Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
Sylabus przedmiotu Przemysłowe sieci komunikacyjne czasu rzeczywistego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysłowe sieci komunikacyjne czasu rzeczywistego | ||
Specjalność | Systemy sterowania procesami przemysłowymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z: matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, cyfrowego przetwarzania sygnałów, komunikacji w przemysłowych systemach sterowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów i zaznajomienie z zagadnieniami związanymi z praktyczną implementacją w przemysłowych systemach sterowania protokołów komunikacyjnych, wykorzystujących technologię przemysłowego Ethernetu w reżymie czasu rzeczywistego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Architektura rozproszonego układu sterowania z wykorzystaniem protokołu Ethernet Powerlink (rozproszone stacje wejść/wyjść procesowych). | 3 |
T-L-2 | Cykliczna komunikacja Ethernet Powerlink z procesorem serwonapędu silnika PMSM. | 9 |
T-L-3 | iCN (Intelligent Controlled Node) w sieciach Ethernet Powerlink. | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu stanowiska diagnostycznego sieci przemysłowej Ethernet Powerlink z użyciem modułu sprzętowego analizatora sieci oraz optymalizacja parametrów komunikacji isochronicznej oraz asynchronicznej pod kątem ilości oraz typu przesyłanych danych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Zastosowanie układów FPGA w przemyśle (aplikacje przetwarzania sygnałów, wspomaganie sprzętowe obliczeń numerycznych, przetwarzanie obrazu w systemach wizyjnych maszyn). | 3 |
T-W-2 | Przemysłowe sieci komunikacyjne spełniające wymaganie czasu rzeczywistego – przegląd rozwiązań. | 2 |
T-W-3 | CAN in Automation. Omówienie standardu, dokumentacji, specyfikacji. | 2 |
T-W-4 | Struktura warstwowa sieci Ethernet Powerlink. | 2 |
T-W-5 | Implementacja stacji podrzędnej sieci Ethernet Powerlink z zastosowaniem układów FPGA. | 2 |
T-W-6 | Procesor komunikacyjny a procesor aplikacyjny – możliwe rozwiązania. | 3 |
T-W-7 | Analiza komunikacji w sieciach Ethernet Powerlink – narzędzia sprzętowe i programowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Realizacja projektu | 10 |
A-P-2 | Opracowanie raportu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie | 15 |
A-W-2 | Udział w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego raportu z realizacji projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia końcowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C14_W01 Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi, wykorzystującymi te urządzenia, zna trendy rozwojowe z nimi związane, zna zaawansowane przyrządy i systemy kontrolno-pomiarowe, komunikujące się w deterministycznych sieciach o wysokiej przepustowości, w tym również systemy wizyjne, stosowane w przemyśle. | AR_2A_W05, AR_2A_W08 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C14_U01 Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomić system sterowania złożonym procesem technologicznym wykorzystujący programowalne urządzenia automatyki z interfejsem komunikacyjnym bazującym na Ethernecie przemysłowym czasu rzeczywistego, umie ocenić przydatność w aplikacji najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie. | AR_2A_U05 | T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-P-1, T-L-2 | M-6, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C14_W01 Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi, wykorzystującymi te urządzenia, zna trendy rozwojowe z nimi związane, zna zaawansowane przyrządy i systemy kontrolno-pomiarowe, komunikujące się w deterministycznych sieciach o wysokiej przepustowości, w tym również systemy wizyjne, stosowane w przemyśle. | 2,0 | |
3,0 | Ma ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi, wykorzystującymi te urządzenia, zna trendy rozwojowe z nimi związane, zna zaawansowane przyrządy i systemy kontrolno-pomiarowe, komunikujące się w deterministycznych sieciach o wysokiej przepustowości, w tym również systemy wizyjne, stosowane w przemyśle. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C14_U01 Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomić system sterowania złożonym procesem technologicznym wykorzystujący programowalne urządzenia automatyki z interfejsem komunikacyjnym bazującym na Ethernecie przemysłowym czasu rzeczywistego, umie ocenić przydatność w aplikacji najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomić system sterowania złożonym procesem technologicznym, wykorzystujący programowalne urządzenia automatyki z interfejsem komunikacyjnym w standardzie Ethernet przemysłowy. Umie ocenić przydatność w aplikacji współczesnych rozwiązań w tej dziedzinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Materiały szkoleniowe kursu "Ethernet Powerlink Slave Implementation", 2012
- Strony internetowe poświęcone protokołowi Ethernet Powerlink, 2012, http://www.ethernet-powerlink.org/
- Strony internetowe poświęcone protokołowi EtherCAT, 2012, http://www.ethercat.org/
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, NAKOM, Poznań, 2007, I
Literatura dodatkowa
- Bernecker & Rainer, Siemens, BEckhoff, Bosch Rexroth, Strony internetowe producentów systemów automatyki, 2011