Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w wod.-kan.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody komputerowe w wod.-kan.
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja"
W-2Znajomość programu komputerowego Microsoft Office
W-3Znajomość programu komputerowego AutoCAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z programami komputerowymi wspomagajacymi projektowanie elementów sieci i urządzeń wod-kan
C-2Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Samodzielnie realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera.40
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów z użyciem programów komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W06
Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-1T-L-1M-1S-1
IS_2A_??_W09
Zna i potrafi wybrać odpowiednie programy komputerowe, umożliwiące rozwiązanie nawet złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W09T2A_W07C-1, C-2T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U08
Potrafi dobrać, obliczyć i zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera
IS_2A_U08T2A_U07C-2T-L-1M-1S-1
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje także proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera
IS_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-2T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania)
IS_2A_K01T2A_K04C-2T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W06
Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy związanej z urządzeniami i sieciami wod-kan
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci i urzadzeń wodociagowo-kanalizacyjnych
3,5Student ma szerszą wiedzę zwązaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan i urządzeń na sieciach
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę, prowadzącą do rozwiazań projektowych sieci wod-kan i urzdzeń na sieci.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektować sieci i urządzenia dla różnych warunków.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejacych) sieci wod-kan z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
IS_2A_??_W09
Zna i potrafi wybrać odpowiednie programy komputerowe, umożliwiące rozwiązanie nawet złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
2,0Student nie zna w dostatecznym stopniu programów komputerowych, które ułatwiają i umożliwiają rozwiązywanie prostych zagadnień związanych z inżynierią środowiska.
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozawiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5Student w dość dobrym stopniu zna i dobiera dostępne programy komputerowe umożliwiajace w większym zakresie poprawnie rozwiązywać złożone problemy dotyczące dziedziny inżynierii środowiska.
4,0Student potrafi dobierać odpowiednie programy komputerowe umożliwiające rozwiązania różnych, bardziej złożonych przypadków kompleksowego projektowania sieci wod.-kan. i urządzeń na sieci na podstawie wcześniej nabytej wiedzy teoretycznej (jako rozwiązanie projektowe). Potrafi także w analityczny i syntetyczny sposób porównywać różne przypadki rozwiązań technicznych sieci.
4,5Sudent potrafi rozwiązywać rózne przypadki bardzo złożonych układów sieci, wykorzystując cała nabytą wiedzę teoretyczną, dobierając odpowiednie programy komputerowe. Potrafi także porównywać efektywność różnych tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowanych sieci.
5,0Student do rozwiązania zadań z zakresu inżynierii środowiska, potrafi wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania nie tylko złożonych układów sieci wraz z urządzeniami. Potrafi zaprojektować bardzo złożone układy sieci w rzeczywistym terenie wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych oraz niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych ( z wykorzystaniem dobranych i dostępnych programów komputerowych ).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U08
Potrafi dobrać, obliczyć i zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych układów sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu programów komputerowych.
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu programów komputerowych.
3,5Student umie zaprojektować proste układy (schematy) sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych schematów do prostych rozwiazań istniejących w praktyce, z analizą tego porównania.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać problem kompleksowego projektowania różnych sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te poszczególne przypadki (na podstawie szerokiej wiedzy tepretycznej).
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania stosunkowo prostych układów sieci wod.-kan. wraz z urządzeniami na sieci przy wykorzystaniu różnych dostępnych programów komputerowych. Potrafi porównać efektywność różnych systemów w aspektach ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego rozwiązania projektowego.
5,0Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania nie tylko prostych układów sieci wod.-kan. w odniesieniu do różnych rozwiązań tych sieci ,przy wykorzystaniu dostępnych programów komputerowych, ale również potrafi zaprojektować bardziej złożone schematy sieci dla wybranych, rzeczywistych terenów wraz z szeroką analizą w odniesieniu do najbardziej niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych.
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje także proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera
2,0Student nie potrafi rozwiązywac podstawowych zagadnien w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczą cej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wod-kan oraz urządzeń na tych sieciach.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskiezwiązane z projektowaniem podstawowych elementów sieci i urzadzeń.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan i urządzeń na sieciach składając je w kompletne projekty sieci wod-kan. Potrafi dokonac bardziej efektywnego porównania i analizy róznych układów sieci, wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci przy użyciu dostępnych programów komputerowych.
4,0Student nie tylko porafi rozwiązywać rózne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan i urzadzeń (jako rozwiązanie kompleksowe) , ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać cała nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan oraz urzadzeń wykorzystując dostępne programy komputerowe. Także potrafi porównać efektywnośc tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efeektu projektowanych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną, dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować bardziej złożone układy dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego) wraz z ich szeroka analizą najbardiej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania)
2,0Student nie potrafi w sposób chocby ogólny zdefiniować, sklasyfikować problemy oraz zastosować priorytety służace do realizacji zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi sklasyfikować i dokonać wyboru właściwych priorytetów służących do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki związanej z wodociągami i kanalizacją.
4,0Student w dobry i właściwy sposób jest w stanie definiować, klasyfikować i ustalać róznorodne priorytety służace do obliczeń i realizacji poszczególnych zadań inżynierskich związanych z problematyką wodociągów i kanalizacji.
4,5Student jest świadomy wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów służacych do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich z wiązanych szczegółowo z tematyką przedmiotu wodociągi i kanalizacja. Potrafi w sposób profesjonalny definiować, klasyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy zwiazane z projektowaniem.
5,0Student potrafi w sposób profesjonalny dokonać wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów (w projektowaniu poszczególnych sieci i obiektów towarzyszących na sieci) uwzględniając w wyborze korzyści i wady mogące wystąpić przy realizacji bardziej złożonych obiektów na sieci, w trudnych warunkach gruntowo-wodnych w terenie rzeczywistym.

Literatura podstawowa

  1. 2012, Instrukcje obsługi programów użytkowych prezentowanych na zajęciach. Materiały dydaktyczne na stronie internetowej

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.45
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Samodzielnie realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera.40
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-L-4Zaliczenie wykonanych zadań projektowych2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W06Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych
C-1Zapoznanie studentów z programami komputerowymi wspomagajacymi projektowanie elementów sieci i urządzeń wod-kan
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy związanej z urządzeniami i sieciami wod-kan
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci i urzadzeń wodociagowo-kanalizacyjnych
3,5Student ma szerszą wiedzę zwązaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan i urządzeń na sieciach
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę, prowadzącą do rozwiazań projektowych sieci wod-kan i urzdzeń na sieci.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektować sieci i urządzenia dla różnych warunków.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejacych) sieci wod-kan z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W09Zna i potrafi wybrać odpowiednie programy komputerowe, umożliwiące rozwiązanie nawet złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z programami komputerowymi wspomagajacymi projektowanie elementów sieci i urządzeń wod-kan
C-2Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w dostatecznym stopniu programów komputerowych, które ułatwiają i umożliwiają rozwiązywanie prostych zagadnień związanych z inżynierią środowiska.
3,0Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozawiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska.
3,5Student w dość dobrym stopniu zna i dobiera dostępne programy komputerowe umożliwiajace w większym zakresie poprawnie rozwiązywać złożone problemy dotyczące dziedziny inżynierii środowiska.
4,0Student potrafi dobierać odpowiednie programy komputerowe umożliwiające rozwiązania różnych, bardziej złożonych przypadków kompleksowego projektowania sieci wod.-kan. i urządzeń na sieci na podstawie wcześniej nabytej wiedzy teoretycznej (jako rozwiązanie projektowe). Potrafi także w analityczny i syntetyczny sposób porównywać różne przypadki rozwiązań technicznych sieci.
4,5Sudent potrafi rozwiązywać rózne przypadki bardzo złożonych układów sieci, wykorzystując cała nabytą wiedzę teoretyczną, dobierając odpowiednie programy komputerowe. Potrafi także porównywać efektywność różnych tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowanych sieci.
5,0Student do rozwiązania zadań z zakresu inżynierii środowiska, potrafi wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania nie tylko złożonych układów sieci wraz z urządzeniami. Potrafi zaprojektować bardzo złożone układy sieci w rzeczywistym terenie wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych oraz niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych ( z wykorzystaniem dobranych i dostępnych programów komputerowych ).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U08Potrafi dobrać, obliczyć i zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych układów sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu programów komputerowych.
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu programów komputerowych.
3,5Student umie zaprojektować proste układy (schematy) sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych schematów do prostych rozwiazań istniejących w praktyce, z analizą tego porównania.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać problem kompleksowego projektowania różnych sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te poszczególne przypadki (na podstawie szerokiej wiedzy tepretycznej).
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania stosunkowo prostych układów sieci wod.-kan. wraz z urządzeniami na sieci przy wykorzystaniu różnych dostępnych programów komputerowych. Potrafi porównać efektywność różnych systemów w aspektach ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego rozwiązania projektowego.
5,0Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania nie tylko prostych układów sieci wod.-kan. w odniesieniu do różnych rozwiązań tych sieci ,przy wykorzystaniu dostępnych programów komputerowych, ale również potrafi zaprojektować bardziej złożone schematy sieci dla wybranych, rzeczywistych terenów wraz z szeroką analizą w odniesieniu do najbardziej niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U17Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje także proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywac podstawowych zagadnien w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczą cej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wod-kan oraz urządzeń na tych sieciach.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskiezwiązane z projektowaniem podstawowych elementów sieci i urzadzeń.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan i urządzeń na sieciach składając je w kompletne projekty sieci wod-kan. Potrafi dokonac bardziej efektywnego porównania i analizy róznych układów sieci, wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci przy użyciu dostępnych programów komputerowych.
4,0Student nie tylko porafi rozwiązywać rózne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan i urzadzeń (jako rozwiązanie kompleksowe) , ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać cała nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan oraz urzadzeń wykorzystując dostępne programy komputerowe. Także potrafi porównać efektywnośc tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efeektu projektowanych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną, dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować bardziej złożone układy dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego) wraz z ich szeroka analizą najbardiej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób chocby ogólny zdefiniować, sklasyfikować problemy oraz zastosować priorytety służace do realizacji zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi sklasyfikować i dokonać wyboru właściwych priorytetów służących do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki związanej z wodociągami i kanalizacją.
4,0Student w dobry i właściwy sposób jest w stanie definiować, klasyfikować i ustalać róznorodne priorytety służace do obliczeń i realizacji poszczególnych zadań inżynierskich związanych z problematyką wodociągów i kanalizacji.
4,5Student jest świadomy wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów służacych do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich z wiązanych szczegółowo z tematyką przedmiotu wodociągi i kanalizacja. Potrafi w sposób profesjonalny definiować, klasyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy zwiazane z projektowaniem.
5,0Student potrafi w sposób profesjonalny dokonać wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów (w projektowaniu poszczególnych sieci i obiektów towarzyszących na sieci) uwzględniając w wyborze korzyści i wady mogące wystąpić przy realizacji bardziej złożonych obiektów na sieci, w trudnych warunkach gruntowo-wodnych w terenie rzeczywistym.