Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie sygnałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwarzanie sygnałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl>, Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek różniczkowy i całkowy, równania różniczkowe, całkowe przekształcenie Laplace'a, całkowe przekształcenie Fouriera, przekształcenie z. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Całościowa analiza właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach. |
C-2 | Struktury i analiza właściwości filtrów niestacjonarnych. |
C-3 | Filtry cyfrowe - struktury, projektowanie, realizacja i właściwosci. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dolnoprzepustowe filtry Butterwortha i Czebyszewa - analiza porównawcza. | 2 |
T-L-2 | Generowanie funkcji uzmienniających parametry filtrów. | 2 |
T-L-3 | Filtr Bessela o zmiennych parametrach - analiza liniowości charakterystyki fazowej. | 2 |
T-L-4 | Dolnoprzepustowe filtry o zmiennych parametrach. | 2 |
T-L-5 | Pasmowo-zaporowy filtr o zmiennych parametrach. | 2 |
T-L-6 | Struktury filtrów cyfrowych. | 2 |
T-L-7 | Projektowanie, modelowanie i analiza właściwości rekursywnych filtrów NOI (IIR). | 4 |
T-L-8 | Filtry o skończonej odpowiedzi impulsowej SOI (FIR) - projektowanie, modelowanie i analiza właściwości. | 4 |
T-L-9 | Uśredniający filtr o zmiennych parametrach. | 2 |
T-L-10 | Analiza porównawcza filtrów NOI i SOI. | 2 |
T-L-11 | Analiza falkowa filtrów niestacjonarnych. | 4 |
T-L-12 | Zaliczenie laboratorium. | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie indywidualnych projektów filtrów o zmiennych parametrach. | 2 |
T-P-2 | Założenia projektowe. | 2 |
T-P-3 | Realizacja, badania i analiza filtrów realizowanych zgodnie z indywidualnymi założeniami. | 9 |
T-P-4 | Konsultacje i zaliczenie końcowe projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza analogowych filtrów o stałych parametrach. | 4 |
T-W-2 | Struktury i właściwości filtrów o zmiennych parametrach. | 4 |
T-W-3 | Dolnoprzepustowe filtry o zmiennych parametrach. | 2 |
T-W-4 | Filtry uśredniające o zmiennych parametrach. | 2 |
T-W-5 | Filtry cyfrowe - struktury, analiza i realizacja. | 4 |
T-W-6 | Interpretacja częstotliwościowa układów dyskretnych, dyskretne przekształcenie Fouriera. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie rekursywnych filtrów NOI (IIR). | 4 |
T-W-8 | Filtry o skończonej odpowiedzi impulsowej SOI (FIR). | 4 |
T-W-9 | Analiza porównawcza filtrów NOI i SOI. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratorium | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 15 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów irozwiązywaniem przykładów na żywo |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych i kolokwium zaliczającego |
S-2 | Ocena formująca: na podstawie egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C05_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach, tworzenia struktury podstawowych filtrów niestacjonarnych, projektowania prostych filtrów cyfrowych NOI i SOI. | AR_2A_W02 | T2A_W03 | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-L-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-L-2, T-L-11, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C05_U01 Student ma podstawowe umiejętnosci na temat wykorzystania właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach, tworzenia struktury i podstawowych filtrów niestacjonarnych, przetworników A/C i C/A, projektowania prostych filtrów cyfrowych NOI i SOI. | AR_2A_U02 | T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11 | C-3, C-1, C-2 | T-P-3, T-L-10, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C05_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach, tworzenia struktury podstawowych filtrów niestacjonarnych, projektowania prostych filtrów cyfrowych NOI i SOI. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach, tworzenia struktury podstawowych filtrów niestacjonarnych, projektowania prostych filtrów cyfrowych NOI i SOI. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C05_U01 Student ma podstawowe umiejętnosci na temat wykorzystania właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach, tworzenia struktury i podstawowych filtrów niestacjonarnych, przetworników A/C i C/A, projektowania prostych filtrów cyfrowych NOI i SOI. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętnosci na temat wykorzystania właściwości filtrów analogowych o stałych parametrach, tworzenia struktury i podstawowych filtrów niestacjonarnych, przetworników A/C i C/A, projektowania prostych filtrów cyfrowych NOI i SOI. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tomasz P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2007, 2
- Roman Kaszyński, Filtry dolnoprzepustowe i filtry składowej stałej o zmiennych parametrach, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1
- Jacek Piskorowski, Wybrane zagadnienia syntezy i optymalizacji nowych klas liniowych filtrów niestacjonarnych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2011, 1
Literatura dodatkowa
- Ulrich Tietze, Christoph Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009, 4