Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,34zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,33zaliczenie
projektyP6 30 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, cyfrowego przetwarzania sygnałów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów podstawowych założeń dla celów projektowania systemów kontrolno-pomiarowych działających pod rygorem czasu rzeczywistego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja wirtualnych instrumentów pomiarowych: interfejs użytkownika, typy danych, wykresy, pętle while i for, sekwencje, zmienne lokalne i globalne, zmienne współdzielone i technologie zdalnego dostępu do zmiennych4
T-L-2Realizacja prostej aplikacji kontrolno-pomiarowej działającej w czasie rzeczywistym4
T-L-3Zastosowanie technologii reprogramowalnych układów logicznych FPGA do pomiarów i sprzętowego przetwarzania sygnałów szybkozmienych4
T-L-4Detekcja uszkodzeń elementów wirujących na podstawie sygnałów drgań i/lub dźwięku4
T-L-5Symulacja prostego cyfrowego układu regulacji działającego w czasie rzeczywistym4
T-L-6Zdalny dostęp do aplikacji kontrolno – pomiarowych, w tym zastosowanie urządzeń mobilnych, kompilacja aplikacji do postaci przenośnej, technologie zdalnych interfejsów operatora6
T-L-7Tworzenie prostej aplikacji diagnostyki wizyjnej4
30
projekty
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych2
T-P-2Projekt wirtualnego instrumentu kontrolno-pomiarowego działającego w rygorze czasu rzeczywistego24
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej4
30
wykłady
T-W-1Główne założenia normy IEC61131-3, metody programowania przemysłowych systemów sterowania – języki tekstowe wysokiego poziomu, języki graficzne4
T-W-2Zagadnienia implementacji algorytmów regulacji w urządzeniach sterujących czasu rzeczywistego3
T-W-3Dobór architektury systemu sterowania oraz protokołów komunikacyjnych do potrzeb projektowanej aplikacji2
T-W-4Projektowanie wirtualnych instrumentów kontrolno-pomiarowych z zastosowaniem środowiska LabVIEW – wprowadzenie, nawigacja po programie, zasady tworzenia aplikacji akwizycji danych i sterowania w czasie rzeczywistym6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe5
A-L-2Zapoznanie z materiałami on-line (webinaria tematyczne)5
A-L-3Udział w zajęciach30
A-L-4Opracowanie sprawozdań20
60
projekty
A-P-1Studia literaturowe10
A-P-2Zapoznanie z materiałami firmowymi dostępnymi w internecie10
A-P-3Realizacja projektu (udział w zajęciach)30
A-P-4Przygotowanie raportu z projektu10
60
wykłady
A-W-1Studia literaturowe10
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Analiza stanu techniki na bazie źródeł internetowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O07-2_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania i pomiarów dynamicznych w czasie rzeczywistym.
AR_1A_W16, AR_1A_W17, AR_1A_W21T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O07-2_U01
Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze cyfrowego systemu kontrolno-pomiarowego czasu rzeczywistego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru zjawisk dynamicznych (w tym drgań), a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań cyfrowego przetwarzania sygnałów i sterowania w czasie rzeczywistym, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego, - sformułować zadanie sterowania w czasie rzeczywistym, zaprojektować architekturę sprzętowo-programową układu sterowania oraz zoptymalizować jego działanie po uruchomieniu.
AR_1A_U06, AR_1A_U07, AR_1A_U09, AR_1A_U19T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-P-1, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-P-3, T-L-2, T-P-2M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O07-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
AR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-P-1, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-P-3, T-L-2, T-L-1, T-P-2, T-L-7M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O07-2_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania i pomiarów dynamicznych w czasie rzeczywistym.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania i pomiarów dynamicznych w czasie rzeczywistym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O07-2_U01
Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze cyfrowego systemu kontrolno-pomiarowego czasu rzeczywistego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru zjawisk dynamicznych (w tym drgań), a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań cyfrowego przetwarzania sygnałów i sterowania w czasie rzeczywistym, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego, - sformułować zadanie sterowania w czasie rzeczywistym, zaprojektować architekturę sprzętowo-programową układu sterowania oraz zoptymalizować jego działanie po uruchomieniu.
2,0
3,0Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze cyfrowego systemu kontrolno-pomiarowego czasu rzeczywistego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru zjawisk dynamicznych (w tym drgań), a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań cyfrowego przetwarzania sygnałów i sterowania w czasie rzeczywistym, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego, - sformułować zadanie sterowania w czasie rzeczywistym, zaprojektować architekturę sprzętowo-programową układu sterowania oraz zoptymalizować jego działanie po uruchomieniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O07-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, NAKOM, Poznań, 2009, 1
  2. Tłaczała W., Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002
  3. De Asmundis R., Modelling, Programming and Simulations using LabVIEW Software, InTech, 2011, http://www.intechopen.com/books/modeling-programming-and-simulations-using-labview-software
  4. Isen F.W., DSP for Matlab and LabVIEW, Morgan and Claypool Publishers, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bernecker & Rainer, Siemens, BEckhoff, Bosch Rexroth, Strony internetowe producentów systemów automatyki, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja wirtualnych instrumentów pomiarowych: interfejs użytkownika, typy danych, wykresy, pętle while i for, sekwencje, zmienne lokalne i globalne, zmienne współdzielone i technologie zdalnego dostępu do zmiennych4
T-L-2Realizacja prostej aplikacji kontrolno-pomiarowej działającej w czasie rzeczywistym4
T-L-3Zastosowanie technologii reprogramowalnych układów logicznych FPGA do pomiarów i sprzętowego przetwarzania sygnałów szybkozmienych4
T-L-4Detekcja uszkodzeń elementów wirujących na podstawie sygnałów drgań i/lub dźwięku4
T-L-5Symulacja prostego cyfrowego układu regulacji działającego w czasie rzeczywistym4
T-L-6Zdalny dostęp do aplikacji kontrolno – pomiarowych, w tym zastosowanie urządzeń mobilnych, kompilacja aplikacji do postaci przenośnej, technologie zdalnych interfejsów operatora6
T-L-7Tworzenie prostej aplikacji diagnostyki wizyjnej4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych2
T-P-2Projekt wirtualnego instrumentu kontrolno-pomiarowego działającego w rygorze czasu rzeczywistego24
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne założenia normy IEC61131-3, metody programowania przemysłowych systemów sterowania – języki tekstowe wysokiego poziomu, języki graficzne4
T-W-2Zagadnienia implementacji algorytmów regulacji w urządzeniach sterujących czasu rzeczywistego3
T-W-3Dobór architektury systemu sterowania oraz protokołów komunikacyjnych do potrzeb projektowanej aplikacji2
T-W-4Projektowanie wirtualnych instrumentów kontrolno-pomiarowych z zastosowaniem środowiska LabVIEW – wprowadzenie, nawigacja po programie, zasady tworzenia aplikacji akwizycji danych i sterowania w czasie rzeczywistym6
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe5
A-L-2Zapoznanie z materiałami on-line (webinaria tematyczne)5
A-L-3Udział w zajęciach30
A-L-4Opracowanie sprawozdań20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studia literaturowe10
A-P-2Zapoznanie z materiałami firmowymi dostępnymi w internecie10
A-P-3Realizacja projektu (udział w zajęciach)30
A-P-4Przygotowanie raportu z projektu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe10
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Analiza stanu techniki na bazie źródeł internetowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O07-2_W01Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania i pomiarów dynamicznych w czasie rzeczywistym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W16Ma podstawową wiedzą o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej i ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie.
AR_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwojowych.
AR_1A_W21Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego projektowania układów automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów podstawowych założeń dla celów projektowania systemów kontrolno-pomiarowych działających pod rygorem czasu rzeczywistego.
Treści programoweT-W-4Projektowanie wirtualnych instrumentów kontrolno-pomiarowych z zastosowaniem środowiska LabVIEW – wprowadzenie, nawigacja po programie, zasady tworzenia aplikacji akwizycji danych i sterowania w czasie rzeczywistym
T-W-1Główne założenia normy IEC61131-3, metody programowania przemysłowych systemów sterowania – języki tekstowe wysokiego poziomu, języki graficzne
T-W-2Zagadnienia implementacji algorytmów regulacji w urządzeniach sterujących czasu rzeczywistego
T-W-3Dobór architektury systemu sterowania oraz protokołów komunikacyjnych do potrzeb projektowanej aplikacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu: - elementów wykonawczych automatyki przemysłowej, zna ich ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie, - programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, - komputerowego wspomagania projektowania układów automatyki, w tym cyfrowego sterowania i pomiarów dynamicznych w czasie rzeczywistym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O07-2_U01Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze cyfrowego systemu kontrolno-pomiarowego czasu rzeczywistego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru zjawisk dynamicznych (w tym drgań), a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań cyfrowego przetwarzania sygnałów i sterowania w czasie rzeczywistym, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego, - sformułować zadanie sterowania w czasie rzeczywistym, zaprojektować architekturę sprzętowo-programową układu sterowania oraz zoptymalizować jego działanie po uruchomieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi dobrać elementy wykonawcze układu sterowania.
AR_1A_U07Potrafi dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań do realizacji zadań związanych z automatycznym sterowaniem.
AR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
AR_1A_U19Umie sformułować zadanie sterowania, zaprojektować układ sterowania i zoptymalizować jego działanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów podstawowych założeń dla celów projektowania systemów kontrolno-pomiarowych działających pod rygorem czasu rzeczywistego.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych
T-L-5Symulacja prostego cyfrowego układu regulacji działającego w czasie rzeczywistym
T-L-1Implementacja wirtualnych instrumentów pomiarowych: interfejs użytkownika, typy danych, wykresy, pętle while i for, sekwencje, zmienne lokalne i globalne, zmienne współdzielone i technologie zdalnego dostępu do zmiennych
T-L-7Tworzenie prostej aplikacji diagnostyki wizyjnej
T-L-3Zastosowanie technologii reprogramowalnych układów logicznych FPGA do pomiarów i sprzętowego przetwarzania sygnałów szybkozmienych
T-L-6Zdalny dostęp do aplikacji kontrolno – pomiarowych, w tym zastosowanie urządzeń mobilnych, kompilacja aplikacji do postaci przenośnej, technologie zdalnych interfejsów operatora
T-L-4Detekcja uszkodzeń elementów wirujących na podstawie sygnałów drgań i/lub dźwięku
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej
T-L-2Realizacja prostej aplikacji kontrolno-pomiarowej działającej w czasie rzeczywistym
T-P-2Projekt wirtualnego instrumentu kontrolno-pomiarowego działającego w rygorze czasu rzeczywistego
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi: - dobrać elementy wykonawcze cyfrowego systemu kontrolno-pomiarowego czasu rzeczywistego, - dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki do pomiaru zjawisk dynamicznych (w tym drgań), a także ocenić przydatność nowych rozwiązań z tego obszaru do realizacji zadań cyfrowego przetwarzania sygnałów i sterowania w czasie rzeczywistym, - wykorzystać dostępne narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji systemów kontrolno-pomiarowych czasu rzeczywistego, - sformułować zadanie sterowania w czasie rzeczywistym, zaprojektować architekturę sprzętowo-programową układu sterowania oraz zoptymalizować jego działanie po uruchomieniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O07-2_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów podstawowych założeń dla celów projektowania systemów kontrolno-pomiarowych działających pod rygorem czasu rzeczywistego.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych
T-L-6Zdalny dostęp do aplikacji kontrolno – pomiarowych, w tym zastosowanie urządzeń mobilnych, kompilacja aplikacji do postaci przenośnej, technologie zdalnych interfejsów operatora
T-L-3Zastosowanie technologii reprogramowalnych układów logicznych FPGA do pomiarów i sprzętowego przetwarzania sygnałów szybkozmienych
T-L-4Detekcja uszkodzeń elementów wirujących na podstawie sygnałów drgań i/lub dźwięku
T-L-5Symulacja prostego cyfrowego układu regulacji działającego w czasie rzeczywistym
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej
T-L-2Realizacja prostej aplikacji kontrolno-pomiarowej działającej w czasie rzeczywistym
T-L-1Implementacja wirtualnych instrumentów pomiarowych: interfejs użytkownika, typy danych, wykresy, pętle while i for, sekwencje, zmienne lokalne i globalne, zmienne współdzielone i technologie zdalnego dostępu do zmiennych
T-P-2Projekt wirtualnego instrumentu kontrolno-pomiarowego działającego w rygorze czasu rzeczywistego
T-L-7Tworzenie prostej aplikacji diagnostyki wizyjnej
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0