Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska
Sylabus przedmiotu Polityka ekologiczna UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka ekologiczna UE | ||
Specjalność | Ekonomika środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz1 <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs makro i mikroekonomii |
W-2 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu ochrony śropdowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty i celów polityki ekologicznej UE |
C-2 | Wiedza o instrumentach polityki ekologicznej UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Monitorin jakości srodowiska | 3 |
T-K-2 | Infromacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska | 3 |
T-K-3 | Narzędzia zarządzania środowiskiem | 3 |
T-K-4 | Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzyiem ekologicznym | 3 |
T-K-5 | Programy ochrony środowiska - planowanie i wdrażanie | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ochrona środowiska a działalność gospodarcza | 3 |
T-W-2 | System zarządzania środowiskowego | 3 |
T-W-3 | Polityka ekologiczna w Polsce i Unii Europejskiej - istoca, cele, instrumenty | 3 |
T-W-4 | Bariery ekonomiczne w realizacji celów polityki ekologicznej UE | 3 |
T-W-5 | Lokalne i regionalne instrumenty polityki ekologicznej | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-K-2 | praca własna studenta obejmująca m.in. studiowanie literatury przedmiotu, udział w kosultacjach | 45 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | praca własna student obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - realizacja opracowań temayycznych | 20 |
A-W-3 | Przygotowanego projektu ekologicznego | 10 |
A-W-4 | Poszukiwanie literatury i śledzenie portali internetowych o tematyce ekologicznej | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - trafność doboru argumentów i tez, |
S-2 | Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, - konsekwencja argumentowania, przejawianie inicjatywy poznawczej |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowqego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2_W01 Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej | E_2A_W01 | S2A_W01 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-K-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
E_2A_D1/2_W02 Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska | E_2A_W03 | S2A_W03 | C-2, C-1 | T-K-1, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2_U01 Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego | E_2A_U02 | S2A_U02 | C-2, C-1 | T-K-1, T-K-5, T-K-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2_K01 Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego | E_2A_K03 | S2A_K03 | C-1 | T-K-4, T-W-5, T-K-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2_W01 Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu równowagi ekologicznej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o równowadze ekologicznej |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej | |
3,5 | Student opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał, ma podstawową wiedzę o równowadze ekologicznej; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
E_2A_D1/2_W02 Ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska | 2,0 | Student nie ma wiedzy o podstawowych metodach ochrony środowiska |
3,0 | Student ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska | |
3,5 | Student opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał, ma wiedzę o podstawowych metodach ochrony środowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2_U01 Potrafi określić warunki kształtowania lokalnego środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie potrafi określić uwarunkowań lokalnego srodowiska |
3,0 | Student potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska | |
3,5 | Student opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał, potrafi określić uwarunkowania lokalnego srodowiska; treść i forma wypowiedzi poprawne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2_K01 Ma świadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego | 2,0 | Student nie ma swiadomości znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego |
3,0 | Student ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego | |
3,5 | Student opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał, ma swiadomość znaczenia dobrego stanu środowiska dla rozwoju gospodarczego; treśc i forma wypowiedzi poprawne |
Literatura podstawowa
- Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Lipiński A., Podstawy prawne ochrony środowiska, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2009