Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Polityka strukturalna UE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka strukturalna UE
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone zajęcia z makroekonomii i polityki gospodarczej
W-2Podstawy wiedzy z zakresu polityki społecznej i gospodarki regionalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o celach polityki polityki strukturalnej UE
C-2Poznanie instrumentów polityki strukturalnej UE
C-3Poznanie założeń sektorowych programów operacyjnych
C-4Umiejętność charakterystyki założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Założenia polityki strukturalnej UE .2
T-K-2Sektorowe programy operacyjne.1
T-K-3Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko3
T-K-4Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekty realizowane w ramach polityki strukturalnej UE - przykłady2
T-K-5Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.2
10
wykłady
T-W-1Polityka strukturalna; cele, instrumenty.2
T-W-2Polityka strukturalna a polityka regionalna2
T-W-3Fundusze strutkuralne i inicjatywy wspólnotowe. Fundusz spójności2
T-W-4Zsady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej2
T-W-5Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym10
A-K-2Praca własna studenta obejmująca:opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego, dobór i analiza materiałów wtórnych.20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym10
A-W-2Praca własna studenta obejmująca:przygotowanie prac tematycznych,studiowanie literatury przedmiotu, analiza innych materiałów - raportów, dokumentów.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
S-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/11_W01
Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-K-2M-3, M-2S-2, S-1, S-3
E_1A_D5/11_W02
Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
E_1A_W02S1A_W02C-2, C-3T-W-3, T-K-5, T-K-4, T-W-5, T-K-3, T-K-2M-3, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/11_U01
Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
E_1A_U02S1A_U02C-3, C-4T-K-1, T-K-5, T-K-2, T-W-5M-1, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/11_K01
Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
E_1A_K07S1A_K03C-4, C-1, C-3T-W-4, T-K-1, T-K-2, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-3, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/11_W01
Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
3,0Student ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
E_1A_D5/11_W02
Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o założeniach sektorowych programów operacyjnych
3,0Student ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
4,0Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawerają uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/11_U01
Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
2,0Student nie potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych
4,0Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/11_K01
Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
2,0Student nie ma świadomości znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
3,0Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
3,5Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają uchybienia
4,0Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
  2. Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w panstwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Założenia polityki strukturalnej UE .2
T-K-2Sektorowe programy operacyjne.1
T-K-3Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko3
T-K-4Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekty realizowane w ramach polityki strukturalnej UE - przykłady2
T-K-5Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka strukturalna; cele, instrumenty.2
T-W-2Polityka strukturalna a polityka regionalna2
T-W-3Fundusze strutkuralne i inicjatywy wspólnotowe. Fundusz spójności2
T-W-4Zsady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej2
T-W-5Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania.2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym10
A-K-2Praca własna studenta obejmująca:opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego, dobór i analiza materiałów wtórnych.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym10
A-W-2Praca własna studenta obejmująca:przygotowanie prac tematycznych,studiowanie literatury przedmiotu, analiza innych materiałów - raportów, dokumentów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/11_W01Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Wiedza o celach polityki polityki strukturalnej UE
C-2Poznanie instrumentów polityki strukturalnej UE
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna; cele, instrumenty.
T-W-2Polityka strukturalna a polityka regionalna
T-K-2Sektorowe programy operacyjne.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
3,0Student ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/11_W02Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-2Poznanie instrumentów polityki strukturalnej UE
C-3Poznanie założeń sektorowych programów operacyjnych
Treści programoweT-W-3Fundusze strutkuralne i inicjatywy wspólnotowe. Fundusz spójności
T-K-5Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-K-4Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekty realizowane w ramach polityki strukturalnej UE - przykłady
T-W-5Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania.
T-K-3Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
T-K-2Sektorowe programy operacyjne.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o założeniach sektorowych programów operacyjnych
3,0Student ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych
4,0Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawerają uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/11_U01Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie założeń sektorowych programów operacyjnych
C-4Umiejętność charakterystyki założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
Treści programoweT-K-1Założenia polityki strukturalnej UE .
T-K-5Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-K-2Sektorowe programy operacyjne.
T-W-5Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
S-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych
4,0Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/11_K01Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność charakterystyki założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych
C-1Wiedza o celach polityki polityki strukturalnej UE
C-3Poznanie założeń sektorowych programów operacyjnych
Treści programoweT-W-4Zsady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej
T-K-1Założenia polityki strukturalnej UE .
T-K-2Sektorowe programy operacyjne.
T-W-1Polityka strukturalna; cele, instrumenty.
T-W-5Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania.
T-W-2Polityka strukturalna a polityka regionalna
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
3,0Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej
3,5Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają uchybienia
4,0Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń