Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Ekonomika turystyki
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorstwo partnerskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorstwo partnerskie | ||
Specjalność | Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikroekonomia, makroekonomia, Podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa partnerskiego |
C-2 | Poznanie czynników warunkujących rozwój efektywnych więzi partnerskich, metod pomiaru efektywności relacji partnerskiej |
C-3 | Znaczenie więzi partnerskich we współczesnej gospodarce |
C-4 | Ukazanie silnych więzi partnerskich, jako fundamentu budowy przewagi konkurecyjnej |
C-5 | Zapoznanie studentów z istotą i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa partnerskiego |
C-6 | Poznanie czynników warunkujących rozwój efektywnych więzi partnerskich, metod pomiaru efektywności relacji partnerskiej |
C-7 | Znaczenie więzi partnerskich we współczesnej gospodarce |
C-8 | Ukazanie silnych więzi partnerskich, jako fundamentu budowy przewagi konkurecyjnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zakres i formy współpracy partnerskiej przedsiębiorstw. | 1 |
T-A-2 | Alianse strategiczne – wybrane przytkłady z gospodarki | 2 |
T-A-3 | Współdziałanie przedsiębiorstw w grupie kapitałowej | 2 |
T-A-4 | Klastry – współczesna forma kooperacji przedsiębiorstw | 2 |
T-A-5 | Współdziałanie przedsiębiorstw z firmami konsultingowymi | 1 |
T-A-6 | Współdziałanie właścicieli spółek z ich zarządami i radami nadzorczymi | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współpraca podmiotów gospodarczych - motywy, zasady | 2 |
T-W-2 | Porozumienia między przedsiębiorstwa a rozwój konkurencji - teoria i przykłady | 2 |
T-W-3 | Alianse strategiczne – istota i rola | 2 |
T-W-4 | Rola partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). | 2 |
T-W-5 | Przykłady funkcjonowania polskich grup kapitałowych oraz ich formy organizacyjne i sposoby zarządzania. | 2 |
T-W-6 | Organizacja w otoczeniu pozabiznesowym. | 2 |
T-W-7 | Partnerstwo wewnątrzorganizacyjne | 2 |
T-W-8 | Rola innowacji w kooperacji przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-9 | Polskie doświadczenia w aspekcie tworzenia przedsiębiorstw partnerskich – wybrane przykłady. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury | 5 |
A-A-2 | Napisanie pracy - referat i prezentacja multimedialna | 8 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie projektu referatu | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zajęć - przegląd literatury | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-6 | Konsultacje dot. refereatu | 2 |
A-W-7 | Prezentacja referatu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
M-5 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-6 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-7 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
M-8 | Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy |
S-3 | Ocena podsumowująca: F – ocena referatu |
S-4 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie |
S-5 | Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-6 | Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy |
S-7 | Ocena podsumowująca: F – ocena referatu |
S-8 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D7/2_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem więzi partnerskich i objaśnianie zasad działania przedsiębiorstw partnerskich na wybranych przykładach | ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W05 | C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-A-6, T-W-5, T-W-9, T-A-3, T-W-2, T-A-4 | M-5, M-6, M-7, M-8 | S-5, S-6, S-7, S-8 |
ZN1_1A_D7/2_W02 Wskazywanie roli porozumień i współpracy firm partnerskich łącznie z tłumaczeniem zagadnień związanych z mocnymi i słabymi stronami więzi partnerskich | ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W11 | C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-W-5, T-A-3, T-W-2, T-A-4 | M-5, M-6, M-7, M-8 | S-5, S-6, S-7, S-8 |
ZN1_1A_D7/2_W03 Tłumaczenie możliowści zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę firm | ZN1_1A_W01 | S1A_W01 | C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-9, T-A-3, T-W-2, T-A-4 | M-5, M-6, M-7, M-8 | S-5, S-6, S-7, S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D7/2_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem przykładów więzi partnerskich | ZN1_1A_U01 | S1A_U01 | C-7, C-8 | T-A-2, T-W-4, T-W-8, T-A-5, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-A-6, T-W-5, T-W-9, T-A-3, T-A-4 | M-7, M-8 | S-5, S-8 |
ZN1_1A_D7/2_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania wybranych przedsiebiorstw w ramach współpracy partnerskiej | ZN1_1A_U12, ZN1_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08 | C-7, C-8 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-A-3, T-W-6 | M-7, M-8 | S-5, S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D7/2_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności ciągłego wzrostu konurencyjności | ZN1_1A_K06, ZN1_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07 | C-7, C-8 | T-A-2, T-W-4, T-W-8, T-A-5, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-A-6, T-W-5, T-W-9, T-A-3, T-A-4 | M-6, M-7, M-8 | S-7, S-8 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D7/2_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem więzi partnerskich i objaśnianie zasad działania przedsiębiorstw partnerskich na wybranych przykładach | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci tworzenia więzi partnerskich. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
ZN1_1A_D7/2_W02 Wskazywanie roli porozumień i współpracy firm partnerskich łącznie z tłumaczeniem zagadnień związanych z mocnymi i słabymi stronami więzi partnerskich | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci tworzenia więzi partnerskich. Nie zna roli współpracy firm partnerskich, nie potrafi wskazać silnych i słabych stron więzi. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
ZN1_1A_D7/2_W03 Tłumaczenie możliowści zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę firm | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie widzi potrzeby zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez silne więzi partnerskie. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D7/2_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem przykładów więzi partnerskich | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, w tym więzi partnerskich. Nie przejawia ochoty i zaangażowania w pracy grupowej, nie przejawia żadnej anktywności w zajeciach. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi zagadnieniami związanymi z istotą, analizą porównawczą przedsiębiorstw będących przykładami więzi partnerskich. Aktywność na zajęciach słaba. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi zagadnieniami związanymi z istotą, analizą porównawczą przedsiębiorstw będących przykładami więzi partnerskich. Przejawia ochotę pracy w grupie. | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, zwykle bez większej pomocy nauczyciela, z wybranymi zagadnieniami związanymi z istotą, analizą porównawczą przedsiębiorstw będących przykładami więzi partnerskich. Aktywny na zajęciach i w pracy w grupie. | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z niewielką pomocą nauczyciela, z wybranymi zagadnieniami związanymi z istotą, analizą porównawczą przedsiębiorstw będących przykładami więzi partnerskich. Bardzo aktywny na zajęciach i w pracy wgrupie. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, bez pomocy nauczyciela, z wybranymi zagadnieniami związanymi z istotą, analizą porównawczą przedsiębiorstw będących przykładami więzi partnerskich. Wzorowa aktywność na zajęciach, angażuje inne osoby do pracy w grupie. | |
ZN1_1A_D7/2_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze funkcjonowania wybranych przedsiebiorstw w ramach współpracy partnerskiej | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, z uwaględnieniem więzi partnerskich. Nie jest w stanie łączyć zagadnień teoretycznych z praktycznymi. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z połączeniem zdobytej wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z połączeniem zdobytej wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną. | |
4,0 | Student potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z połączeniem zdobytej wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z z połączeniem zdobytej wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną, wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi, wybiegając poza program. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D7/2_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności ciągłego wzrostu konurencyjności | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylna wobec wszelkich poczynań nauczyciela,- nie angażuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych w tym nauczyciela. Nie dąży do rozszerzania i tak niskich kompetencji i wiedzy. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji, student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. Nie widzi większej potrzebyy do rozszerzania i tak niskich kompetencji i wiedzy. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji, student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. Deklaruje potrzebę do rozszerzania i tak niskich kompetencji i wiedzy. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji, student podejmuje działania, rónież z własnej woli. Wykazuje postawę pozytywną wobec poleceń nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie w pełni. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywną postawą wobec działań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Romanowska M., Trocki M., Przedsiębiorstwo partnerskie, Wyd. Difin, Warszawa, 2002
- Romanowska M., Trocki M., Przedsiębiorstwo partnerskie, Wyd. Difin, Warszawa, 2002
- Zb., Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce. Przemyśl, przygotuj, przeprowadź, Pricewaterhousecoopers Chadbourne & Parke C.H. Beck, Warszawa, 2009
- Zb., Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce. Przemyśl, przygotuj, przeprowadź, Pricewaterhousecoopers Chadbourne & Parke C.H. Beck, Warszawa, 2009
- Światowiec J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2006
- Zb., Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce. Przemyśl, przygotuj, przeprowadź, Pricewaterhousecoopers Chadbourne & Parke C.H. Beck, Warszawa, 2009
- (red.) Brdulak H., Duliniec E., Gołębiowski T., Wspólna Europa. Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2009
- Światowiec J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2006
- Światowiec J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2006
- (red.) Brdulak H., Duliniec E., Gołębiowski T., Wspólna Europa. Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2009
- (red.) Brdulak H., Duliniec E., Gołębiowski T., Wspólna Europa. Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Goldsmith M., Greenberg C., Robertson A., Hu-Chan M., Globalni liderzy - kolejna generacja, Wyd. MT Biznes, Warszawa, 2010
- Goldsmith M., Greenberg C., Robertson A., Hu-Chan M., Globalni liderzy - kolejna generacja, Wyd. MT Biznes, Warszawa, 2010
- (red) Nogalski B., Walentynowicz P., Zarządzanie w grupach kapitałowych. Aspekty organizacyjne, finansowe, właścicielskie i personalne, Wyd. WSAiB im E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, 2004
- (red) Nogalski B., Walentynowicz P., Zarządzanie w grupach kapitałowych. Aspekty organizacyjne, finansowe, właścicielskie i personalne, Wyd. WSAiB im E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, 2004
- Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne problemy teorii i dylematy praktyki, Wyd. WSB, Dąbrowa Górnicza, 2008
- (red) Nogalski B., Walentynowicz P., Zarządzanie w grupach kapitałowych. Aspekty organizacyjne, finansowe, właścicielskie i personalne, Wyd. WSAiB im E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, 2004
- Łącka I., Alianse strategiczne. Szansa na rozwój polskich przedsiębiorstw, Wyd.Wydziału Ekonomiki i Organizacji Gospodarki Żywnościowej Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
- Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne problemy teorii i dylematy praktyki, Wyd. WSB, Dąbrowa Górnicza, 2008
- Zmyślony P., Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poanań, 2008
- Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne problemy teorii i dylematy praktyki, Wyd. WSB, Dąbrowa Górnicza, 2008
- Łącka I., Alianse strategiczne. Szansa na rozwój polskich przedsiębiorstw, Wyd.Wydziału Ekonomiki i Organizacji Gospodarki Żywnościowej Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
- Łącka I., Alianse strategiczne. Szansa na rozwój polskich przedsiębiorstw, Wyd.Wydziału Ekonomiki i Organizacji Gospodarki Żywnościowej Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
- Zmyślony P., Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poanań, 2008
- Zmyślony P., Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poanań, 2008