzega braki w swej wiedzy i umiejętnościach, odczuwa potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; zna liczne możliwości lub sposoby pogłębiania wiedzy zawodowej. Dostrzega społeczne aspekty swej działalności, podejmuje w tym kierunku inicjatywy i informuje swoje środowisko społeczne o czynnikach zagrożenia.