Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy analizy systemów automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy analizy systemów automatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Żuchowski <Adam.Zuchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek różniczkowy i całkowy, równania różniczkowe, przekształcenie Laplace'a, przekształcenie Fouriera. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów i układów dynamicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania przekształcenia Laplace'a i przekształcenia Fouriera do opisu układów sterowania. |
C-3 | Umiejętność tworzenia charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych Podstawy analizy systemów automatyki. |
C-4 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami układów sterowania Podstawy analizy systemów automatyki. |
C-5 | Procesy stochastyczne i podstawy ich analizy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizy układów dynamicznych. | 2 |
T-L-2 | Charakterystyki częstotliwościowe układów dynamicznych. | 2 |
T-L-3 | Charakterystyki czasowe układów dynamicznych, stany nieustalone. | 2 |
T-L-4 | Podstawowe elementy automatyki - analiza w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 2 |
T-L-5 | Regulatory. | 2 |
T-L-6 | Modelowanie układów sterowania. | 2 |
T-L-7 | Stabilność układów sterowania. | 2 |
T-L-8 | Analiza jakości i optymalizacja układów sterowania. | 2 |
T-L-9 | Momenty procesów losowych - procesy stacjonarne i ergodyczne. | 2 |
T-L-10 | Zakłócenia losowe w układach sterowania. | 2 |
T-L-11 | Kolokwium zaliczające. | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Matematyczny opis dynamiki układów. Zastosowanie przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizy układów dynamicznych. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyki częstotliwościowe układów dynamicznych. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe elementy automatyki. Regulatory i układy sterowania. | 2 |
T-W-4 | Stabilność układów sterowania. Modelowanie układów sterowania. Analiza widmowa sygnałów. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 21 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 22 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 17 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych i kolokwium zaliczającego |
S-2 | Ocena formująca: na podstawie zaliczenia pisemnego wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O01.2_W01 Student ma wiedzę na temat opisu matematycznego prostych układów dynamicznych, zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera, zna charakterystyki częstotliwosciowe podstawowych elementów, zna metody modelowania prostych układów sterowania, ma wiedzę na temat stabilności prostych układów sterowania, zna podstawy analizy sygnałów losowych. | ET_1A_W12, ET_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 | — | C-4, C-2, C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O01.2_U01 Student posiada umiejętność zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizowania prostych układów sterowania, sporządzenia charakterystyki częstotliwosciowej elementów automatyki, modelowania prostych układów sterowania, analizowania prostych układów sterowania pod kątem eliminacji zakłóceń losowych. | ET_1A_U07 | T1A_U08, T1A_U09 | — | C-3, C-2, C-5, C-4 | T-W-3, T-L-1, T-L-10, T-L-6, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O01.2_W01 Student ma wiedzę na temat opisu matematycznego prostych układów dynamicznych, zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera, zna charakterystyki częstotliwosciowe podstawowych elementów, zna metody modelowania prostych układów sterowania, ma wiedzę na temat stabilności prostych układów sterowania, zna podstawy analizy sygnałów losowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat opisu matematycznego prostych układów dynamicznych, zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera, zna charakterystyki częstotliwosciowe podstawowych elementów, zna metody modelowania prostych układów sterowania, ma wiedzę na temat stabilności prostych układów sterowania, zna podstawy analizy sygnałów losowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O01.2_U01 Student posiada umiejętność zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizowania prostych układów sterowania, sporządzenia charakterystyki częstotliwosciowej elementów automatyki, modelowania prostych układów sterowania, analizowania prostych układów sterowania pod kątem eliminacji zakłóceń losowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność zastosowania przekształcenia Laplace'a i Fouriera do analizowania prostych układów sterowania, sporządzenia charakterystyki częstotliwosciowej elementów automatyki, modelowania prostych układów sterowania, analizowania prostych układów sterowania pod kątem eliminacji zakłóceń losowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, 1
- Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, 1
- Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, 1
- Teoria układów sterowania, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, 1, część 1. Układy liniowe z czasem ciągłym
Literatura dodatkowa
- Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982