Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie komunikacji wizualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie komunikacji wizualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | wol ww <ww@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl>, wol ww <ww@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 13,0 | ECTS (formy) | 13,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności w zakresie podstaw projektowania komunikacji wizualnej Posługiwanie się oprogramowaniem graficznym na poziomie dobrym. (adobe ilustrator,photoshop, corel draw). |
W-2 | bardzo dobra znajomość oprogramowania do grafiki wektorowej i bitmapowej. ( Pakiet adobe i corel) |
W-3 | Znajomość oprogramowania do edycji książek (quark, adobe indesign),znajomość oprogramowania do tworzenia stron www |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | • rozbudzenie wyobraźni metaforycznej • umiejętność wykreowania skrótu ideowego i hierarchizacji elementów dzieła plastycznego • zagadnienia użycia typografii • kształtowanie syntetycznej formy graficznej |
C-2 | • rozwijanie autonomicznego wyrazu formalnego dzieła • analiza funkcji użytkowej plakatu i różnych form grafiki wydawniczej • typografia jako element informacyjny i kreacyjny • metodyka perswazyjnego przekazu wizualnego w wymiarze jednostkowym i kompleksowym |
C-3 | • Traktowany jest jako suma doświadczeń lat poprzednich i ich twórcze rozwinięcie w teoretycznym i realizacyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) – pojęcia i problemy liternictwa i typografii; siatka modułowa a rodziny i systemy znaków; pojęcia i problemy grafiki reklamowej i systemów identyfikacji wizualnej; typografia i projektowanie graficzne wobec własnej twórczości artystycznej. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia jako wstęp do liternictwa i typografii, wstęp do własnego kroju pisma; rodziny i systemy znaków w oparciu o siatki modułowe; pojedyncze komunikaty i systemy komunikatów reklamowych; analiza i budowanie systemów identyfikacji wizualnej; logistyka zespołowej pracy projektowej w oparciu o warunki konkursów graficznych (na logo czy identyfikację wizualną); ekspresja własnej osobowości artystycznej w twórczości w zakresie unikatowych wydawnictw (książka artystyczna) i plakatu autorskiego. | 60 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: siatka modułowa a rodziny i systemy znaków; pojęcia i problemy grafiki reklamowej i systemów identyfikacji wizualnej; typografia i projektowanie graficzne wobec własnej twórczości artystycznej. Ćwiczenia:, (projekty) – rodziny i systemy znaków w oparciu o siatki modułowe; pojedyncze komunikaty i systemy komunikatów reklamowych; analiza i budowanie systemów identyfikacji wizualnej; logistyka zespołowej pracy projektowej w oparciu o warunki konkursów graficznych (na logo czy identyfikację wizualną); ekspresja własnej osobowości artystycznej w twórczości w zakresie unikatowych wydawnictw (książka artystyczna) i plakatu autorskiego. | 60 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: – pojęcia i problemy liternictwa i typografii; siatka modułowa a rodziny i systemy znaków; pojęcia i problemy grafiki reklamowej i systemów identyfikacji wizualnej; typografia i projektowanie graficzne wobec własnej twórczości artystycznej. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia jako wstęp do liternictwa i typografii, wstęp do własnego kroju pisma; rodziny i systemy znaków w oparciu o siatki modułowe; pojedyncze komunikaty i systemy komunikatów reklamowych; analiza i budowanie systemów identyfikacji wizualnej; logistyka zespołowej pracy projektowej w oparciu o warunki konkursów graficznych (na logo czy identyfikację wizualną); ekspresja własnej osobowości artystycznej w twórczości w zakresie unikatowych wydawnictw (książka artystyczna) i plakatu autorskiego. | 60 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Studentom proponowany jest następujący zakres zagadnień: grafika wydawnicza np.: okładka i ilustracja prasowa, projektowanie plakatu, traktowane jako autonomiczny komunikat wizualny, będący nośnikiem informacji i reklamy, jako świadoma kreacja autorska oraz jako szeroko pojęta problematyka kompleksowej identyfikacji wizualnej firmy lub produktu, z plakatem jako częścią składową tej kampanii. Zakres i skala trudności proponowanych zagadnień jest uwarunkowana zakresem nabytej wiedzy i umiejętności na poszczególnych latach studiów. | 150 |
150 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Studentom proponowany jest następujący zakres zagadnień: grafika wydawnicza np.: okładka i ilustracja prasowa, projektowanie plakatu, traktowane jako autonomiczny komunikat wizualny, będący nośnikiem informacji i reklamy, jako świadoma kreacja autorska oraz jako szeroko pojęta problematyka kompleksowej identyfikacji wizualnej firmy lub produktu, z plakatem jako częścią składową tej kampanii. Zakres i skala trudności proponowanych zagadnień jest uwarunkowana zakresem nabytej wiedzy i umiejętności na poszczególnych latach studiów. | 60 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Studentom proponowany jest następujący zakres zagadnień: grafika wydawnicza np.: okładka i ilustracja prasowa, projektowanie plakatu, traktowane jako autonomiczny komunikat wizualny, będący nośnikiem informacji i reklamy, jako świadoma kreacja autorska oraz jako szeroko pojęta problematyka kompleksowej identyfikacji wizualnej firmy lub produktu, z plakatem jako częścią składową tej kampanii. Zakres i skala trudności proponowanych zagadnień jest uwarunkowana zakresem nabytej wiedzy i umiejętności na poszczególnych latach studiów. | 120 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne |
M-2 | Efektem studiów jest podstawowa umiejętność przeprowadzenia zleconej pracy począwszy od analizy, selekcji danych wyjściowych, ustalenia hierarchii informacji, odbiorcy i funkcji aż do realizacji przy pomocy różnych środków plastycznych takich jak ilustracja, poprawny skład tekstu, fotografia, animacja itp. W korektach zwracamy w równym stopniu uwagę na umiejętność metaforycznego, niekonwencjonalnego ujęcia problemu jak i na kryteria bardziej racjonalne np: umiejętność osiągania zamierzonych celów, kontrola nad etapami pracy, odpowiedzialność za treść komunikatu graficznego. |
M-3 | Aby uczestniczyć w naszych zajęciach wymagamy opanowania w stopniu zaawansowanym oprogramowania graficznego do edycji bitmapowej i wektorowej. W trakcie studiów dodatkowym wymogiem może być nauczenie się programu do składu tekstu oraz do projektowania typografii i stron www. Na różnych etapach studiów studenci zobowiązani są do zapoznania się z lekturami obowiązkowymi (lista). |
M-4 | Zakres i skala trudności proponowanych zagadnień jest uwarunkowana zakresem nabytej wiedzy i umiejętności na poszczególnych latach studiów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia. |
S-2 | Ocena formująca: Oceniany jest stopień wypełnienia założeń projektu oraz twórcze rozwiązanie problemu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy dokonywana jest na bierząco oraz w trybie semestralnych, zbiorowych przeglądów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C4_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | Wz_1A_W05 | A1_W13 | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-1, T-P-1 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C4_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_1A_U09 | A1_U19, A1_U20 | C-1, C-3, C-2 | T-P-1 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Wz_1A_C4_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | Wz_1A_U11 | A1_U21 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Wz_1A_C4_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu | Wz_1A_U13 | A1_U24 | C-2, C-3, C-1 | T-P-1 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C4_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_1A_K01 | A1_K01, A1_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Wz_1A_C4_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | A1_K02 | C-2, C-1, C-3 | T-P-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C4_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | 2,0 | Student posiada conajmniej 60% obecności i posiadania posiada conajmniej 60% prac |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności i posiadania powyżej 65% prac zadaniowych. | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności i posiadania powyżej 75% prac zadaniowych | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności i posiadania powyżej 80% prac zadaniowych | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności i posiadania powyżej 90% prac zadaniowych | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności i 100% prac zadaniowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C4_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Student posiada conajmniej 60% prac |
3,0 | Student posiada powyżej 65% prac | |
3,5 | Student posiada conajmniej 75% prac | |
4,0 | Student posiada conajmniej 80% prac | |
4,5 | Student posiada conajmniej 90% prac | |
5,0 | Student posiada 100% prac | |
Wz_1A_C4_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | 2,0 | Student posiada conajmniej 60% prac |
3,0 | Student posiada conajmniej 65% prac | |
3,5 | Student posiada conajmniej 75% prac | |
4,0 | Student posiada conajmniej 80% prac | |
4,5 | Student posiadani conajmniej 90% prac | |
5,0 | Student posiada 100% prac | |
Wz_1A_C4_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu | 2,0 | Student posiada conajmniej 60% prac |
3,0 | Student posiada conajmniej 65% prac | |
3,5 | Student posiada conajmniej 75% prac | |
4,0 | Student posiada conajmniej 80% prac | |
4,5 | Student posiada conajmniej 90% prac | |
5,0 | Student posiada 100% prac |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C4_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student osiągający minimum 60% obecności |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności | |
Wz_1A_C4_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Student osiągający minimum 60% obecności |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności |
Literatura podstawowa
- Bo Bergstroem, Komunikacja wizualna, 2011
- S. Heller, M. Ilić, Anatomia projektu, 2008
- Q. Newark, Design i grafika dzisia;j, 2008
- A. Twemlow, Czemu służy grafika użytkowa?, 2004
- D. Millman, The Essential Principles of Graphic Design, 1995
- David Bernstein, Billboard – sztuka otwartej przestrzeni, 2011
Literatura dodatkowa
- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, 1999
- T. Pierce, The International Pictograms Standard, 2004
- Gavin Ambrose, Paul Harris, Layout, zasady/kompozycja/zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
- David Ogilvy, Wyznania człowieka reklamy, WIG-Press, 2008