Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N2)
specjalność: Sterowanie w układach robotycznych

Sylabus przedmiotu Pracownia zaawansowanych algorytmów automatyki przemysłowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia zaawansowanych algorytmów automatyki przemysłowej
Specjalność Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 50 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1umiejętność obsługi i programowania programowalnych urządzeń automatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności praktycznej implementacji i analizy działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania
C-2Wykształcenie umiejętności zarządzania pracą własną i w grupie oraz ugruntowanie świadomości i roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Praktyczna implementacja i analiza działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania50
50

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach50
A-P-2samodzielne rozwiązywanie problemów implementacji algorytmów55
A-P-3przygotowanie raportu projektu15
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Stawianie wymogów praktycznej implementacji i analizy pracy zadanego algorytmu sterowania i/lub diagnostyki dla wybranego obiektu sterowania
M-2zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
M-3wymaganie samodzielnego podziału i weryfikacji realizacji prac w grupie projektowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C13_W01
Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie.
AR_2A_W05, AR_2A_W07, AR_2A_W08T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C13_U01
Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg.
AR_2A_U03, AR_2A_U05, AR_2A_U09T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C13_K01
Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi jedynie przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy.
AR_2A_K01, AR_2A_K03T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-2T-P-1M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C13_W01
Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie.
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C13_U01
Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg.
2,0
3,0Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C13_K01
Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi jedynie przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy.
2,0
3,0Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi jedynie przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008, 1
  2. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007, 1
  3. pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
  4. Mariusz Flasiński, Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-01-16663-2

Literatura dodatkowa

  1. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników wykorzystywanych podczas zajęć laboratoryjnych, strony internetowe i katalogi, 2012
  2. pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
  3. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praktyczna implementacja i analiza działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania50
50

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach50
A-P-2samodzielne rozwiązywanie problemów implementacji algorytmów55
A-P-3przygotowanie raportu projektu15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C13_W01Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W05Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi wykorzystującymi te urządzenia, oraz zna ich trendy rozwojowe.
AR_2A_W07Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat modelowania matematycznego oraz sterowania złożonymi układami mechanicznymi, w tym układami o więzach nieholonomicznych oraz robotami humanoidalnymi.
AR_2A_W08Zna zaawansowane przyrządy i systemy pomiarowe, w tym systemy wizyjne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności praktycznej implementacji i analizy działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania
C-2Wykształcenie umiejętności zarządzania pracą własną i w grupie oraz ugruntowanie świadomości i roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy
Treści programoweT-P-1Praktyczna implementacja i analiza działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania
Metody nauczaniaM-1Stawianie wymogów praktycznej implementacji i analizy pracy zadanego algorytmu sterowania i/lub diagnostyki dla wybranego obiektu sterowania
M-2zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
M-3wymaganie samodzielnego podziału i weryfikacji realizacji prac w grupie projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C13_U01Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U03Potrafi dokonać analizy i syntezy algorytmów sterowania złożonymi procesami technologicznymi wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia informatyczne.
AR_2A_U05Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomić system sterowania złożonym procesem technologicznym wykorzystujący programowalne urządzenia automatyki, umie ocenić przydatność nowych rozwiązań w tej dziedzinie.
AR_2A_U09Potrafi zaprojektować układ sterowania złożonym obiektem mechanicznym, dobrać urządzenia wykonawcze oraz pomiarowe oraz zaimplementować algorytm sterowania w systemie mikroprocesorowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności praktycznej implementacji i analizy działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania
C-2Wykształcenie umiejętności zarządzania pracą własną i w grupie oraz ugruntowanie świadomości i roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy
Treści programoweT-P-1Praktyczna implementacja i analiza działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania
Metody nauczaniaM-1Stawianie wymogów praktycznej implementacji i analizy pracy zadanego algorytmu sterowania i/lub diagnostyki dla wybranego obiektu sterowania
M-2zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
M-3wymaganie samodzielnego podziału i weryfikacji realizacji prac w grupie projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C13_K01Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi jedynie przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera – automatyka i robotyka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
AR_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności zarządzania pracą własną i w grupie oraz ugruntowanie świadomości i roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy
Treści programoweT-P-1Praktyczna implementacja i analiza działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania
Metody nauczaniaM-3wymaganie samodzielnego podziału i weryfikacji realizacji prac w grupie projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi jedynie przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0