Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie złożonego systemu sterowania numerycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie złożonego systemu sterowania numerycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,33zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,34zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, napędów elektrycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów podstawowych założeń złożonych systemów sterowania numerycznego maszyn technologicznych do obróbki skrawaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modelowanie układu napędu zespołu posuwowego stolika X-Y frezarki z zastosowaniem silnika PMSM/PMLM z użyciem oprogramowania LMS.Amesim4
T-L-2Dobór architektury, parametrów układów regulacji oraz wybrane testowe badania symulacyjne8
T-L-3Generowanie trajektorii w sterowaniu napędem elektrycznym zespołu posuwowego obrabiarki – profil trapezoidalny prędkości zadanej, profil z ograniczniem I pochodnej przyspieszenia, profil z ograniczeniem II pochodnej przyspieszenia3
T-L-4Implementacja prostego (podstawowego) układu interpolowanego sterowania dwuosiowego w programowalnym sterowniku automatyki – integracja funkcji PLC/CNC, sterowania wieloosiowego napędami NC oraz projekt interfejsu operatora HMI15
30
projekty
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych2
T-P-2Dobór komponentów systemu sterowania z uwagi na określone wymagania: konstrukcję sterowanego obiektu, założone parametry ruchu (prędkości, przyspieszenia, precyzję ruchu), siły, momenty ruchu, sposób pomiaru położenia/prędkości, wybrane sygnały diagnostyczne22
T-P-3Opracowanie i optymalizacja kosztorysu realizacji na bazie dostępnych danych wybranego producenta6
30
wykłady
T-W-1Dynamiczny układ obrabiarka – układ napędu zespołu posuwowego - opis z czasem ciągłym i czasem dyskretnym2
T-W-2Mechatroniczne podejście do projektowania złożonych systemów sterowania, badania symulacyjne, praca w interdyscyplinarnym zespole inżynierów1
T-W-3Modelowanie uproszczone komponentów konstrukcyjnych stolika frezarki w osiach X-Y2
T-W-4Architektury sterowania napędami zespołów posuwowych obrabiarek CNC3
T-W-5Generowanie trajektorii w ruchu interpolowanym w dwóch osiach1
T-W-6Programowanie serwonapędów PMSM/PMLM z zastosowaniem normy PLCopen Motion Control3
T-W-7Integracja funkcji diagnostycznych w systemach sterowania CNC o otwartej architekturze2
T-W-8Zastosowanie programowych narzędzi inżynierskich dla celów doboru komponentów systemów sterowania1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe5
A-L-2Zapoznanie z materiałami on-line (webinaria tematyczne)5
A-L-3Udział w zajęciach30
A-L-4Opracowanie sprawozdań20
60
projekty
A-P-1Studia literaturowe10
A-P-2Zapoznanie z materiałami firmowymi dostępnymi w internecie20
A-P-3Realizacja projektu (udział w zajęciach)30
60
wykłady
A-W-1Studia literaturowe10
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Analiza stanu techniki na bazie źródeł internetowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O07-1_W01
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania maszyn technologicznych.
AR_1A_W16, AR_1A_W17, AR_1A_W21T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O07-1_U01
Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze systemu sterowania numerycznego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru przemieszczeń liniowych i obrotowych, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań automatycznego sterowania numerycznego maszyn technologicznych, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układu sterowania numerycznego, - sformułować zadanie sterowania (pozycjonowania), zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować nastawy regulatorów w poszczególnych osiach ruchu.
AR_1A_U06, AR_1A_U07, AR_1A_U09, AR_1A_U19T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-P-3, T-P-2, T-P-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O07-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
AR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-P-3, T-L-2, T-P-2, T-P-1M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O07-1_W01
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania maszyn technologicznych.
2,0
3,0Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, stosowanych w złożonych systemach sterowania numerycznego, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki stosowanych w złożonych systemach sterowania numerycznego oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki stosowanych w złożonych systemach sterowania numerycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O07-1_U01
Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze systemu sterowania numerycznego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru przemieszczeń liniowych i obrotowych, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań automatycznego sterowania numerycznego maszyn technologicznych, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układu sterowania numerycznego, - sformułować zadanie sterowania (pozycjonowania), zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować nastawy regulatorów w poszczególnych osiach ruchu.
2,0
3,0Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze systemu sterowania numerycznego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru przemieszczeń liniowych i obrotowych, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań automatycznego sterowania numerycznego maszyn technologicznych, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układu sterowania numerycznego, - sformułować zadanie sterowania (pozycjonowania), zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować nastawy regulatorów w poszczególnych osiach ruchu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O07-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, NAKOM, Poznań, 2009, 1
  2. Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008, I
  3. Suh S.-H., Kang S.-K., Chung D.-H., Stroud I., Theory and design of CNC systems, Springer, London, 2008
  4. Biagiotti L., Melchiorri C., Trajectory planning for automatic machines and robots, Springer, Berlin, 2008
  5. Kosmol J., Serwonapędy obrabiarek sterowanych numerycznie, WNT, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Bernecker & Rainer, Siemens, BEckhoff, Bosch Rexroth, Strony internetowe producentów systemów automatyki, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modelowanie układu napędu zespołu posuwowego stolika X-Y frezarki z zastosowaniem silnika PMSM/PMLM z użyciem oprogramowania LMS.Amesim4
T-L-2Dobór architektury, parametrów układów regulacji oraz wybrane testowe badania symulacyjne8
T-L-3Generowanie trajektorii w sterowaniu napędem elektrycznym zespołu posuwowego obrabiarki – profil trapezoidalny prędkości zadanej, profil z ograniczniem I pochodnej przyspieszenia, profil z ograniczeniem II pochodnej przyspieszenia3
T-L-4Implementacja prostego (podstawowego) układu interpolowanego sterowania dwuosiowego w programowalnym sterowniku automatyki – integracja funkcji PLC/CNC, sterowania wieloosiowego napędami NC oraz projekt interfejsu operatora HMI15
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych2
T-P-2Dobór komponentów systemu sterowania z uwagi na określone wymagania: konstrukcję sterowanego obiektu, założone parametry ruchu (prędkości, przyspieszenia, precyzję ruchu), siły, momenty ruchu, sposób pomiaru położenia/prędkości, wybrane sygnały diagnostyczne22
T-P-3Opracowanie i optymalizacja kosztorysu realizacji na bazie dostępnych danych wybranego producenta6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dynamiczny układ obrabiarka – układ napędu zespołu posuwowego - opis z czasem ciągłym i czasem dyskretnym2
T-W-2Mechatroniczne podejście do projektowania złożonych systemów sterowania, badania symulacyjne, praca w interdyscyplinarnym zespole inżynierów1
T-W-3Modelowanie uproszczone komponentów konstrukcyjnych stolika frezarki w osiach X-Y2
T-W-4Architektury sterowania napędami zespołów posuwowych obrabiarek CNC3
T-W-5Generowanie trajektorii w ruchu interpolowanym w dwóch osiach1
T-W-6Programowanie serwonapędów PMSM/PMLM z zastosowaniem normy PLCopen Motion Control3
T-W-7Integracja funkcji diagnostycznych w systemach sterowania CNC o otwartej architekturze2
T-W-8Zastosowanie programowych narzędzi inżynierskich dla celów doboru komponentów systemów sterowania1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe5
A-L-2Zapoznanie z materiałami on-line (webinaria tematyczne)5
A-L-3Udział w zajęciach30
A-L-4Opracowanie sprawozdań20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studia literaturowe10
A-P-2Zapoznanie z materiałami firmowymi dostępnymi w internecie20
A-P-3Realizacja projektu (udział w zajęciach)30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe10
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Analiza stanu techniki na bazie źródeł internetowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O07-1_W01Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania maszyn technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W16Ma podstawową wiedzą o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej i ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie.
AR_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwojowych.
AR_1A_W21Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego projektowania układów automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów podstawowych założeń złożonych systemów sterowania numerycznego maszyn technologicznych do obróbki skrawaniem.
Treści programoweT-W-5Generowanie trajektorii w ruchu interpolowanym w dwóch osiach
T-W-1Dynamiczny układ obrabiarka – układ napędu zespołu posuwowego - opis z czasem ciągłym i czasem dyskretnym
T-W-8Zastosowanie programowych narzędzi inżynierskich dla celów doboru komponentów systemów sterowania
T-W-2Mechatroniczne podejście do projektowania złożonych systemów sterowania, badania symulacyjne, praca w interdyscyplinarnym zespole inżynierów
T-W-3Modelowanie uproszczone komponentów konstrukcyjnych stolika frezarki w osiach X-Y
T-W-6Programowanie serwonapędów PMSM/PMLM z zastosowaniem normy PLCopen Motion Control
T-W-7Integracja funkcji diagnostycznych w systemach sterowania CNC o otwartej architekturze
T-W-4Architektury sterowania napędami zespołów posuwowych obrabiarek CNC
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, stosowanych w złożonych systemach sterowania numerycznego, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki stosowanych w złożonych systemach sterowania numerycznego oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki stosowanych w złożonych systemach sterowania numerycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O07-1_U01Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze systemu sterowania numerycznego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru przemieszczeń liniowych i obrotowych, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań automatycznego sterowania numerycznego maszyn technologicznych, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układu sterowania numerycznego, - sformułować zadanie sterowania (pozycjonowania), zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować nastawy regulatorów w poszczególnych osiach ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi dobrać elementy wykonawcze układu sterowania.
AR_1A_U07Potrafi dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań do realizacji zadań związanych z automatycznym sterowaniem.
AR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
AR_1A_U19Umie sformułować zadanie sterowania, zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować jego działanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów podstawowych założeń złożonych systemów sterowania numerycznego maszyn technologicznych do obróbki skrawaniem.
Treści programoweT-L-1Modelowanie układu napędu zespołu posuwowego stolika X-Y frezarki z zastosowaniem silnika PMSM/PMLM z użyciem oprogramowania LMS.Amesim
T-L-3Generowanie trajektorii w sterowaniu napędem elektrycznym zespołu posuwowego obrabiarki – profil trapezoidalny prędkości zadanej, profil z ograniczniem I pochodnej przyspieszenia, profil z ograniczeniem II pochodnej przyspieszenia
T-L-4Implementacja prostego (podstawowego) układu interpolowanego sterowania dwuosiowego w programowalnym sterowniku automatyki – integracja funkcji PLC/CNC, sterowania wieloosiowego napędami NC oraz projekt interfejsu operatora HMI
T-L-2Dobór architektury, parametrów układów regulacji oraz wybrane testowe badania symulacyjne
T-P-3Opracowanie i optymalizacja kosztorysu realizacji na bazie dostępnych danych wybranego producenta
T-P-2Dobór komponentów systemu sterowania z uwagi na określone wymagania: konstrukcję sterowanego obiektu, założone parametry ruchu (prędkości, przyspieszenia, precyzję ruchu), siły, momenty ruchu, sposób pomiaru położenia/prędkości, wybrane sygnały diagnostyczne
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze systemu sterowania numerycznego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru przemieszczeń liniowych i obrotowych, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań automatycznego sterowania numerycznego maszyn technologicznych, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układu sterowania numerycznego, - sformułować zadanie sterowania (pozycjonowania), zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować nastawy regulatorów w poszczególnych osiach ruchu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O07-1_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów podstawowych założeń złożonych systemów sterowania numerycznego maszyn technologicznych do obróbki skrawaniem.
Treści programoweT-L-3Generowanie trajektorii w sterowaniu napędem elektrycznym zespołu posuwowego obrabiarki – profil trapezoidalny prędkości zadanej, profil z ograniczniem I pochodnej przyspieszenia, profil z ograniczeniem II pochodnej przyspieszenia
T-L-1Modelowanie układu napędu zespołu posuwowego stolika X-Y frezarki z zastosowaniem silnika PMSM/PMLM z użyciem oprogramowania LMS.Amesim
T-L-4Implementacja prostego (podstawowego) układu interpolowanego sterowania dwuosiowego w programowalnym sterowniku automatyki – integracja funkcji PLC/CNC, sterowania wieloosiowego napędami NC oraz projekt interfejsu operatora HMI
T-P-3Opracowanie i optymalizacja kosztorysu realizacji na bazie dostępnych danych wybranego producenta
T-L-2Dobór architektury, parametrów układów regulacji oraz wybrane testowe badania symulacyjne
T-P-2Dobór komponentów systemu sterowania z uwagi na określone wymagania: konstrukcję sterowanego obiektu, założone parametry ruchu (prędkości, przyspieszenia, precyzję ruchu), siły, momenty ruchu, sposób pomiaru położenia/prędkości, wybrane sygnały diagnostyczne
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0