Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka zawodowego, wypadki przy pracy i choroby:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena ryzyka zawodowego, wypadki przy pracy i choroby | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Pozytywne zaliczenie przedmiotu Ergonomia i obowiązkowego szkolenia BHP. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy z zakresu oceny ryzyka zawodowego, chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy w zakresie pojęć podstawowych oraz prewencji. |
C-2 | Uzyskanie umiejętności niezbędnych do wykonywania obowiązkowych dla każdego pracodawcy ocen ryzyka zawodowego, dokumentacji wypadkowej i analizy zagrożeń chorobami zawodowymi. |
C-3 | Posiadanie kompetencji do stałego diagnozowania problemów oraz świadmości wprowadzania stałych usprawnień w zakresie właściwej (bezpiecznej) organizacji pracy oraz wynikających z norm i przepisów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekspozycja na czynniki szkodliwe: pomiar oraz obliczenia podstawowych wartości. | 2 |
T-A-2 | Postępowanie z wybranymi substancjami niebezpiecznymi (na przykładzie gospodarki odpadami niebezpiecznymi). | 3 |
T-A-3 | Case study: analiza opisów wypadków. Profilaktyka antywypadkowa. | 2 |
T-A-4 | Sporządzane dokumentacji wypadkowej. | 3 |
T-A-5 | Sporządzanie oceny ryzyka wybranego stanowiska. Listy kontrolne. | 3 |
T-A-6 | Dobór środków ochrony osobistej z wykorzystaniem oprogramowania CIOP. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wypadki przy pracy, model zdarzenia wypadkowego. Statystyki wypadków w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia, przyczyny i przebieg wypadku. Zasady Henricha. | 2 |
T-W-3 | Kartoteki substancji niebezpiecznych. Zalecenia i przepisy dotyczące postępowania z substancjami niebezpiecznymi. | 2 |
T-W-4 | Inne czynniki zagrażające w miejscu pracy i ich wpływ na środowisko (na przykładzie emisji hałasu). | 2 |
T-W-5 | Katastrofy i awarie przemysłowe. | 2 |
T-W-6 | Ocena ryzyka zawodowego. Wymagania formalne, różne metody prowadzenia ocen. PN-N-18001 i PN-EN ISO 14121-1:2008. Procedury bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-7 | Zawody wymagające specjalnych predyspozycji, wykonywane w nie mniej niż 2 osoby. | 1 |
T-W-8 | Choroby zawodowe i możliwości zapobiegania. | 1 |
T-W-9 | Szczególna ochrona młodocianych i kobiet w ciąży. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie do dyskusji. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Lektura literatury przedmiotu. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej przedmiotu. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów w trakcie zajęć, umiejętność odpowiedzi na stawiane pytania problemowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Realizacja zadań składających się na zaliczenie części ćwiczeniowej przedmiotu w formie projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu wiedzy przekazywanej na wykładach i ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/7_W01 Wiedza w zakresie kształtowania bezpiecznych warunków pracy, jako elementu tworzenia przedsiębiorczości. Znajomość cech człowieka warunkujących zdarzenia niebezpieczne w miejscu pracy, właściwe umiejscowienie pracownika w procesie pracy. | Z_1A_W13, Z_1A_W15, Z_1A_W06 | S1A_W05, S1A_W08, S1A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-A-5, T-W-4, T-W-6, T-A-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/7_U01 Potrafi przeanalizować i zastosować narzędzia podnoszące bezpieczeństwo pracowników i uwzględniające cechy psychofizyczne oraz organizację pracy pod kątem wypadków, chorób, etc. | Z_1A_U07, Z_1A_U03, Z_1A_U06, Z_1A_U09 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-2, C-3 | T-A-2, T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-A-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-A-6 | M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D2/7_U02 Posiada umiejętność zastosowania norm i zasad dotyczących oceny ryzyka zawodowego, wypadków i chorób zawodowych. | Z_1A_U16 | S1A_U05 | C-2, C-3 | T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-W-4 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/7_K01 Posiada kompetencje w zakresie tworzenia warunków do bezpiecznej pracy, w swoich działaniach uwzględnia czynniki zagrożenia i stara się kreować świadomość i odpowiedzialność w środowisku zawodowym. | Z_1A_K08, Z_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-2, C-3 | T-A-3, T-W-8, T-A-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/7_W01 Wiedza w zakresie kształtowania bezpiecznych warunków pracy, jako elementu tworzenia przedsiębiorczości. Znajomość cech człowieka warunkujących zdarzenia niebezpieczne w miejscu pracy, właściwe umiejscowienie pracownika w procesie pracy. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/7_U01 Potrafi przeanalizować i zastosować narzędzia podnoszące bezpieczeństwo pracowników i uwzględniające cechy psychofizyczne oraz organizację pracy pod kątem wypadków, chorób, etc. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. | |
Z_1A_D2/7_U02 Posiada umiejętność zastosowania norm i zasad dotyczących oceny ryzyka zawodowego, wypadków i chorób zawodowych. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/7_K01 Posiada kompetencje w zakresie tworzenia warunków do bezpiecznej pracy, w swoich działaniach uwzględnia czynniki zagrożenia i stara się kreować świadomość i odpowiedzialność w środowisku zawodowym. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Bądkowski A., Substancje rakotwórcze w środowisku pracy i życia, Przedsiębiorstwo "Ekos", Gdańsk, 1995
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP, Warszawa, 1999
- Piotrowski M., Ocena pracy, Instytut Technologii Eksploatacji. Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr, Radom, 1996
- PN-94/N-01307, Hałas. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące przeprowadzania pomiarów., -, -, 1994
- PN-N-18001:2004, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania, -, -, 2004
- PN-T-06260:1974, Źródła promieniowania elektromagnetycznego. Znaki ostrzegawcze., -, -, 1974
- PN-EN ISO 14121-1:2008, Bezpieczeństwo maszyn -- Ocena ryzyka -- Część 1: Zasady., -, -, 2008
Literatura dodatkowa
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdansk, 2007
- Szlązak J., Szlązak N., Bezpieczeństwo i higiena pracy, Uczelniane Wydaw. Naukowo-Dydaktyczne AGH, Krakw, 2005