Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Regulacja rzek:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regulacja rzek
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 2,80,44zaliczenie
wykładyW1 30 2,20,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia. Hydraulika stosowana

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do projektowania i wykonawstwo robót przy korytach otwartych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej (ok. 2 km)45
45
wykłady
T-W-1Istota, cele i podstawowe zasady regulacji rzek.2
T-W-2Rozkład naprężeń na obwodzie przekroju poprzecznego rzeki, stateczność brzegów i dna rzeki. Stabilność wzdłużna koryta4
T-W-3Projektowanie przekroju poprzecznego koryta z uwzględnieniem ruchu rumowiska2
T-W-4Układ poziomy cieku, krzywa krzywizny i krzywa skrętu, dynamiczne cechy cieków, zasady Farque'a i Girardone'a4
T-W-5Projektowanie kierunków trasy regulacyjnej. Systemy regulacji rzek nizinnych, typy budowli regulacyjnych i zasady ich rozmieszczania4
T-W-6Materiały i elementy budowlane stosowane w regulacji. Wykonawstwo budowli regulacyjnych4
T-W-7Szczególne przypadki regulacji rzek nizinnych. Roboty regulacyjne na potokach górskich – obszar zbiorczy, szyja, stożek usypowy4
T-W-8Rodzaje powodzi, środki techniczne ochrony przeciwpowodziowej2
T-W-9Zasady projektowania i wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, urządzenia wałowe i budowle uzupełniające4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu2
A-P-6Opracowanie materiału - studia literaturowe8
83
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu8
66

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu regulacji rzek

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacja rzek i potoków, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994

Literatura dodatkowa

  1. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej (ok. 2 km)45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, cele i podstawowe zasady regulacji rzek.2
T-W-2Rozkład naprężeń na obwodzie przekroju poprzecznego rzeki, stateczność brzegów i dna rzeki. Stabilność wzdłużna koryta4
T-W-3Projektowanie przekroju poprzecznego koryta z uwzględnieniem ruchu rumowiska2
T-W-4Układ poziomy cieku, krzywa krzywizny i krzywa skrętu, dynamiczne cechy cieków, zasady Farque'a i Girardone'a4
T-W-5Projektowanie kierunków trasy regulacyjnej. Systemy regulacji rzek nizinnych, typy budowli regulacyjnych i zasady ich rozmieszczania4
T-W-6Materiały i elementy budowlane stosowane w regulacji. Wykonawstwo budowli regulacyjnych4
T-W-7Szczególne przypadki regulacji rzek nizinnych. Roboty regulacyjne na potokach górskich – obszar zbiorczy, szyja, stożek usypowy4
T-W-8Rodzaje powodzi, środki techniczne ochrony przeciwpowodziowej2
T-W-9Zasady projektowania i wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, urządzenia wałowe i budowle uzupełniające4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu2
A-P-6Opracowanie materiału - studia literaturowe8
83
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu8
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta