Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Rachunkowość małych firm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość małych firm | ||
Specjalność | Ekonomika turystyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnymi przepisami w zakresie zasad i form prowadzenia rachunkowości w podmiotach zajmujących się działalnością turystyczną i hotelarska, z uwzględnieniem obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i sprawozdawczych wynikających z przepisów w zakresie podatku dochodowego, zryczałtowanego podatku dochodowego i podatku od towarów i usług |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania norm prawa ze względu na wymagania dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności generowania w systemie rachunkowości informacji na potrzeby zarządzania w małych podmiotach prowadzących działalność turystyczną i hotelarską |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Organizacja rachunkowości w podmiotach prowadzących działalność hotelarska i turystyczną | 2 |
T-K-2 | Ewidencja przychodów i kosztów w księgach rachunkowych przedsiębiorstw turystyki. Ewidencja rozrachunków z tytułu podatku od towarów i usług | 2 |
T-K-3 | Konstrukcja i zasady prowadzenia ksiąg podatkowych przez przedsiebiorstwa turystyki | 2 |
T-K-4 | Koszty w działalności turystycznej - pojęcie, podział, kalkulacje, w tym cenowe | 2 |
T-K-5 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i kryteria wyodrębniania małych firm z punktu widzenia przepisów prawa bilansowego i podatkowego | 1 |
T-W-2 | Specyfika rachunkowości podmiotów zajmujących się działalnością turystyczną i hotelarską | 1 |
T-W-3 | Organizacja rachunkowości i prowadzenie ksiąg rachunkowych w małej firmie turystycznej | 2 |
T-W-4 | Rachunkowe aspekty opodatkowania działalności turystycznej | 3 |
T-W-5 | Zarządcze aspekty rachunkowości przedsiębiorstw prowadzacych działalność turystyczną i hotelarską | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-K-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych | 25 |
A-K-3 | Przygotowanie prezentacji lub raportu na temat zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i/lub ewidencji podatkowych w przedsiebiorstwach turystycznych i sposóbw wykorzyatnia informacji z rachunkowości do potrzeb zarzadzania przedsiebiorstwem turystycznym | 16 |
A-K-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | studium przypadku |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i w grupach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D3/1_W01 Student objaśnia zagadnienia dotyczące zasad prowadzenia rachunkowości przez małe przedsiębiorstwa prowadzące dzialalność turystyczną i hotelarską | ZN1_1A_W02, ZN1_1A_W07, ZN1_1A_W10, ZN1_1A_W15 | S1A_W02, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D3/1_U01 Student dokonuje wyboru metod i narzędzi rachunkowości w małych firmach zajmujących się działalnością turystyczną i hotelarską i umie ich używć do potrzeb zarządzania | ZN1_1A_U06, ZN1_1A_U13, ZN1_1A_U14, ZN1_1A_U16 | S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D3/1_K01 Student ma zdolność do samodzielnej pracy | ZN1_1A_K01, ZN1_1A_K02, ZN1_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-4 |
ZN1_1A_D3/1_K02 Student działa w sposób przedsiębiorczy ze świadomością zachowań nieetycznych i konsekwencji popełniania nieprawidłowości w zapisach księgowych | ZN1_1A_K02, ZN1_1A_K03, ZN1_1A_K06 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07 | C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D3/1_W01 Student objaśnia zagadnienia dotyczące zasad prowadzenia rachunkowości przez małe przedsiębiorstwa prowadzące dzialalność turystyczną i hotelarską | 2,0 | Student nie zna zasad i warunków prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność turystyczną i hotelarską |
3,0 | Student zna ogólne zasady i warunki prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność turystyczną i hotelarską | |
3,5 | Student zna ogólne zasady i warunki prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność turystyczną i hotelarską oraz potrafi scharakteryzować wybrane formy ewidencji i przedstawić kierunki ich wykorzystania w działalności turystycznej | |
4,0 | Student zna ogólne zasady i warunki prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność turystyczną i hotelarską, potrafi scharakteryzować wybrane formy ewidencji i porównać je między sobą, a także przedstawić zasady wykorzystania informacji księgowych do potrzeb zarządzania małym przedsiębiorstwem turystyki | |
4,5 | Student zna zasady i warunki prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność turystyczną i hotelarską, potrafi szczegółowo scharakteryzować formy ewidencji i porównać je między sobą, a także przedstawić zasady wykorzystania informacji księgowych do potrzeb zarządzania małym przedsiębiorstwem turystyki | |
5,0 | Student przedstawia zasdy i warunki prowadzenia rachunkowości przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność turystyczną i hotelarską, potrafi przedstawić krzteria ich wyboru przez przedsiebiorcę, szczegółowo scharakteryzować poszczególne formy ewidencji ksiegowej i porównać je między sobą, a także zaproponować sposoby ich wykorzystania do potrzeb zarzadzania malym przdsiebiorstwem turystyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D3/1_U01 Student dokonuje wyboru metod i narzędzi rachunkowości w małych firmach zajmujących się działalnością turystyczną i hotelarską i umie ich używć do potrzeb zarządzania | 2,0 | Student nie umie dokonać wyboru metod i narzędzi rachunkowości właściwych w zakładanych warunkach funkcjonowania przedsiębiorcy i ich wykorzystywac na potrzeby generowania informacji finansowych |
3,0 | Student prowadzi zapisy księgowe we wskazanych ewidencjach rachunkowych i podejmuje próby generowania na ich podstawie informacji finansowych | |
3,5 | Student prowadzi zapisy księgowe we wskazanych ewidencjach rachunkowych i na podstawie zapisów przygotowuje informacje finansowe | |
4,0 | Student dokonuje wyboru metod i narzędzi rachunkowości odpowiednio do zakładanych warunków działania podmiotu gospodarczego, dokonuje w nich zapisów, a na ich podstawie opracowuje wybrane informacje finansowe | |
4,5 | Student dokonuje wyboru metod i narzędzi rachunkowości odpowiednio do zakładanych warunków działania podmiotu gospodarczego, dokonuje w nich zapisów, a na ich podstawie opracowuje informacje finansowe | |
5,0 | Student przedstawia możliwości w zakresie metod i narzędzi rachunkowości odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, porównuje poszczególne formy ewidencji księgowych określając obciążenia ewidencyjno-rozliczeniowe, wskazuje na sposób dokumentowania operacji gospodarczych, dokonuje zapisów księgowych, a na ich podstawie opracowuje informacje finansowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D3/1_K01 Student ma zdolność do samodzielnej pracy | 2,0 | Student nie ma zdolności do samodzielnej pracy |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów stanowiących treść zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, a proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe, a student potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe, a student potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania i wskazać inne możliwości | |
ZN1_1A_D3/1_K02 Student działa w sposób przedsiębiorczy ze świadomością zachowań nieetycznych i konsekwencji popełniania nieprawidłowości w zapisach księgowych | 2,0 | Student nie dokonuje wyboru optymalnych form rozliczeń podatkowych i związanych z nimi ksiąg podatkowych, nie wykazuje przy tym znajomości zaganień etycznego postępowania w biznesie |
3,0 | Student podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia związanych z nimi ksiąg podatkowych, a jego wybory nie zawsze są prawidłowe | |
3,5 | Student podejmuje próby wyboru optymalnych rozwiązań w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia związanych z nimi ksiąg podatkowych, a jego wybory wskazują na znajomość zagadnień etycznego postępowania w biznesie | |
4,0 | Student dobiera rozwiązania w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia związanych z nimi ksiąg podatkowych z poszanowaniem zasad etycznego działania | |
4,5 | Student dokonuje wyboru optymalnych form opodatkowania uwzględniając kryteria minimalizacji obciążeń podatkowych, jak i obowiązków ewidencyjno-rozliczeniowych z poszanowaniem zasad etycznego działania | |
5,0 | Student dokonuje wyboru optymalnych form opodatkowania uwzględniając zarówno kryteria minimalizacji obciążeń podatkowych, jak i obowiązków ewidencyjno-rozliczeniowych, wykazując przy tym znajomość konsekwencji nieetycznego działania |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowośc małych przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 2012
- Jeleńska A., Księgowość małej firmy, Wszechnica Podatkowa, Kraków, 2010
- Flis M., Liwanowska E., Rudecka I., Podatki w branży turystycznej, OF. PRAWA POLSKIEGO, Warszawa, 2010, I
Literatura dodatkowa
- Janik W., Paździor M., Rachunek kosztów w zarządzaniu organizacjami, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Olchowicz I., Rachunkowość podatkowa, Difin, Warszawa, 2011
- Martyniuk T., Małe przedsiębiorstwo. Rejestry, podatki, ewidencja, sprawozdawczość, ODDK, Gdańsk, 2010
- ., Aktualne akty prawne regulujące zasady prowadzenia ewidencji podatkowych, 2012