Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Ekonomia międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia międzynarodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;2
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;2
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;2
T-A-4Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;2
T-A-5Międzynarodowe przepływy technologii;2
T-A-6Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;2
T-A-7Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;2
T-A-8Pieniądz światowy i kursy walutowe;2
T-A-9Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą4
20
wykłady
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;2
T-W-2Światowy system gospodarczy;2
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;2
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;2
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do zajęć40
60
wykłady
A-W-1UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH10
A-W-2Przygotowanie do zajęć50
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
S-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C4_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
E_2A_W13, E_2A_W01S2A_W01, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09C-1, C-2, C-3T-W-3, T-A-2, T-W-1, T-A-8, T-A-3, T-W-4, T-A-9, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-5, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C4_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
E_2A_U01, E_2A_U02S2A_U01, S2A_U02C-3, C-1, C-2T-A-5, T-W-3, T-W-1, T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-W-2, T-A-3, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C4_K01
Student potrafi pracować w grupie
E_2A_K02S2A_K02, S2A_K03C-3T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-W-1, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-A-7, T-A-3, T-W-3, T-A-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C4_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C4_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C4_K01
Student potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. pod red. A. Budnikowskiego, E. Kaweckiej-Wyrzykowskiej, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
  2. S. Miklaszewski (i inni), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze u progu XXI wieku, Wydawnictwo Delfin, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;2
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;2
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;2
T-A-4Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;2
T-A-5Międzynarodowe przepływy technologii;2
T-A-6Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;2
T-A-7Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;2
T-A-8Pieniądz światowy i kursy walutowe;2
T-A-9Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;2
T-W-2Światowy system gospodarczy;2
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;2
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;2
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do zajęć40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH10
A-W-2Przygotowanie do zajęć50
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-A-8Pieniądz światowy i kursy walutowe;
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-A-9Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą
T-A-7Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-5Międzynarodowe przepływy technologii;
T-A-6Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-A-4Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_U01Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-A-5Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-A-6Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-8Pieniądz światowy i kursy walutowe;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-9Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą
T-A-4Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-7Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_K01Student potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-4Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-6Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-8Pieniądz światowy i kursy walutowe;
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-A-5Międzynarodowe przepływy technologii;
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-A-7Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-A-9Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy