Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Dydaktyka szkolenia BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dydaktyka szkolenia BHP | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziejewski <Tadeusz.Ziejewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o człowieku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu nauczania student będzie: znał podstawowe uwarunkowania procesu nauczania-uczenia się, |
C-2 | wymieniał podstawowe elementy warsztatu metodycznego nauczyciela zawodu, |
C-3 | znał podstawowe zasady przygotowywania się nauczyciela do zajęć dydaktycznych, |
C-4 | potrafił projektować jednostki metodyczne z zastosowaniem wybranych metod nauczania, |
C-5 | świadomy roli nauczyciela w procesie dydaktycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wybrane czynniki determinujące przebieg nauczania -uczenia się. | 2 |
T-K-2 | Wybrane aspekty działań dydaktycznych-metody kontroli, oceny. | 2 |
T-K-3 | Teorie doboru tresci nauczania, zasady nauczania, formy organizacyjne. | 2 |
T-K-4 | Charakterystyka wybranych metod i srodków dydaktycznych. | 4 |
T-K-5 | Metodyczne zasady wykorzystania środków nauczania w zajęciach dydaktycznych(zasada indywidualizacji i zespołowości w nauczniu). | 2 |
T-K-6 | Projektowanie jednostek metodycznych z zastosowaniem wybranych metod nauczania-zaliczenie. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach, uczestnictwo w zaliczeniu | 15 |
A-K-2 | Praca własna studenta: -przygotowanie do części prktycznej zajęć (opracowanie i prezentacja referatów tematycznych, realizacja zadań zleconych przez nauczyciela, zebranie i analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć), -udział w konsultacjach celem np.:weryfikacji postępów, doboru adekwatnej literatury, sposobu i formy (metodyki) zleconego projektu, -przygotowanie do zaliczenia. | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe-wykład konwerstoryjny, dyskusja dydaktyczna, |
M-2 | metody aktywizujace- gry dydaktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach wyrażająca się: aprobatą lub dezaprobatą stopnia zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzącego oraz wskazaniem osiagnięć lub ewentualnych braków wraz z instrukcją ich nadrobienia |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej z zagadnienia wskazanego przez prowadzącego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/9_W01 Zna podstawowe pojęcia z dydaktyki przedmiotów zawodowych (szkolenia BHP). | Z_1A_W06 | S1A_W05 | C-5, C-1, C-3, C-2, C-4 | T-K-3, T-K-1, T-K-6, T-K-5, T-K-2, T-K-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_D2/9_W02 Zna podstawowe elementy technologicznego modelu przygotowywania zajęć dydaktycznych (szkolenia BHP). | Z_1A_W06 | S1A_W05 | C-4, C-5, C-3, C-1, C-2 | T-K-1, T-K-6, T-K-5, T-K-2, T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/9_U01 Potrafi projektować jednostki metodyczne z zastosowaniem wybranych metod nauczania i strategii dydaktycznych. | Z_1A_U03, Z_1A_U09, Z_1A_U17 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-4, C-5, C-3, C-2 | T-K-2, T-K-6, T-K-1, T-K-5, T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D2/9_K01 Jest świadomy roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. | Z_1A_K01, Z_1A_K02, Z_1A_K03, Z_1A_K04 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-4, C-1, C-5, C-2, C-3 | T-K-4, T-K-1, T-K-5, T-K-2, T-K-6, T-K-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/9_W01 Zna podstawowe pojęcia z dydaktyki przedmiotów zawodowych (szkolenia BHP). | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki szkolenia BHP. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, w zakreśie stosunku do wiedzy: częściowo obojetny, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, w zakreśie stosunku do wiedzy: średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, w zakreśie stosunku do wiedzy: wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, w zakreśie stosunku do wiedzy: wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy: bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_D2/9_W02 Zna podstawowe elementy technologicznego modelu przygotowywania zajęć dydaktycznych (szkolenia BHP). | 2,0 | Nie zna elementow technologicznego modelu przygotowywania zajęć dydaktycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, w zakreśie stosunku do wiedzy: częściowo obojetny, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, w zakreśie stosunku do wiedzy: średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, w zakreśie stosunku do wiedzy: wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, w zakreśie stosunku do wiedzy: wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy: jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy: bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/9_U01 Potrafi projektować jednostki metodyczne z zastosowaniem wybranych metod nauczania i strategii dydaktycznych. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować jednostki metodycznej. |
3,0 | Potrafi zaprojektować jednostkę dydaktyczną z wydatną pomocą nauczyciela. | |
3,5 | Potrafi zaprojektować jednostkę dydaktyczną z niewielką pomocą nauczyciela. | |
4,0 | Potrafi zaprojektować jednostkę dydaktyczną samodzielnie z wykorzystaniem metody dydaktycznej zaproponowanej przez nauczyciela. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zaprojektować jednostkę dydaktyczną. | |
5,0 | Samodzielnie projektuje jednostkę dydaktyczną i samodzielnie wybiera adekwatną metodę dydaktyczną. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D2/9_K01 Jest świadomy roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. | 2,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o całkowitym braku świadomości w zakresie roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnej świadomości w zakresie roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowej świadomości w zakresie roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. | |
4,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o świadomości w zakresie roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące odużej świadomości w zakresie roli nauczyciela w procesie dydaktycznym. | |
5,0 | Zna i rozumie rolę nauczyciela w procesie dydaktycznym. |
Literatura podstawowa
- Plewka Cz., Metodyka naucznia przedmiotów zawodowych, ITiE, Radom, 2001
- Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Ziejewski T., Nauczanie wielostronne,polimetodyczne,multimedialne, WAR, Szczecin, 2001