Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (N1)

Sylabus przedmiotu Technika cyfrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika cyfrowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Penkala <Krzysztof.Penkala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 2,00,44egzamin
laboratoriaL3 24 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu elektroniki półprzewodników i elementów półprzewodnikowych
W-2Podstawowa wiedza z zakresu teorii obwodów elektronicznych
W-3Podstawowa wiedza z zakresu informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Synteza układów kombinacyjnych.2
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.2
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.1
T-A-4Kolokwium sprawdzające 11
T-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.1
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.1
T-A-7Kolokwium sprawdzające 21
9
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań oraz z najważniejszymi przyrządami pomiarowymi1
T-L-2Generowanie funkcji logicznych.2
T-L-3Badanie bramek (realizowane funkcje logiczne, charakterystyki statyczne i dynamiczne).2
T-L-4Badanie przerzutników.1
T-L-5Badanie rejestrów.2
T-L-6Badanie liczników.2
T-L-7Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń1
T-L-8Badanie pamięci.2
T-L-9Badanie układów uzależnień czasowych.2
T-L-10Badanie modelu układu mikroprogramowego1
T-L-11Badanie układów arytmetycznych.2
T-L-12Badanie układów wyświetlania informacji.2
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.2
T-L-14Minimalizacja funkcji logicznych.1
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń1
24
wykłady
T-W-1Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa. Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesietne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.2
T-W-2Pojecia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejsć/wyjsć).1
T-W-3Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.1
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.2
T-W-5Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.1
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.1
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).1
T-W-8Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych.1
T-W-9Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych.1
T-W-10Podstawowe wiadomosci o układach ASIC. Moduły programowalne PLD: klasyfikacja, rozwój.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych, przygotowania do kolokwiów16
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych24
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych16
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń zajęć8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Poszerzanie wiedzy zdobytej na wykładach o informacje z podręczników i źródeł internetowych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego18
A-W-3Poszerzenie wiedzy o elementach i układach scalonych cyfrowych przez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych14
A-W-4Rozwiązywanie zadań domowych - problemowych, obliczeniowych, projektowych, przedstawionych na wykładzie12
A-W-5Konsultacje z prowadzącym wykład4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C05_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych
ET_1A_W13, ET_1A_W17, ET_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W05C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ET_1A_C05_W02
Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych
ET_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2, C-3T-A-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-15, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ET_1A_C05_W03
Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych
ET_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C05_U01
Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
ET_1A_U09, ET_1A_U06T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-L-11, T-L-14, T-W-1, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ET_1A_C05_U02
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych
ET_1A_U10T1A_U08, T1A_U09C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-14, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
ET_1A_C05_U03
Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych
ET_1A_U11T1A_U08, T1A_U09C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-3
ET_1A_C05_U04
Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
ET_1A_U14T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-1, C-3, C-2T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-A-3, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-3
ET_1A_C05_U05
Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
ET_1A_U16T1A_U01, T1A_U16C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4
ET_1A_C05_U06
Potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
ET_1A_U16T1A_U01, T1A_U16C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C05_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
ET_1A_K01T1A_K01C-3T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C05_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_W02
Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk najważniejszych cyfrowych układów elektronicznych w podstawowym zakresie wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_W03
Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych
2,0
3,0Zna i rozumie w podstawowym zakresie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania elektronicznych układów cyfrowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C05_U01
Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
2,0
3,0Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych w podstawowym zakresie z wykorzystaniem powszechnie stosowanego sprzętu laboratoryjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_U02
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych
2,0
3,0Potrafi dokonać pomiarów parametrów i charakterystyk elektronicznych układów cyfrowych w podstawowym zakresie z wykorzystaniem powszechnie stosowanego sprzętu laboratoryjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_U03
Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych
2,0
3,0Potrafi zaplanować oraz dokonać symulacji i pomiarów charakterystyk elektronicznych układów cyfrowych w podstawowym zakresie z wykorzystaniem powszechnie stosowanego oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_U04
Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
2,0
3,0Potrafi zastosować w stopniu podstawowym standardy specyfikacji funkcji prostych cyfrowych układów i systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_U05
Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
2,0
3,0Potrafi stosować w stopniu podstawowym technologię układów programowalnych w prostych zagadnieniach syntezy logicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C05_U06
Potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
2,0
3,0Potrafi w zakresie podstawowym dokonać edycji prostych schematów logicznych i ideowych elektronicznych układów cyfrowych z użyciem popularnego specjalistycznego oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C05_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
2,0
3,0Rozumie w stopniu podstawowym potrzeby doskonalenia umiejętności zawodowych, podnoszenia poziomu wiedzy i kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, (EiT), Warszawa, 2006
  2. Kalisz J., Podstawy elektroniki cyfrowej, WKiŁ, Warszawa, 2007
  3. Pienkos J., Turczynski J., Układy scalone TTL w systemach cyfrowych, WKiŁ, Warszawa, 1986
  4. Łakomy M., Zabrodzki J., Cyfrowe układy scalone, PWN, Warszawa, 1986
  5. Majewski W., Układy logiczne, WNT, (EiT), Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Misiurewicz P., Podstawy techniki cyfrowej, WNT, Warszawa, 1985
  2. Głocki W., Układy cyfrowe, WSiP, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Synteza układów kombinacyjnych.2
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.2
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.1
T-A-4Kolokwium sprawdzające 11
T-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.1
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.1
T-A-7Kolokwium sprawdzające 21
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań oraz z najważniejszymi przyrządami pomiarowymi1
T-L-2Generowanie funkcji logicznych.2
T-L-3Badanie bramek (realizowane funkcje logiczne, charakterystyki statyczne i dynamiczne).2
T-L-4Badanie przerzutników.1
T-L-5Badanie rejestrów.2
T-L-6Badanie liczników.2
T-L-7Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń1
T-L-8Badanie pamięci.2
T-L-9Badanie układów uzależnień czasowych.2
T-L-10Badanie modelu układu mikroprogramowego1
T-L-11Badanie układów arytmetycznych.2
T-L-12Badanie układów wyświetlania informacji.2
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.2
T-L-14Minimalizacja funkcji logicznych.1
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń1
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa. Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesietne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.2
T-W-2Pojecia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejsć/wyjsć).1
T-W-3Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.1
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.2
T-W-5Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.1
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.1
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).1
T-W-8Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych.1
T-W-9Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych.1
T-W-10Podstawowe wiadomosci o układach ASIC. Moduły programowalne PLD: klasyfikacja, rozwój.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych, przygotowania do kolokwiów16
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych24
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych16
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń zajęć8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Poszerzanie wiedzy zdobytej na wykładach o informacje z podręczników i źródeł internetowych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego18
A-W-3Poszerzenie wiedzy o elementach i układach scalonych cyfrowych przez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych14
A-W-4Rozwiązywanie zadań domowych - problemowych, obliczeniowych, projektowych, przedstawionych na wykładzie12
A-W-5Konsultacje z prowadzącym wykład4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W13Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych (w tym elementów optoelektronicznych, elementów mocy, przetworników i czujników), analogowych i cyfrowych układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych.
ET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
ET_1A_W18Zna i rozumie metodykę projektowania analogowych i cyfrowych układów oraz systemów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu; zna komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-A-1Synteza układów kombinacyjnych.
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
T-A-4Kolokwium sprawdzające 1
T-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.
T-A-7Kolokwium sprawdzające 2
T-W-1Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa. Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesietne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.
T-W-2Pojecia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejsć/wyjsć).
T-W-3Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-5Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-8Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych.
T-W-9Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych.
T-W-10Podstawowe wiadomosci o układach ASIC. Moduły programowalne PLD: klasyfikacja, rozwój.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_W02Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.
T-L-3Badanie bramek (realizowane funkcje logiczne, charakterystyki statyczne i dynamiczne).
T-L-4Badanie przerzutników.
T-L-5Badanie rejestrów.
T-L-6Badanie liczników.
T-L-7Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń
T-L-8Badanie pamięci.
T-L-9Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-5Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk najważniejszych cyfrowych układów elektronicznych w podstawowym zakresie wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_W03Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W18Zna i rozumie metodykę projektowania analogowych i cyfrowych układów oraz systemów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu; zna komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-A-1Synteza układów kombinacyjnych.
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
T-L-2Generowanie funkcji logicznych.
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-5Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-8Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w podstawowym zakresie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania elektronicznych układów cyfrowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_U01Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U09Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do projektowania, symulacji i weryfikacji układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
ET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-A-1Synteza układów kombinacyjnych.
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.
T-L-11Badanie układów arytmetycznych.
T-L-14Minimalizacja funkcji logicznych.
T-W-1Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa. Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesietne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych w podstawowym zakresie z wykorzystaniem powszechnie stosowanego sprzętu laboratoryjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_U02Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy elektroniczne i światłowodowe oraz systemy telekomunikacyjne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.
T-L-3Badanie bramek (realizowane funkcje logiczne, charakterystyki statyczne i dynamiczne).
T-L-4Badanie przerzutników.
T-L-5Badanie rejestrów.
T-L-6Badanie liczników.
T-L-8Badanie pamięci.
T-L-9Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-11Badanie układów arytmetycznych.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-L-14Minimalizacja funkcji logicznych.
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać pomiarów parametrów i charakterystyk elektronicznych układów cyfrowych w podstawowym zakresie z wykorzystaniem powszechnie stosowanego sprzętu laboratoryjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_U03Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i optycznych, a także wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne oraz sieci telekomunikacyjne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
T-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.
T-L-3Badanie bramek (realizowane funkcje logiczne, charakterystyki statyczne i dynamiczne).
T-L-4Badanie przerzutników.
T-L-5Badanie rejestrów.
T-L-6Badanie liczników.
T-L-8Badanie pamięci.
T-L-9Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaplanować oraz dokonać symulacji i pomiarów charakterystyk elektronicznych układów cyfrowych w podstawowym zakresie z wykorzystaniem powszechnie stosowanego oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_U04Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U14Potrafi zaprojektować proste analogowe i cyfrowe układy elektroniczne oraz lokalne sieci telekomunikacyjne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
T-W-8Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować w stopniu podstawowym standardy specyfikacji funkcji prostych cyfrowych układów i systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_U05Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U16Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych w celu dobrania odpowiednich komponentów projektowanego układu elektronicznego lub telekomunikacyjnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-A-1Synteza układów kombinacyjnych.
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
T-L-4Badanie przerzutników.
T-L-5Badanie rejestrów.
T-L-6Badanie liczników.
T-L-8Badanie pamięci.
T-L-10Badanie modelu układu mikroprogramowego
T-L-12Badanie układów wyświetlania informacji.
T-W-2Pojecia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejsć/wyjsć).
T-W-3Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.
T-W-4Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA.
T-W-5Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-7Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-8Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych.
T-W-10Podstawowe wiadomosci o układach ASIC. Moduły programowalne PLD: klasyfikacja, rozwój.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi stosować w stopniu podstawowym technologię układów programowalnych w prostych zagadnieniach syntezy logicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_U06Potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U16Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych w celu dobrania odpowiednich komponentów projektowanego układu elektronicznego lub telekomunikacyjnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-A-1Synteza układów kombinacyjnych.
T-A-2Synteza układów sekwencyjnych.
T-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w zakresie podstawowym dokonać edycji prostych schematów logicznych i ideowych elektronicznych układów cyfrowych z użyciem popularnego specjalistycznego oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C05_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-A-3Wybrane zadania ilustrujące projektowanie w technice mikroprogramowej.
T-A-5Wybrane obliczenia układowe dla różnych technik realizacyjnych układów cyfrowych.
T-A-6Obliczenia związane ze współpracą układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-2Pojecia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejsć/wyjsć).
T-W-6Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia audytoryjne i rozwiązywanie zadań domowych - obliczenia i zadania projektowe wykonywane dla typowych układów cyfrowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie w stopniu podstawowym potrzeby doskonalenia umiejętności zawodowych, podnoszenia poziomu wiedzy i kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0