Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | AR_2A_C29_U01 | Student potrafi przygotować dane, eliminować zbędne zmienne, klasyfikować obiekty bazując na metodach wywodzących się z teorii zbiorów przybliżonych. Student umie grupować obiekty i odkrywać asocjacje. Student umie budować modele w postaci szeregów czasowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AR_2A_U11 | Potrafi stosować zaawansowane metody sztucznej inteligencji w automatyce i robotyce. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_U16 | potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych |
T2A_U17 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi technikami eksploracji danych, czego rezultatem powinna być umiejętność odkrywania nietrywialnych, dotąd nieznanych zalezności, wzorców, reguł, schematów, podobieństw, trendów, itd. , w oparciu o duże zbiory danych, mogacych zawierać różne typy danych. |
---|
Treści programowe | T-W-5 | Klasyfikacja w oparciu o teorię zbiorów przybliżonych - część 2 (redukty, jądro, macierz odróżnialmności, funkcja odróżnialności, reguły klasyfikacji, niespójności i sposoby ich usuwania, ocena dokładności reguł klasyfikujących - macierz spójności, cross-walidacja). |
---|
T-P-1 | Wyznaczenie klasyfikatorów w oparciu o tablice decyzyjne o wielkich wymiarach. |
T-W-12 | Profesjonalne narzedzia do eksploracji danych. Podsumowanie. |
T-W-7 | Asocjacje i miary asocjacji. |
T-W-8 | Szeregi czasowe (modele stacjonarne, niestacjonarne, trendy, modele sezonowe, prognozowanie, identyfikacja i estymacja parametrów modeli, weryfikacja modeli). |
T-W-1 | Wprowadzenie do eksploracji danych. Obszary i przykłady zastosowań. Interdyscyplinarny typ zadań. Przykładowe algorytmy z obszaru Data Mining. |
T-W-3 | Przegląd metod klasyfikacji. Optymalizacja drzew decyzyjnych. Indukowanie reguł klasyfikacji z przykładów - metoda pokryć. |
T-W-6 | Metody grupowania (klasteryzacji) danych i kryteria umożliwiające grupowanie (miary odległości, miary podobieństwa). |
T-W-4 | Klasyfikacja w oparciu o teorię zbiorów przybliżonych (definicje górnego i dolnego przybliżenia zbioru, miary dokładności opisu pojęć przy pomocy zbiorów przybliżonych, relacja nierozróżnialności w systemie informacyjnym, tablice decyzyjne, sposoby dyskretyzacji atrybutów). |
Metody nauczania | M-2 | metoda projektów |
---|
M-3 | objaśnianie |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena postepów w procesie tworzenia projektu |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować dane, eliminować zbędne zmienne, klasyfikować obiekty bazując na metodach wywodzących się z teorii zbiorów przybliżonych. Student umie grupować obiekty i odkrywać asocjacje. Student umie budować modele w postaci szeregów czasowych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |