Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Innowacyjność i przedsiębiorczość społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Innowacyjność i przedsiębiorczość społeczna
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy mikroekonomii, podstawy makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu innowacji i innowacyjności
C-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
C-3przygotowanie studentów do oceny potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa trzeciego sektora i poszukiwania źródeł innowacji
C-4zapoznanie studentów z barierami wprowadzania innowacji i sposobów ich pokonywania
C-5zapoznanie studentów z możliwościami finansowania przedsięwięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Misja a strategia innowacji w organizacji przedsiębiorczości społecznej.2
T-A-2Źródła innowacji - analiza i ocena możliwości wykorzystania przez przedsiębiorstwo trzeciego sektora2
T-A-3Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływajace na poziom innowacyjności organizacji2
T-A-4Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry jako determinanta innowacyjności organizacji - analiza studiów przypadków2
T-A-5Ocena potencjału komercyjnego przedsięwzięcia innowacyjnego w przedsiębiorstwie ekonomii społecznej2
T-A-6Polskie przykłady innowacyjności w przedsiębiorstwach trzeciego sektora4
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.2
T-W-2Istota i procesy innowacji. Rodzaje innowacji.2
T-W-3Uwarunkowania rozwoju innowacji w trzecim sektorze w Polsce2
T-W-4Sygnały do zmian i wprowadzania innowacji przez przedsiębiorstwo ekonomii społecznej.2
T-W-5Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry a innowacyjność podmiotów przedsiębiorczosci społecznej.2
T-W-6Bariery wprowadzania innowacji i sposoby ich pokonywania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.2
T-W-7Źródła finansowania tworzenia i wdrażania innowacji w podmiotach trzeciego sektora.2
T-W-8Światowe doświadczenia w kreowaniu innowacji w organizacjach ekonomii społecznej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie studiów przypadków w postaci prezentacji multimedialnych10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie eseju na wskazany temat na podstawie zajęć i literatury15
A-W-4udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem eseju10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3objaśnienie
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja
M-6prezentacje multimedialne studentów
M-7esej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/3_W01
student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej
E_1A_W05, E_1A_W02, E_1A_W10, E_1A_W04, E_1A_W14S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W08, S1A_W10C-5, C-2, C-4T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-W-5, T-A-6, T-A-4M-7, M-6, M-2, M-4, M-1, M-5S-2, S-1, S-4
E_1A_D3/3_W02
student ma wiedzę nt. barier wprowadzania i możliwości finansowania przedsięwzięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa trzeciego sektora
E_1A_W14, E_1A_W08, E_1A_W05S1A_W05, S1A_W07, S1A_W10C-5T-W-7M-2, M-7, M-6S-2, S-1, S-4
E_1A_D3/3_W03
student ma wiedzę nt. postawowych pojęć i procesów innnowacyjnych
E_1A_W10, E_1A_W14S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08, S1A_W10C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-2M-1, M-2, M-7S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/3_U01
student uzyskuje umiejętność analizowania roli innowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej
E_1A_U10, E_1A_U01S1A_U01, S1A_U06C-2T-W-1, T-A-4, T-W-8, T-W-4M-1, M-5, M-4, M-7S-2, S-4, S-3
E_1A_D3/3_U02
student potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny potencjalu innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora
E_1A_U16, E_1A_U02, E_1A_U20S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-3T-A-5M-4, M-5S-3
E_1A_D3/3_U03
student posiada umiejętność przygotowania eseju na podstawie wskazanej literatury
E_1A_U13S1A_U09C-2T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6M-7S-2
E_1A_D3/3_U04
student potrafi przygotować prezentację multimedialną i przedstawić w niej wyniki swoich badań nad wskazanym zagadnieniem
E_1A_U14S1A_U10C-5, C-4, C-2, C-1T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-6S-1
E_1A_D3/3_U05
student potrafi samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literatury oraz innych źródeł
E_1A_U01, E_1A_U02S1A_U01, S1A_U02C-5, C-4, C-2, C-1T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-8M-7, M-4, M-6S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/3_K01
student uzyskuje wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angazowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne
E_1A_K10, E_1A_K07S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-2T-W-1M-7, M-2, M-1, M-5S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/3_W01
student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
3,0Student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student ma wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił prawie cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student ma znaczną wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień w treści i języku. Wypowiedzi swobocne, poprawne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Dobrze opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą. Wypowiada się swobodnie, pewnie i używając poprawnego języka.
E_1A_D3/3_W02
student ma wiedzę nt. barier wprowadzania i możliwości finansowania przedsięwzięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa trzeciego sektora
2,0Student nie zna podstawowych barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach trzeciego sektora.
3,0Student ma podstawową wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student ma podstawową wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student ma wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił prawie cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student ma znaczną wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień w treści i języku. Wypowiedzi swobocne, poprawne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Dobrze opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą. Wypowiada się swobodnie, pewnie i używając poprawnego języka.
E_1A_D3/3_W03
student ma wiedzę nt. postawowych pojęć i procesów innnowacyjnych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i procesów innowacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę nt. postawowych pojęc i procesów innowacyjnych. Opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student ma podstawową wiedzę nt. podstawowych pojęć i procesów innowacyjnych. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student ma wiedzę nt. podstawowych pojęć i procesów innowacyjnych. Opanował i przyswoił prawie cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student ma znaczną wiedzę nt. pojęć i procesów innowacyjnych. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień w treści i języku. Wypowiedzi swobocne, poprawne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Dobrze opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą. Wypowiada się swobodnie, pewnie i używając poprawnego języka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/3_U01
student uzyskuje umiejętność analizowania roli innowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej
2,0Student nie umie nawet w podstawowym zakresie analizować roli inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
3,0Student umie w podstawowym zakresie analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student umie w podstawowym zakresie analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student umie samodzielnie w podstawowym zakresie analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
4,5Student umie samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
5,0Student umie samodzielnie w zakresie wykraczającym poza program analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
E_1A_D3/3_U02
student potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny potencjalu innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora.
5,0Student potrafi samodzielnie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora. Podczas takiego zadania wykracza poza materiał programowy i wykorzystuje informacje kontekstowe,
E_1A_D3/3_U03
student posiada umiejętność przygotowania eseju na podstawie wskazanej literatury
2,0Student nie potrafi przygotować eseju na podstawie wskazanej literatury, nawet z pomocą nauczyciela.
3,0Student potrafi przygotować esej na podstawie wskazanej literatury, z wydatną pomocą nauczyciela.
3,5Student potrafi przygotować esej na podstawie wskazanej literatury, z pewna pomocą nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować esej na zadany temat na podstawie wskazanej literatury w zakresie obowiazujacego programu zajęć i wskazanych tematów do wyboru.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat, przygotować esej na podstawie wskazanej literatury w zakresie obowiazujacego programu zajęć i wskazanych tematów do wyboru.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat, przygotować esej, wykraczając poza proponowane tematy i obowiazujący materiał programowy.
E_1A_D3/3_U04
student potrafi przygotować prezentację multimedialną i przedstawić w niej wyniki swoich badań nad wskazanym zagadnieniem
2,0Student nie potrafi, nawet z wydatną pomocą nauczyciela, przygotować prezentacji multimedialnej zawierajacej wyników badań nad wskazanym zagadnieniem.
3,0Student potrafi, z wydatną pomocą nauczyciela, przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem..
3,5Student potrafi, z pewną pomocą nauczyciela, przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem (w ramach programu przedmiotu).
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem (wykraczajac porzy tym poza program przedmiotu).
E_1A_D3/3_U05
student potrafi samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literatury oraz innych źródeł
2,0Student nie potrafi, nawet w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacji i danych z literarury i innych źródeł.
3,0Student potrafi, w podstawowym zakresie, poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi, w podstawowym zakresie, poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi, w podstawowym zakresie, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł.
4,5Student potrafi, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł.
5,0Student potrafi, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł. Wykracza przy tym poza obowiązujący materiał i wykorzystuje wiele źródeł.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/3_K01
student uzyskuje wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angazowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne
2,0Student nie wykazuje , nawet na elementarnym poziomie, wrażliwości na problemy społeczne i nie dostrzega potrzeby angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.
3,0Student wykazuje na elementarnym poziomie, wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne. Wymaga to jednak inspiracji nauczyciela.
3,5Student wykazuje na średnim poziomie wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne, niekiedy wymaga to inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.
4,5Student samodzielnie wykazuje wrażliwość na problemy społeczne opisane w podstawowym programie przedmiotu i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.
5,0Student samodzielnie wykazuje wrażliwość na problemy społeczne opisane w podstawowym programie przedmiotu i wykraczajace poza ten zakres programowy oraz dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.

Literatura podstawowa

  1. Bornstein D., Jak zmieniać swiat. Przedsiębiorcy społeczni - wizjonerzy naszych czasów, Anwero, Gdańsk, 2009
  2. Drucker P., Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Studio EMKA, Warszawa, 2004
  3. Chrisiansen C.M., Raynor M.E., Innowacje. Napęd wzrostu, Studio EMKA, Warszawa, 2008
  4. Jasiński A.H., Innowacje i transfer technologii w procesie transformacji, Difin, Warszawa, 2006
  5. Kwiatkowski J., Papuga M., Źródła finansowania projektów w zakresie ekonomii społecznej, Innowacyjny Start 2009, nr 2(12), 2009
  6. Fraczak P., Wygnański J.J. (red.), Polski model ekonomii społecznej. Rekomendacje dla rozwoju, FISE, Warszawa, 2008
  7. Sosnowska A.,Łobejko S., Kłopotek A., Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa, 2000
  8. Sosnowska A. i in., Jak wdrażać innowacje technologiczne w firmie. Poradnik dla przedsiębiorców, PARP, Warszawa, 2005
  9. Yunus M., Social business entrepreneurs are the solution, http://muhammadyunus.org/content/view/56/83/lang.en, 2010
  10. Brzeziński M. (red.), Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Osiborska K., Szczucka A., Targasz M., Przegląd badań podmiotów ekonomii społecznej na świecie. Raport z analizy badań zastanych, http://www.ekonomiaspołeczna.pl/files/ekonomiaspołeczna.pl/Biblioteka/2009.6.pdf, 2009
  2. OECD, Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczacych innowacji. Podręcznik Oslo, MNiSW, Warszawa, 2008, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Misja a strategia innowacji w organizacji przedsiębiorczości społecznej.2
T-A-2Źródła innowacji - analiza i ocena możliwości wykorzystania przez przedsiębiorstwo trzeciego sektora2
T-A-3Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływajace na poziom innowacyjności organizacji2
T-A-4Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry jako determinanta innowacyjności organizacji - analiza studiów przypadków2
T-A-5Ocena potencjału komercyjnego przedsięwzięcia innowacyjnego w przedsiębiorstwie ekonomii społecznej2
T-A-6Polskie przykłady innowacyjności w przedsiębiorstwach trzeciego sektora4
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.2
T-W-2Istota i procesy innowacji. Rodzaje innowacji.2
T-W-3Uwarunkowania rozwoju innowacji w trzecim sektorze w Polsce2
T-W-4Sygnały do zmian i wprowadzania innowacji przez przedsiębiorstwo ekonomii społecznej.2
T-W-5Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry a innowacyjność podmiotów przedsiębiorczosci społecznej.2
T-W-6Bariery wprowadzania innowacji i sposoby ich pokonywania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.2
T-W-7Źródła finansowania tworzenia i wdrażania innowacji w podmiotach trzeciego sektora.2
T-W-8Światowe doświadczenia w kreowaniu innowacji w organizacjach ekonomii społecznej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2przygotowanie studiów przypadków w postaci prezentacji multimedialnych10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie eseju na wskazany temat na podstawie zajęć i literatury15
A-W-4udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem eseju10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_W01student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-5zapoznanie studentów z możliwościami finansowania przedsięwięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w Polsce
C-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
C-4zapoznanie studentów z barierami wprowadzania innowacji i sposobów ich pokonywania
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.
T-W-7Źródła finansowania tworzenia i wdrażania innowacji w podmiotach trzeciego sektora.
T-W-6Bariery wprowadzania innowacji i sposoby ich pokonywania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
T-A-3Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływajace na poziom innowacyjności organizacji
T-W-5Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry a innowacyjność podmiotów przedsiębiorczosci społecznej.
T-A-6Polskie przykłady innowacyjności w przedsiębiorstwach trzeciego sektora
T-A-4Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry jako determinanta innowacyjności organizacji - analiza studiów przypadków
Metody nauczaniaM-7esej
M-6prezentacje multimedialne studentów
M-2wykład informacyjny
M-4metoda przypadków
M-1wykład problemowy
M-5dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
3,0Student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student ma podstawową wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student ma wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił prawie cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student ma znaczną wiedzę nt. problematyki innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień w treści i języku. Wypowiedzi swobocne, poprawne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Dobrze opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą. Wypowiada się swobodnie, pewnie i używając poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_W02student ma wiedzę nt. barier wprowadzania i możliwości finansowania przedsięwzięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa trzeciego sektora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-5zapoznanie studentów z możliwościami finansowania przedsięwięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w Polsce
Treści programoweT-W-7Źródła finansowania tworzenia i wdrażania innowacji w podmiotach trzeciego sektora.
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-7esej
M-6prezentacje multimedialne studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach trzeciego sektora.
3,0Student ma podstawową wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student ma podstawową wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student ma wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił prawie cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student ma znaczną wiedzę nt. barier wprowadzania innowacji i możliwości ich finansowania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień w treści i języku. Wypowiedzi swobocne, poprawne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Dobrze opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą. Wypowiada się swobodnie, pewnie i używając poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_W03student ma wiedzę nt. postawowych pojęć i procesów innnowacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu innowacji i innowacyjności
C-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
Treści programoweT-A-1Misja a strategia innowacji w organizacji przedsiębiorczości społecznej.
T-W-2Istota i procesy innowacji. Rodzaje innowacji.
T-W-4Sygnały do zmian i wprowadzania innowacji przez przedsiębiorstwo ekonomii społecznej.
T-W-3Uwarunkowania rozwoju innowacji w trzecim sektorze w Polsce
T-A-2Źródła innowacji - analiza i ocena możliwości wykorzystania przez przedsiębiorstwo trzeciego sektora
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-7esej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i procesów innowacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę nt. postawowych pojęc i procesów innowacyjnych. Opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna.
3,5Student ma podstawową wiedzę nt. podstawowych pojęć i procesów innowacyjnych. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student ma wiedzę nt. podstawowych pojęć i procesów innowacyjnych. Opanował i przyswoił prawie cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student ma znaczną wiedzę nt. pojęć i procesów innowacyjnych. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień w treści i języku. Wypowiedzi swobocne, poprawne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Dobrze opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą. Wypowiada się swobodnie, pewnie i używając poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_U01student uzyskuje umiejętność analizowania roli innowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.
T-A-4Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry jako determinanta innowacyjności organizacji - analiza studiów przypadków
T-W-8Światowe doświadczenia w kreowaniu innowacji w organizacjach ekonomii społecznej.
T-W-4Sygnały do zmian i wprowadzania innowacji przez przedsiębiorstwo ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-5dyskusja
M-4metoda przypadków
M-7esej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie nawet w podstawowym zakresie analizować roli inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
3,0Student umie w podstawowym zakresie analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student umie w podstawowym zakresie analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student umie samodzielnie w podstawowym zakresie analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
4,5Student umie samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
5,0Student umie samodzielnie w zakresie wykraczającym poza program analizować rolę inowacji w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_U02student potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny potencjalu innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3przygotowanie studentów do oceny potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa trzeciego sektora i poszukiwania źródeł innowacji
Treści programoweT-A-5Ocena potencjału komercyjnego przedsięwzięcia innowacyjnego w przedsiębiorstwie ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-5dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora.
5,0Student potrafi samodzielnie dokonywać oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego innowacji w przedsiębiorstwie trzeciego sektora. Podczas takiego zadania wykracza poza materiał programowy i wykorzystuje informacje kontekstowe,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_U03student posiada umiejętność przygotowania eseju na podstawie wskazanej literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
Treści programoweT-W-8Światowe doświadczenia w kreowaniu innowacji w organizacjach ekonomii społecznej.
T-W-2Istota i procesy innowacji. Rodzaje innowacji.
T-W-3Uwarunkowania rozwoju innowacji w trzecim sektorze w Polsce
T-W-4Sygnały do zmian i wprowadzania innowacji przez przedsiębiorstwo ekonomii społecznej.
T-W-5Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry a innowacyjność podmiotów przedsiębiorczosci społecznej.
T-W-7Źródła finansowania tworzenia i wdrażania innowacji w podmiotach trzeciego sektora.
T-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.
T-W-6Bariery wprowadzania innowacji i sposoby ich pokonywania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-7esej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować eseju na podstawie wskazanej literatury, nawet z pomocą nauczyciela.
3,0Student potrafi przygotować esej na podstawie wskazanej literatury, z wydatną pomocą nauczyciela.
3,5Student potrafi przygotować esej na podstawie wskazanej literatury, z pewna pomocą nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować esej na zadany temat na podstawie wskazanej literatury w zakresie obowiazujacego programu zajęć i wskazanych tematów do wyboru.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat, przygotować esej na podstawie wskazanej literatury w zakresie obowiazujacego programu zajęć i wskazanych tematów do wyboru.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat, przygotować esej, wykraczając poza proponowane tematy i obowiazujący materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_U04student potrafi przygotować prezentację multimedialną i przedstawić w niej wyniki swoich badań nad wskazanym zagadnieniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-5zapoznanie studentów z możliwościami finansowania przedsięwięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w Polsce
C-4zapoznanie studentów z barierami wprowadzania innowacji i sposobów ich pokonywania
C-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu innowacji i innowacyjności
Treści programoweT-A-7Zaliczenie przedmiotu
T-A-1Misja a strategia innowacji w organizacji przedsiębiorczości społecznej.
T-A-2Źródła innowacji - analiza i ocena możliwości wykorzystania przez przedsiębiorstwo trzeciego sektora
T-A-4Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry jako determinanta innowacyjności organizacji - analiza studiów przypadków
T-A-3Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływajace na poziom innowacyjności organizacji
T-A-6Polskie przykłady innowacyjności w przedsiębiorstwach trzeciego sektora
T-A-5Ocena potencjału komercyjnego przedsięwzięcia innowacyjnego w przedsiębiorstwie ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-6prezentacje multimedialne studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, nawet z wydatną pomocą nauczyciela, przygotować prezentacji multimedialnej zawierajacej wyników badań nad wskazanym zagadnieniem.
3,0Student potrafi, z wydatną pomocą nauczyciela, przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem..
3,5Student potrafi, z pewną pomocą nauczyciela, przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem (w ramach programu przedmiotu).
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować prezentację multimedialną zawierającą wyniki badań nad wskazanym zagadnieniem (wykraczajac porzy tym poza program przedmiotu).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_U05student potrafi samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literatury oraz innych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5zapoznanie studentów z możliwościami finansowania przedsięwięć innowacyjnych przez przedsiębiorstwa ekonomii społecznej w Polsce
C-4zapoznanie studentów z barierami wprowadzania innowacji i sposobów ich pokonywania
C-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu innowacji i innowacyjności
Treści programoweT-W-7Źródła finansowania tworzenia i wdrażania innowacji w podmiotach trzeciego sektora.
T-W-2Istota i procesy innowacji. Rodzaje innowacji.
T-W-6Bariery wprowadzania innowacji i sposoby ich pokonywania w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej.
T-W-3Uwarunkowania rozwoju innowacji w trzecim sektorze w Polsce
T-W-5Kreatywność i postawa proinnowacyjna kadry a innowacyjność podmiotów przedsiębiorczosci społecznej.
T-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.
T-W-4Sygnały do zmian i wprowadzania innowacji przez przedsiębiorstwo ekonomii społecznej.
T-W-8Światowe doświadczenia w kreowaniu innowacji w organizacjach ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-7esej
M-4metoda przypadków
M-6prezentacje multimedialne studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, nawet w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacji i danych z literarury i innych źródeł.
3,0Student potrafi, w podstawowym zakresie, poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi, w podstawowym zakresie, poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi, w podstawowym zakresie, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł.
4,5Student potrafi, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł.
5,0Student potrafi, samodzielnie poszukiwać i wykorzystywać informacje i dane z literarury i innych źródeł. Wykracza przy tym poza obowiązujący materiał i wykorzystuje wiele źródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/3_K01student uzyskuje wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angazowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z problematyką innowacyjności w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej w kraju i na świecie
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorczość społeczna a innowacyjność.
Metody nauczaniaM-7esej
M-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
M-5dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia formy zajęć
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje , nawet na elementarnym poziomie, wrażliwości na problemy społeczne i nie dostrzega potrzeby angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.
3,0Student wykazuje na elementarnym poziomie, wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne. Wymaga to jednak inspiracji nauczyciela.
3,5Student wykazuje na średnim poziomie wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne, niekiedy wymaga to inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.
4,5Student samodzielnie wykazuje wrażliwość na problemy społeczne opisane w podstawowym programie przedmiotu i dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.
5,0Student samodzielnie wykazuje wrażliwość na problemy społeczne opisane w podstawowym programie przedmiotu i wykraczajace poza ten zakres programowy oraz dostrzega potrzebę angażowania podmiotów ekonomii społecznej w procesy innowacyjne.