Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonometrii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonometrii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej oraz ogólnej wiedzy ekonomicznej.
W-2Wymagana umiejętność wykonywania operacji matematycznych i statystycznych oraz posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica).
W-3Wymagana zdolność samodzielnej pracy przy opracowaniu wskazanego tematu oraz formułowaniu wniosków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdolność zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce wykorzystując w tym celu pakiety statystyczne (Statgraphics, Statistica) i arkusz kalkulacyjny EXcel.
C-3Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)1
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).1
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).2
T-L-4Kolokwium nr 11
T-L-5Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda graficzna).1
T-L-6Wybór asortymentu produkcji (algorytm Simplex)1
T-L-7Problem diety (algorytm Simplex).1
T-L-8Kolokwium nr 2.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych21
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów18
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-4Studia literaturowe12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność konstruowania modeli ekonometrycznych i ich weryfikacji.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę teoretyczną obejmującą treści programowe przedmiotu.
S-4Ocena formująca: Prezentacja wyników zadań rozwiązywanych przez zespół.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_E4_W01
Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
ZN1_1A_W08, ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W09, ZN1_1A_W04S1A_W01, S1A_W03, S1A_W06C-1T-L-1, T-L-3M-1S-3
ZN1_1A_E4_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiazywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
ZN1_1A_W08, ZN1_1A_W09, ZN1_1A_W07S1A_W06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-2
ZN1_1A_E4_W03
Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
ZN1_1A_W08, ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W07S1A_W01, S1A_W06C-3T-L-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_E4_U01
Student potrafi, zastosowac odpowiednie metody i narzedzia ekonometryczne oraz interpretowac wyniki przeprowadzonych badan, a takze odniesc je do praktyki gospodarczej.
ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U05, ZN1_1A_U14, ZN1_1A_U01, ZN1_1A_U12, ZN1_1A_U15S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1, S-2
ZN1_1A_E4_U02
Student potrafi budowac, rozwiazywac i interpretowac matematyczne modele decyzyjne.
ZN1_1A_U05, ZN1_1A_U08, ZN1_1A_U01, ZN1_1A_U02S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U09C-3T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_E4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
ZN1_1A_K09, ZN1_1A_K03, ZN1_1A_K02, ZN1_1A_K06S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_E4_W01
Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna wiekszosc etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonac ich analizy.
5,0Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonac ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania.
ZN1_1A_E4_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiazywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze do rozwiazywania zadan o problematyce społecznoekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponowac zastosowanie odpowiednich narzedzi ekonometrycznych, umie ocenic ich przydatnosc do badania prawidłowosci w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwac sie wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
ZN1_1A_E4_W03
Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedze o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiazac
3,5Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metode graficzna.
4,0Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji.
5,0Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania i interpretacji. Posiada wiedze o konstruowaniu modeli dualnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_E4_U01
Student potrafi, zastosowac odpowiednie metody i narzedzia ekonometryczne oraz interpretowac wyniki przeprowadzonych badan, a takze odniesc je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie umie wykorzystac do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach pakiety statystyczne tylko z pomoca prowadzacego zajecia.
3,5Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach niektóre pakiety statystyczne.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki oraz dokonac ich prezentacji.
ZN1_1A_E4_U02
Student potrafi budowac, rozwiazywac i interpretowac matematyczne modele decyzyjne.
2,0Student nie potrafi konstruowac modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruowac modele decyzyjne
3,5Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex.
4,5Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji.
5,0Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji rozwiazan prymalnych i dualnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_E4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomoca nauczyciela zorganizowac grupowa prezentacje.
3,5Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizowac grupowa prezentacje.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prrezentacje, z pomoca nauczyciela identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu i dokonac wstepnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prezentacje, identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, a takze dokonac wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prezentacje, identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, dokonac wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystac wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Kukuła K., Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach., PWN, Warszawa, 2000
  2. Hozer J., Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach., Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
  3. Kukuła K., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2000
  4. Pawłowski Z., Elementy ekonometrii, PWN, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Jajuga K., Ekonometria. Metody i analizy problemów ekonomicznych., Wyd. AE im. O. Langego, Wrocław, 1999
  2. Hozer J., Ekonometria, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)1
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).1
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).2
T-L-4Kolokwium nr 11
T-L-5Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda graficzna).1
T-L-6Wybór asortymentu produkcji (algorytm Simplex)1
T-L-7Problem diety (algorytm Simplex).1
T-L-8Kolokwium nr 2.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych21
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów18
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-4Studia literaturowe12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_E4_W01Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
ZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
ZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych.
Treści programoweT-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę teoretyczną obejmującą treści programowe przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna wiekszosc etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonac ich analizy.
5,0Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonac ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_E4_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiazywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
ZN1_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
ZN1_1A_W07objaśnia znaczenie i sposoby gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdolność zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce wykorzystując w tym celu pakiety statystyczne (Statgraphics, Statistica) i arkusz kalkulacyjny EXcel.
Treści programoweT-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze do rozwiazywania zadan o problematyce społecznoekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponowac zastosowanie odpowiednich narzedzi ekonometrycznych, umie ocenic ich przydatnosc do badania prawidłowosci w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwac sie wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_E4_W03Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
ZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W07objaśnia znaczenie i sposoby gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych.
Treści programoweT-L-5Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda graficzna).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedze o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiazac
3,5Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metode graficzna.
4,0Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji.
5,0Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania i interpretacji. Posiada wiedze o konstruowaniu modeli dualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_E4_U01Student potrafi, zastosowac odpowiednie metody i narzedzia ekonometryczne oraz interpretowac wyniki przeprowadzonych badan, a takze odniesc je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
ZN1_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
ZN1_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
ZN1_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
ZN1_1A_U12potrafi określić oczekiwania rynku
ZN1_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych.
C-3Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych.
Treści programoweT-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność konstruowania modeli ekonometrycznych i ich weryfikacji.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystac do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach pakiety statystyczne tylko z pomoca prowadzacego zajecia.
3,5Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach niektóre pakiety statystyczne.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki oraz dokonac ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_E4_U02Student potrafi budowac, rozwiazywac i interpretowac matematyczne modele decyzyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
ZN1_1A_U08potrafi zarządzać projektami
ZN1_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
ZN1_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych.
Treści programoweT-L-5Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda graficzna).
T-L-6Wybór asortymentu produkcji (algorytm Simplex)
T-L-7Problem diety (algorytm Simplex).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi konstruowac modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruowac modele decyzyjne
3,5Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex.
4,5Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji.
5,0Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji rozwiazan prymalnych i dualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_E4_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K09jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
ZN1_1A_K03jest przygotowany do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
ZN1_1A_K02jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
ZN1_1A_K06jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdolność zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce wykorzystując w tym celu pakiety statystyczne (Statgraphics, Statistica) i arkusz kalkulacyjny EXcel.
C-3Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych.
Treści programoweT-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
T-L-5Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda graficzna).
T-L-6Wybór asortymentu produkcji (algorytm Simplex)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Prezentacja wyników zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomoca nauczyciela zorganizowac grupowa prezentacje.
3,5Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizowac grupowa prezentacje.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prrezentacje, z pomoca nauczyciela identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu i dokonac wstepnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prezentacje, identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, a takze dokonac wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prezentacje, identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, dokonac wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystac wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.