Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Metodyka badań rynkowych - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka badań rynkowych - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>, Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.3
T-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-W-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-W-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-2Poszukiwanie i studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-W-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-6Samodzielne opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety - interpretacja wyników.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę przygotowanego kwestionariusza ankiety.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
E_1A_W01S1A_W01C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
E_1A_W06S1A_W06C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
E_1A_U01S1A_U01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 2001
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004
  3. Kędzior Z., Karcz K., Baedania marketingowe w praktyce- seria: Marketing bez tajemnic, PWE, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne (wybór tekstów), Ossolineum, Wrocław, 1983
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.3
T-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-W-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-W-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-2Poszukiwanie i studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-W-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-6Samodzielne opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety - interpretacja wyników.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W01Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W02Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U01Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-W-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę przygotowanego kwestionariusza ankiety.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-W-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0