Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
Sylabus przedmiotu Optymalizacja wielokryterialna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja wielokryterialna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość zagadnień związanych z metodami optymalizacji na poziomie inżynierskim |
W-2 | Znajomość matematyki na poziomie inżynierskim |
W-3 | Znajomość metod matematycznych modelowania, teorii sterowania i systemów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z metodami wykorzystywanymi do formułowania i rozwiązywania zagadnień optymalizacji wielokryterialnej |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania metod optymalizacji wielokryterialnej do rozwiązywania praktycznych zadań m.in. z zakresu sterowania układami dynamicznymi i identyfikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, omówienie projektów | 1 |
T-P-2 | Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji z regulatorem PID | 3 |
T-P-3 | Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji w zadaniach z dwoma regulatorami | 4 |
T-P-4 | Optymalny dobór parametrów modelu (identyfikacja) | 3 |
T-P-5 | Wyznaczenie frontu Pareto | 1 |
T-P-6 | Referowanie wyników projektów z wykorzystaniem technik multimedialnych | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień optymalizacji wielokryterialnej, sformułowanie zadania optymalizacji wielokryterialnej, omówienie własności. Rozwiązania zdominowane i niezdominowane. | 3 |
T-W-2 | Skalaryzacja zadania optymalizacji wielokryterialnej. Metoda ograniczeń, metoda sumy ważonej, metoda punktu idealnego, metoda punktu najgorszych oczekiwań, pojęcie normy. | 3 |
T-W-3 | Podejście Pareto | 1 |
T-W-4 | Sformułowanie praktycznego zadania optymalizacji wielokryterialnej w zagadnieniach do doboru regulatora do układu sterowania | 3 |
T-W-5 | Niedeterministyczne i deterministyczne metody numerycznego rozwiazywania zadań optymalizacji wielokryterialnej | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-P-3 | Opracowanie wyników | 5 |
A-P-4 | Napisanie raportu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych projektów |
S-2 | Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie reforowania projektów |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C12_W01 Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej. | AR_2A_W11 | T2A_W04 | C-2, C-1 | T-P-6, T-W-1, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-W-2, T-W-5, T-P-5, T-W-4, T-W-3, T-P-2, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C12_U01 Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki. | AR_2A_U06 | T2A_U15, T2A_U16 | C-1, C-2 | T-P-6, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-7 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C12_W01 Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C12_U01 Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kalinowski K., Metody optymalizacji, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej J. Skalmierskiego, Gliwice, 2010
- Brdyś M., Ruszczyński A., Metody optymalizacji w zadaniach, WNT, Warszawa, 1985
- Stachurski A., Wierzbicki A.P., Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja Wybrane metody z przykładami zastosowań, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pogorzelski W., Optymalizacja układów technicznych w przykładach, WNT, Warszawa, 1978