Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Źródła informacji o nieruchomościach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Źródła informacji o nieruchomościach | ||
Specjalność | Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych związanych z gospodarką nieruchomościami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach; |
C-2 | Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych; |
C-3 | Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków); |
C-4 | Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi; |
C-5 | Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą; |
C-6 | Analiza i ocena wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość; |
C-7 | Zapoznanie z mapami tematycznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sądy wieczysto-księgowe i księgi wieczyste; | 1 |
T-A-2 | Postępowanie wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych | 1 |
T-A-3 | Zasady wieczysto-księgowe, wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy z ksiąg wieczystych; | 2 |
T-A-4 | Kataster nieruchomości (ewidencja gruntów i budynków); | 2 |
T-A-5 | Powiązanie pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi; | 2 |
T-A-6 | Ewidencja sieci uzbrojenia terenu oraz mapa zasadnicza; | 2 |
T-A-7 | Analizy (raporty, oceny) wpływu czynników środowiskowych na nieruchomość; | 2 |
T-A-8 | Mapy tematyczne i inne źródła informacji o nieruchomosciach. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach; | 15 |
A-A-2 | Obecność na konsultacjach realizowanych w ramach przerabianego materiału; | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia; zaliczenie w formie testu. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych; |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja poprawności rozwiązywanych zadań oraz studiów przypadków; |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach; |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia na podstawie testu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D10/7_W01 Posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W02 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-7, C-3, C-1, C-6, C-4, C-5, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
E_1A_D10/7_W02 Ma wiedzę, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach. | E_1A_W04, E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-5, C-6, C-1, C-4, C-3, C-7, C-2 | T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-8 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D10/7_U01 Potrafi podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | E_1A_U02, E_1A_U01, E_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06 | C-2, C-4, C-6, C-5, C-7, C-1, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
E_1A_D10/7_U02 Samodzielnie jest w stanie uzyskać interesujące go dane z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługujacego mu w określonej sytuacji prawa. | E_1A_U03, E_1A_U02, E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
E_1A_D10/7_U03 Rozumie, wykorzystuje oraz ma wiedzę w zakresie stosowanej przez akty normatywne terminologii (znaczeń skrótów), z którą w sytuacji zetknięcia się z danym źródłem informacji o nieruchomościach będzie się stykał. | E_1A_U06, E_1A_U05, E_1A_U03, E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08 | C-3, C-1, C-7, C-5, C-4, C-6, C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D10/7_K01 Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach. | E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K01, E_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-7, C-4, C-6, C-5, C-3, C-1, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_D10/7_K02 Orientuje się, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K05 | S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-6, C-2, C-3, C-1, C-7, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-8 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
E_1A_D10/7_K03 Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach. | E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K07 | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D10/7_W01 Posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | |
3,5 | Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę w zakresie funkcjonowania, celów oraz funkcji prowadzonych przez urzędy źródeł informacji o nieruchomościach. | |
E_1A_D10/7_W02 Ma wiedzę, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostępniane są informacje z określonego źródeła informacji o nieruchomościach. |
3,0 | Student posiada wiedzę w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostępniane są informacje z określonego źródeła informacji o nieruchomościach. | |
3,5 | Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostępniane są informacje z określonego źródeła informacji o nieruchomościach. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dobrym w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostępniane są informacje z określonego źródeła informacji o nieruchomościach. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu dobrym w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostępniane są informacje z określonego źródeła informacji o nieruchomościach. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostępniane są informacje z określonego źródeła informacji o nieruchomościach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D10/7_U01 Potrafi podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | 2,0 | Student nie potrafi podać przykładów zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. |
3,0 | Student potrafi podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu dobrym podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym podać przykłady zastosowania rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych. | |
E_1A_D10/7_U02 Samodzielnie jest w stanie uzyskać interesujące go dane z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługujacego mu w określonej sytuacji prawa. | 2,0 | Student nie jest w stanie samodzielnie uzyskać interesujących go danych z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługującego mu w określonej sytuacji prawa. |
3,0 | Student jest w satnie w sposób dostateczny samodzielnie uzyskać interesujących go danych z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługującego mu w określonej sytuacji prawa. | |
3,5 | Student jest w satnie w sposób dostateczny samodzielnie uzyskać interesujących go danych z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługującego mu w określonej sytuacji prawa. | |
4,0 | Student jest w satnie w sposób dobry samodzielnie uzyskać interesujących go danych z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługującego mu w określonej sytuacji prawa. | |
4,5 | Student jest w satnie w sposób dobry samodzielnie uzyskać interesujących go danych z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługującego mu w określonej sytuacji prawa. | |
5,0 | Student jest w satnie w sposób bardzo dobry samodzielnie uzyskać interesujących go danych z konkretnego źródła informacji o nieruchomościach w zakresie przysługującego mu w określonej sytuacji prawa. | |
E_1A_D10/7_U03 Rozumie, wykorzystuje oraz ma wiedzę w zakresie stosowanej przez akty normatywne terminologii (znaczeń skrótów), z którą w sytuacji zetknięcia się z danym źródłem informacji o nieruchomościach będzie się stykał. | 2,0 | Student nie rozumie, nie potrafi wykorzystać oraz nie posiada wiedzy w zakresie stosowanej w aktach notarialnych terminologii. |
3,0 | Student rozumie, potrafi wykorzystać oraz posiada wiedzę w zakresie stosowanej w aktach notarialnych terminologii. | |
3,5 | Student rozumie, potrafi wykorzystać oraz posiada wiedzę w stopniu dostatecznym w zakresie stosowanej w aktach notarialnych terminologii. | |
4,0 | Student rozumie, potrafi wykorzystać oraz posiada wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowanej w aktach notarialnych terminologii. | |
4,5 | Student rozumie, potrafi wykorzystać oraz posiada wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowanej w aktach notarialnych terminologii. | |
5,0 | Student rozumie, potrafi wykorzystać oraz posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie stosowanej w aktach notarialnych terminologii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D10/7_K01 Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach. | 2,0 | nie ma świadomości, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach. |
3,0 | Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach w stopniu dostataecznym. | |
3,5 | Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach w stopniu dobrym. | |
4,5 | Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach w stopniu wiecej niż dobrym. | |
5,0 | Ma świadomość, w jaki sposób, na jakich warunkach oraz jakim podmiotom udostepniane są informacje (udzielane odpisy, wypisy, wyrysy) z określonego źródła informacji o nieruchomościach w stopniu bardzo dobrym. | |
E_1A_D10/7_K02 Orientuje się, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | 2,0 | nie orientuje się, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomościach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. |
3,0 | Orientuje się w stopniu dostateczym, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | |
3,5 | Orientuje się w stopniu więcej niż dostatecznym, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | |
4,0 | Orientuje się w stopniu dobrym, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | |
4,5 | Orientuje się w stopniu więcej niż dobrym, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | |
5,0 | Orientuje się w sopniu bardzo dobrym, jaka jest idea tworzenia konkretnego źródła informacji o nieruchomosciach; jaka jest jego rola w określonym punkcie procesu inwestycyjnego, w jakim zakresie i na ile można wpływać na zawarte w nim treści. | |
E_1A_D10/7_K03 Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach. | 2,0 | nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach. |
3,0 | Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach w stopniu dobrym | |
4,5 | Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach w stopniu wiecej niz dobrym | |
5,0 | Zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z niepoprawności wpisanych danych w źródłach informacji o nieruchomościach w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- D. Falcenloben, Kataster nieruchomości rejestrem publicznym, GALL, Katowice, 2009
- Ł. Grzechnik, Hipoteka w obrocie gospodarczym, Beck, Warszawa, 2011
- A. Zaremba, Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Świat Nieruchomości, Kraków, 2009, 69
Literatura dodatkowa
- W. Sługiewicz, Jak czytać księgę wieczystą, Twigger, Warszawa, 2007, I