Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy
Sylabus przedmiotu Samorząd terytorialny i administracja publiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Samorząd terytorialny i administracja publiczna | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o strukturze instytucjonalnej władzy w Polsce |
W-2 | Wiedza z zakresu makroekonomii |
W-3 | Elementy wiedzy z zakresu finansów publicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej |
C-2 | Poznanie kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej |
C-3 | Wiedza o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Związki międzygminne, związki powiatów, stowarzyszenia jako formy współpracy samorzadowej | 3 |
T-K-2 | Samorządowe jednostki organizacyjne | 2 |
T-K-3 | Spółki komunalne w procesie realizacji zadań samorządowych | 2 |
T-K-4 | Finansowanie zadań samorządu terytorialnego | 2 |
T-K-5 | Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ośrodki władzy publicznej w Polsce. Samorząd terytorialny w systemie władzy publicznej | 2 |
T-W-2 | Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego | 1 |
T-W-3 | Samorząd trytorialny w procesie realizacji zadań administracji publicznej | 2 |
T-W-4 | Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym | 1 |
T-W-5 | Zadania samorządu powiatowego | 1 |
T-W-6 | Kompetencje samorządu wojewódzkiego | 1 |
T-W-7 | Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 10 |
A-K-2 | praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - realizacja tematów zleconych przez prowadzącego, - udział w konsultacjach | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: - opracowanie tematów zlecanych przez prowadzącego zajęcia, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej- zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązanie do koncepcji innych autorów |
S-4 | Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - inicjatywa poznawcza |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D4/3_W01 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce | ZN1_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
ZN1_1A_D4/3_W02 Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego | ZN1_1A_W05 | S1A_W04 | C-2, C-3 | T-K-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D4/3_U01 Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo) | ZN1_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZN1_1A_D4/3_U02 Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty | ZN1_1A_U14 | S1A_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D4/3_K01 Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych | ZN1_1A_K05 | S1A_K05 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D4/3_W01 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
ZN1_1A_D4/3_W02 Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D4/3_U01 Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo) | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zadań własnych samorzadu terytorialnego |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego | |
3,5 | Student opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak liczne błędy | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał objęty programem kształceniana poziomie ponad dobrym, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształceniana, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
ZN1_1A_D4/3_U02 Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejetności pozwalajacyh mu okreslić roli samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty |
3,0 | Student ma podstawowe umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty | |
3,5 | Student ma umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja jednak błędy | |
4,0 | Student ma umiejetności, oparte na dobrze ugruntowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia | |
4,5 | Student ma umiejetności, oparte na opanowanej - na poziomie ponad dobrym - wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student ma umiejetności, oparte na bardzo dobrze opanowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D4/3_K01 Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych | 2,0 | Student nie jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych |
3,0 | Student jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych | |
3,5 | Student opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał objęty programem kształcenia na poziomie ponad dobrym i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi nei budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Loński Z., Samorząd terutorialny w RP, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa, 2004
- Nowacka E. J., Polski samorząd terytorialny, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, 2005
- Tarno J.P., Sieniuć M., Sulimierski J., Wyporska J., Samorząd terytorialny w Polsce, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska M., Polityka budżetowa jednostek samorzadu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
- Kopańska A., Zewnętrzne źródła finansowania inwestycji jednostek samorzadu terytorialnego, Difin, Warszawa, 2003
- Patrzałek L., Finanse samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2004
- Wierzbowski M., Jasielski J., Lang J., Szubiakowski M., Wiktorowska A., prawo administracyjne, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, 2008