Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Metodologia rozwiązań alternatywnych bezpieczeństw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia rozwiązań alternatywnych bezpieczeństw | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza oraz umiejętności i kompetencje uzyskane przez studenta podczas studiowania przedmiotów podstawowych i kierunkowych zaliczonych w dotychczasowym okresie studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać wiedzę i rozumieć pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, znać zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien znać podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien znać róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien znać zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien znać podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa. |
C-2 | Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach. |
C-3 | Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, litaraturą i zasadami zaliczenia | 1 |
T-A-2 | Zastosowanie analiz inżynierskich przy doborze i ocenie skuteczności alternatywnych rozwiązań bezpieczeństwa wybranych obiektów technicznych. | 4 |
T-A-3 | Ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności tradycyjnych metod zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia. | 4 |
T-A-4 | Przyjęcie zalożeń i ustalenie metody zabezpieczenia alternatywnego dla przykładu jak wyżej oraz ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności alternatywnej metody zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia. | 4 |
T-A-5 | Kolkwium zaliczające | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami odbywania laboratoriów, instruktaż bezpieczeństwa BiHP na stanowiskach laboratoryjnych, przedstawienie programu zajęć i zasad zaliczenia | 1 |
T-L-2 | Planowanie eksperymentu do oceny przewidywanych przykładowych rozwiązań alternatywnych. | 2 |
T-L-3 | Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. | 2 |
T-L-4 | Walidacja. | 2 |
T-L-5 | Wykonanie objętych planem eksperymentu badań. | 5 |
T-L-6 | Metody FSA (formalnej oceny bezpieczeństwa) w zastosowaniu do zabezpieczenia siłowni przed pożarem i wybuchem. | 8 |
T-L-7 | Analiza ryzyka pożarowego dla siłowni i kotłowni. Zdefiniowanie obiektów ryzyka, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożeń. | 8 |
T-L-8 | Przedstawienie sprawozdań. Zaliczenie laboratoriów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Zasady ogólne stosowania rozwiązań alternatycznych bezpieczeństwa. | 1 |
T-W-3 | Waunki dopuszczenia do stosowania rozwiązań alternatywnych. | 1 |
T-W-4 | Analizy inżynierskie zagrożenia i ryzyka obiektu. Zdefiniowanie obiektu ryzyka, obiektu zagrożonego i obiektu lub czynnika/czynników zagrożenia. | 2 |
T-W-5 | Zdefiniowanie obiektów ryzyka, czynników zagrożenia pożarowego, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożenia pożarem i wybuchem. | 2 |
T-W-6 | Zabezpieczenie obiektów ryzyka i ocena „pozostałego” zagrożenia. | 1 |
T-W-7 | Kryteria doboru alternatywnych rozwiązań systemów bezpieczeństwa. | 1 |
T-W-8 | Identyfikacja rozwiązań niezgodnych z wymaganiami technicznymi obiektu i ich charakterystyki. Metody oceny zagrożeń i skutków zastosowanych rozwiązań niezgodnych. | 2 |
T-W-9 | Dobór metod i kryteriów ilościowej oceny skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa. Walidacja. Przykłady rozwiązań alternatywnych. | 2 |
T-W-10 | Rola rozwiązań alternatywnych w rozwoju systemów bezpieczeństwa i nowelizacji wymagań technicznych. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Rozwiązywanie przykladów zadanych na zajęciach samodzielnie, poszukiwanie danych z litaratury do rozwiązania, wykonanie sprawozdania z rozwiązaniem. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia. | 1 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Zapoznanie się z instrukcjami do ćwiczeń i litaraturą podana przez prowadzącego. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań i dokończenie oibliczeń i opisów badań, wykonanie tabel, rysunków itp. | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zliczenia laboratorium. | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zadanje literatury i poszukiwanie danych do obliczeń przykladów. | 5 |
A-W-3 | Rozwiązywanie zadanych przykladów i studiowanie przykladów opisów i scenariuszy zdarzeń. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o zagrożeniach, czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania, metodach zabezpieczenia biernego konstrukcyjnego i instalacjach. |
M-2 | Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem różnych metod zabezpieczeń dla celów zastosowań w okreslonych warunkach zagrożenia i zabezpieczeń i omówienia zagadnień dotyczących doboru, stosowania i obliczeń instalacji wykrywczych i zabezpieczających. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym takze połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego wykonywania badan laboratoryjnych w celu okreslania właściwosci i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii zabepieczeń, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz kompetencji pracy zespołowej |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne obliczeniowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne podsumowujące efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych , na podstawie oceny zadań wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych zadań i kolkwium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego; zna zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników; zna podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Student zna zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Student zna podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Student orientuje się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa. | IS_2A_W06, IS_2A_W03, IS_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-A-3, T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-9 | M-2, M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach. | IS_2A_U17, IS_2A_U13, IS_2A_U10 | T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18 | InzA2_U02, InzA2_U07 | C-2 | T-W-3, T-W-10, T-A-4, T-L-8, T-W-5, T-A-1, T-W-2, T-W-6, T-L-7, T-L-2, T-W-8, T-W-4, T-L-6, T-W-1, T-W-9, T-L-3, T-A-5, T-A-3, T-L-4, T-L-1, T-A-2, T-L-5, T-W-11, T-W-7 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | IS_2A_K04, IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-3 | T-L-7, T-W-10, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-L-8, T-W-8, T-L-6, T-A-3 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego; zna zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników; zna podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Student zna zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Student zna podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Student orientuje się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach. | 2,0 | Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia. |
3,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia. | |
3,5 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia. | |
4,0 | Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie zna przeznaczenia i nie uświadamia sobie potrzeby stosowania zabezpieczenia technicznego właściwego dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, a także nie informuje otoczenia społecznego o roli takich zabezpieczeń lub nie dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz sporadycznie informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także czasami dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz zazwyczaj informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także zdarza się że dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu. | |
4,0 | Student zna w pełnym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu. | |
4,5 | Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz z własnej inicjatywy informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu. | |
5,0 | Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz inicjuje działania innych w tym celu oraz sam informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu. |
Literatura podstawowa
- Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
- Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
- Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
- Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
- Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
- Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2008
- Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii, Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
- Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
- Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
- Zdanowski, Mirosław, Podstawy ochrony przeciwpożarowej w przemyśle. Wybrane procesy technologiczne, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1978
- Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
- ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
- IMO, FSS Code. International Code for Fire safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007
- Kwiatkowski, Antoni, i in., Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
- Kordylewski, Włodzimierz, [ed.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocł., Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
- Krol B., Mizerski A., Sobolewski M., Piany gaśnicze, SGSP, Warszawa, 2006
- Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
- Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
- Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
- Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992