Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Metodyka badań rynkowych - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka badań rynkowych - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>, Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.3
T-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-W-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-W-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-2Poszukiwanie i studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-W-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-6Samodzielne opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety - interpretacja wyników.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę przygotowanego kwestionariusza ankiety.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
E_1A_W01S1A_W01C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
E_1A_W06S1A_W06C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
E_1A_U01S1A_U01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 2001
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004
  3. Kędzior Z., Karcz K., Baedania marketingowe w praktyce- seria: Marketing bez tajemnic, PWE, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne (wybór tekstów), Ossolineum, Wrocław, 1983
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.3
T-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.3
T-W-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.2
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.4
T-W-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.4
T-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.4
T-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-2Poszukiwanie i studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-W-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.6
A-W-6Samodzielne opracowanie wyników przeprowadzonej ankiety - interpretacja wyników.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W01Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W02Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-W-2Metoda gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U01Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-6Najczęściej stosowane metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-W-5Metody ilościowe i jakościowe. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę przygotowanego kwestionariusza ankiety.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Student potrafi umiejętnie obserwować procesy zachodzące na rynku, a także przedstawić wyniki oraz opisać nastroje występujące na rynku i w grupach społecznych.
Treści programoweT-W-7Wspólne opracowanie kwestionariusza ankiety.
T-W-4Metody gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-W-3Metody badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści.
T-W-1Badania społeczne i rynkowe. Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium cząstkowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.