Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska
Sylabus przedmiotu Elementy wyceny ekonomicznej środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy wyceny ekonomicznej środowiska | ||
Specjalność | Ekonomika środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z przedmiotów realizowanych na specjalności a poprzedzających przedmiot. Wiedza matematyczna konieczna do prowadzenia rachunku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie rachunku sozoekonomicznego oraz elementów wyceny środowiska. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności uwzględniania w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć gospodarczych wartości poszczególnych elementów środowiska oraz zasad stosowania metod ich wyceny. |
C-3 | Ukształtowanie postawy i kompetencji, zgodnie z którą wszelkiego typu przedsięwzięcia gospodarcze będą uwzględniać koszty środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Gospodarowanie zasobami środowiska w historii – zmiany środowiska w skali globalnej i ich skutki. | 4 |
T-K-2 | Pojęcie wartości i wartości użytkowej. | 3 |
T-K-3 | Rynek dóbr i usług środowiskowych. | 3 |
T-K-4 | Rachunek sozologiczny. | 5 |
T-K-5 | Metody wyceny ekonomicznej środowiska w Polsce i na świecie. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomia ekologiczna a rachunek sozologiczny. | 5 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-K-2 | Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego. | 20 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-W-2 | Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 8 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające. |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków). |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, czas na test do 1,5h. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/9_W01 Posiada wiedzę z zakresu metod wyceny ekonomicznej środowiska i rozumie potrzebę uwzględniania jej w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania. | E_2A_W15, E_2A_W07, E_2A_W01 | S2A_W01, S2A_W06, S2A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-K-4, T-K-3, T-W-1, T-K-2, T-K-1, T-K-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/9_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu z wykorzystaniem poznanych metod oraz zaprezentowania ich wyników (w grupach). | E_2A_U04, E_2A_U03, E_2A_U16 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | C-2, C-3 | T-K-4, T-K-3, T-W-1, T-K-5, T-K-1, T-K-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/9_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych kosztów środowiskowych. | E_2A_K06, E_2A_K07, E_2A_K02 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K07 | C-2, C-3 | T-K-5, T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/9_W01 Posiada wiedzę z zakresu metod wyceny ekonomicznej środowiska i rozumie potrzebę uwzględniania jej w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie od ok. 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/9_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu z wykorzystaniem poznanych metod oraz zaprezentowania ich wyników (w grupach). | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/9_K01 Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych kosztów środowiskowych. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi . | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Literatura podstawowa
- Kościk B., Wycena środowiska przyrodniczego, Wyd. Ekon i Środ, Biaystok, 2000
- Winpenny Jamek T., Wartość środowiska. Metody wyceny ekonomicznej., PWN, 1995
- Glen A., Śleszyński J., Ekonomiczna wycena środowiska przyrodniczego, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1996
Literatura dodatkowa
- Czaja S., Instrumenty rynkowe w ochronie środowiska, Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych, Jugowice-Wrocław, 2002
- Czaja S., Zrównoważony rozwój – doświadczenia polskie i europejskie, Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych, Nowa Ruda, 2005