Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria obwodów aktywnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria obwodów aktywnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teorii obwodów elektrycznych i elektronicznych
W-2Znajomość podstaw elektronicznych obwodów analogowych
W-3Znajomość transformaty Laplace'a

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z budową i działaniem układów analogowych aktywnych
C-2Poznanie układów aktywnych realizujących funkcje konwertera i inwertera oraz symulacji indukcyjności
C-3Zapoznanie z metodami różniczkowania i całkowania sygnałów analogowych
C-4Znajomość teorii i projektowania fitrów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Analiza pracy wzmacniacza idealnego ze sprzężeniem zwrotnym. Wzmacniacze sumujące i odejmujące. Wpływ parametrów wzmacniacza rzeczywistego na transmitancję i rezystancję wejściową układu. Kompensacja dryftów temperaturowych.4
T-W-2Sprzężenia zwrotne w układach ze wzmacniaczami rzeczywistymi. Stabilność, wzmocnienie, rezystancja wejściowa i wyjściowa, odpowiedź częstotliwościowa i czasowa.2
T-W-3Realizacja źródeł sterowanych za pomocą układów ze wzmacniaczami idealnymi. Prostownik aktywny małosygnałowy.2
T-W-4Wzmacniacze całkujące i różniczkujące. Zastosowania. Kompensacja dryftu wzmacniacza całkującego. Sterowanie wzmacniacza różniczkującego. Praktyczne układy wzmacniaczy.2
T-W-5Konwertery i inwertery aktywne. Opis czwórnikowy tych elementów.2
T-W-6Układy aktywne: NIC, nulator, rotator. Symulacja ujemnej rezystancji, indukcyjności, pojemności wraz z zastosowaniami. Realizacja układu obracajacego charakterystyki za pomocą elementów NIC.2
T-W-7Symulacja indukcyjności, żyrator, cyrkulator. Zakres pracy układów symulujących indukcyjność. Zastosowania.2
T-W-8Filtry aktywne Butterwortha, Czebyszewa i Bessela. Podstawy teoretyczne, stabilność. Przykładowe charakterystyki. Filtry z przełączanymi pojemnościami. Filtry z akustyczną falą powierzchniową.6
T-W-9Realizacje układowe filtrów aktywnych. Struktura z wielokrotnym sprzężeniem zwrotnym oraz Sallena-Key’a. Kompensacja fazy fitrów aktywnych za pomocą przesuwnika fazowego.2
T-W-10Projektowanie filtrów. Wyznaczanie funkcji przejścia układu aktywnego metodą Nathana. Projektowanie metodą dobierania współczynników. Przykład projektowania metodą optymalizacji bezgradientowej. Oprogramowanie wspierające projektowanie filtrów.4
T-W-11Podsumowanie wykładów w postaci analizy i projektowania zaawansowanych układów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie informacyjnym.30
A-W-2Praca własna studenta, utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z wykładu.20
A-W-3Samodzielne wykonanie symulacji i analiz omówionych na wykładzie. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C15_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych
ET_1A_W14T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-1M-1S-1
ET_1A_C15_W02
Zna i rozumie metodykę projektowania analogowych układów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu
ET_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W05C-3, C-2, C-1, C-4T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C15_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ET_1A_U01T1A_U01C-1T-W-11M-1S-1
ET_1A_C15_U02
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
ET_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1
ET_1A_C15_U03
Potrafi wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
ET_1A_U11T1A_U08, T1A_U09C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1
ET_1A_C15_U04
Potrafi zaprojektować proste analogowe układy elektroniczne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
ET_1A_U14T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-4T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C15_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
ET_1A_K01T1A_K01C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C15_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C15_W02
Zna i rozumie metodykę projektowania analogowych układów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu
2,0
3,0Student zna i rozumie metodykę projektowania analogowych układów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C15_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C15_U02
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5.
5,0
ET_1A_C15_U03
Potrafi wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C15_U04
Potrafi zaprojektować proste analogowe układy elektroniczne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste analogowe układy elektroniczne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C15_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. U.Tietze, C.Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009
  2. Z.Kulka, M.Nadachowski, Zastosowania wzmacniaczy operacyjnych, WNT, Warszawa, 1986
  3. Konstanty Gawrylczyk, Strony www kmg.zut.edu.pl, ZUT, Szczecin, 2012
  4. G.I.Atabekov, Teoria liniowych obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 1964

Literatura dodatkowa

  1. G.C. Temes S.K. Mitra, Teoria i projektowanie filtrów, WNT, Warszawa, 1978

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza pracy wzmacniacza idealnego ze sprzężeniem zwrotnym. Wzmacniacze sumujące i odejmujące. Wpływ parametrów wzmacniacza rzeczywistego na transmitancję i rezystancję wejściową układu. Kompensacja dryftów temperaturowych.4
T-W-2Sprzężenia zwrotne w układach ze wzmacniaczami rzeczywistymi. Stabilność, wzmocnienie, rezystancja wejściowa i wyjściowa, odpowiedź częstotliwościowa i czasowa.2
T-W-3Realizacja źródeł sterowanych za pomocą układów ze wzmacniaczami idealnymi. Prostownik aktywny małosygnałowy.2
T-W-4Wzmacniacze całkujące i różniczkujące. Zastosowania. Kompensacja dryftu wzmacniacza całkującego. Sterowanie wzmacniacza różniczkującego. Praktyczne układy wzmacniaczy.2
T-W-5Konwertery i inwertery aktywne. Opis czwórnikowy tych elementów.2
T-W-6Układy aktywne: NIC, nulator, rotator. Symulacja ujemnej rezystancji, indukcyjności, pojemności wraz z zastosowaniami. Realizacja układu obracajacego charakterystyki za pomocą elementów NIC.2
T-W-7Symulacja indukcyjności, żyrator, cyrkulator. Zakres pracy układów symulujących indukcyjność. Zastosowania.2
T-W-8Filtry aktywne Butterwortha, Czebyszewa i Bessela. Podstawy teoretyczne, stabilność. Przykładowe charakterystyki. Filtry z przełączanymi pojemnościami. Filtry z akustyczną falą powierzchniową.6
T-W-9Realizacje układowe filtrów aktywnych. Struktura z wielokrotnym sprzężeniem zwrotnym oraz Sallena-Key’a. Kompensacja fazy fitrów aktywnych za pomocą przesuwnika fazowego.2
T-W-10Projektowanie filtrów. Wyznaczanie funkcji przejścia układu aktywnego metodą Nathana. Projektowanie metodą dobierania współczynników. Przykład projektowania metodą optymalizacji bezgradientowej. Oprogramowanie wspierające projektowanie filtrów.4
T-W-11Podsumowanie wykładów w postaci analizy i projektowania zaawansowanych układów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie informacyjnym.30
A-W-2Praca własna studenta, utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z wykładu.20
A-W-3Samodzielne wykonanie symulacji i analiz omówionych na wykładzie. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i działaniem układów analogowych aktywnych
Treści programoweT-W-1Analiza pracy wzmacniacza idealnego ze sprzężeniem zwrotnym. Wzmacniacze sumujące i odejmujące. Wpływ parametrów wzmacniacza rzeczywistego na transmitancję i rezystancję wejściową układu. Kompensacja dryftów temperaturowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_W02Zna i rozumie metodykę projektowania analogowych układów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W18Zna i rozumie metodykę projektowania analogowych i cyfrowych układów oraz systemów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu; zna komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z metodami różniczkowania i całkowania sygnałów analogowych
C-2Poznanie układów aktywnych realizujących funkcje konwertera i inwertera oraz symulacji indukcyjności
C-1Zapoznanie z budową i działaniem układów analogowych aktywnych
C-4Znajomość teorii i projektowania fitrów
Treści programoweT-W-8Filtry aktywne Butterwortha, Czebyszewa i Bessela. Podstawy teoretyczne, stabilność. Przykładowe charakterystyki. Filtry z przełączanymi pojemnościami. Filtry z akustyczną falą powierzchniową.
T-W-7Symulacja indukcyjności, żyrator, cyrkulator. Zakres pracy układów symulujących indukcyjność. Zastosowania.
T-W-10Projektowanie filtrów. Wyznaczanie funkcji przejścia układu aktywnego metodą Nathana. Projektowanie metodą dobierania współczynników. Przykład projektowania metodą optymalizacji bezgradientowej. Oprogramowanie wspierające projektowanie filtrów.
T-W-4Wzmacniacze całkujące i różniczkujące. Zastosowania. Kompensacja dryftu wzmacniacza całkującego. Sterowanie wzmacniacza różniczkującego. Praktyczne układy wzmacniaczy.
T-W-9Realizacje układowe filtrów aktywnych. Struktura z wielokrotnym sprzężeniem zwrotnym oraz Sallena-Key’a. Kompensacja fazy fitrów aktywnych za pomocą przesuwnika fazowego.
T-W-6Układy aktywne: NIC, nulator, rotator. Symulacja ujemnej rezystancji, indukcyjności, pojemności wraz z zastosowaniami. Realizacja układu obracajacego charakterystyki za pomocą elementów NIC.
T-W-2Sprzężenia zwrotne w układach ze wzmacniaczami rzeczywistymi. Stabilność, wzmocnienie, rezystancja wejściowa i wyjściowa, odpowiedź częstotliwościowa i czasowa.
T-W-5Konwertery i inwertery aktywne. Opis czwórnikowy tych elementów.
T-W-3Realizacja źródeł sterowanych za pomocą układów ze wzmacniaczami idealnymi. Prostownik aktywny małosygnałowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie metodykę projektowania analogowych układów elektronicznych, a także metody i techniki wykorzystywane w projektowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i działaniem układów analogowych aktywnych
Treści programoweT-W-11Podsumowanie wykładów w postaci analizy i projektowania zaawansowanych układów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_U02Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i działaniem układów analogowych aktywnych
Treści programoweT-W-4Wzmacniacze całkujące i różniczkujące. Zastosowania. Kompensacja dryftu wzmacniacza całkującego. Sterowanie wzmacniacza różniczkującego. Praktyczne układy wzmacniaczy.
T-W-2Sprzężenia zwrotne w układach ze wzmacniaczami rzeczywistymi. Stabilność, wzmocnienie, rezystancja wejściowa i wyjściowa, odpowiedź częstotliwościowa i czasowa.
T-W-1Analiza pracy wzmacniacza idealnego ze sprzężeniem zwrotnym. Wzmacniacze sumujące i odejmujące. Wpływ parametrów wzmacniacza rzeczywistego na transmitancję i rezystancję wejściową układu. Kompensacja dryftów temperaturowych.
T-W-3Realizacja źródeł sterowanych za pomocą układów ze wzmacniaczami idealnymi. Prostownik aktywny małosygnałowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5.
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_U03Potrafi wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i optycznych, a także wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne oraz sieci telekomunikacyjne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Poznanie układów aktywnych realizujących funkcje konwertera i inwertera oraz symulacji indukcyjności
C-3Zapoznanie z metodami różniczkowania i całkowania sygnałów analogowych
Treści programoweT-W-8Filtry aktywne Butterwortha, Czebyszewa i Bessela. Podstawy teoretyczne, stabilność. Przykładowe charakterystyki. Filtry z przełączanymi pojemnościami. Filtry z akustyczną falą powierzchniową.
T-W-6Układy aktywne: NIC, nulator, rotator. Symulacja ujemnej rezystancji, indukcyjności, pojemności wraz z zastosowaniami. Realizacja układu obracajacego charakterystyki za pomocą elementów NIC.
T-W-5Konwertery i inwertery aktywne. Opis czwórnikowy tych elementów.
T-W-7Symulacja indukcyjności, żyrator, cyrkulator. Zakres pracy układów symulujących indukcyjność. Zastosowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_U04Potrafi zaprojektować proste analogowe układy elektroniczne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U14Potrafi zaprojektować proste analogowe i cyfrowe układy elektroniczne oraz lokalne sieci telekomunikacyjne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Znajomość teorii i projektowania fitrów
Treści programoweT-W-9Realizacje układowe filtrów aktywnych. Struktura z wielokrotnym sprzężeniem zwrotnym oraz Sallena-Key’a. Kompensacja fazy fitrów aktywnych za pomocą przesuwnika fazowego.
T-W-10Projektowanie filtrów. Wyznaczanie funkcji przejścia układu aktywnego metodą Nathana. Projektowanie metodą dobierania współczynników. Przykład projektowania metodą optymalizacji bezgradientowej. Oprogramowanie wspierające projektowanie filtrów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste analogowe układy elektroniczne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową i działaniem układów analogowych aktywnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prowadzony przy pomocy rzutnika pisma i rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego podczas ostatniego wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0