Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie instalacyjne w elektrotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie instalacyjne w elektrotechnice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl>, Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>, Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>, Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika
W-2Grafika Inżynierska
W-3Inżynieria Materiałowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z parametrami, charakterystykami urządzeń i aparatów elektrycznych.
C-2Poznanie zasad działania i funkcjonowania urządzeń i aparatów elektrycznych.
C-3Umiejętność łączenia, sterowania i badania aparatów urządzeń elektrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP.4
T-L-2Badanie wyłączników różnicowoprądowych.2
T-L-3Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych.2
T-L-4Badanie wyłączników silnikowych.2
T-L-5Badanie styczników elektromagnetycznych.2
T-L-6Instalacja w systemie SmartWire.2
T-L-7Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia.2
T-L-8Próba udarowa izolatorów.2
T-L-9Przeskok zabrudzeniowy na izolatorze napowietrznym.2
T-L-10Wytrzymałość elektryczna powietrza.2
T-L-11Ulot i wyładowania ślizgowe.2
T-L-12Wytrzymałość elektryczna materiałów stałych.2
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń.4
30
wykłady
T-W-1Układy sieci.2
T-W-2Łączniki niskiego napięcia.2
T-W-3Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe.2
T-W-4Zakłócenia w instalacjach elektrycznych.2
T-W-5Przewody i kable.1
T-W-6Dobór urządzeń elektrycznych.2
T-W-7Ochrona przeciwporażeniowa.2
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych.2
T-W-9Aparatura wysokonapięciowa.4
T-W-10Rozdzielnie i rozdzielnice wysokiego napięcia.4
T-W-11Transformatory energetyczne.3
T-W-12Linie kablowe i napowietrzne wysokiego napięcia.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Pokaz.
M-5Metoda tekstu przewodniego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej serii ćwiczeń przedmiotowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_O05.1_W01
Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów elektrycznych.
ET_1A_W25T1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_O05.1_U01
Potrafi połączyć i uruchomić prostą instalacje elektryczną niskiego i wysokiego napięcia.
ET_1A_U25T1A_U09C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_O05.1_W01
Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów elektrycznych.
2,0
3,0Student zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów elektrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_O05.1_U01
Potrafi połączyć i uruchomić prostą instalacje elektryczną niskiego i wysokiego napięcia.
2,0
3,0Student potrafi połączyć i uruchomić prostą instalacje elektryczną niskiego i wysokiego napięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Związane z przedmiotem rozporządzenia i normy - aktualne w okresie realizacji wykładu., 2011
  2. Katalogi aparatów i urządzeń elektrycznych, 2011
  3. Lejdy B., Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych, WNT, Warszawa, 2005, 2
  4. Markiewicz H., Instalacje Elektryczne, WNT, Warszawa, 2005, wyd. VI i dalsze

Literatura dodatkowa

  1. Sowa A., Kompleksowa ochrona odgromowa i przepięciowa, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP.4
T-L-2Badanie wyłączników różnicowoprądowych.2
T-L-3Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych.2
T-L-4Badanie wyłączników silnikowych.2
T-L-5Badanie styczników elektromagnetycznych.2
T-L-6Instalacja w systemie SmartWire.2
T-L-7Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia.2
T-L-8Próba udarowa izolatorów.2
T-L-9Przeskok zabrudzeniowy na izolatorze napowietrznym.2
T-L-10Wytrzymałość elektryczna powietrza.2
T-L-11Ulot i wyładowania ślizgowe.2
T-L-12Wytrzymałość elektryczna materiałów stałych.2
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy sieci.2
T-W-2Łączniki niskiego napięcia.2
T-W-3Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe.2
T-W-4Zakłócenia w instalacjach elektrycznych.2
T-W-5Przewody i kable.1
T-W-6Dobór urządzeń elektrycznych.2
T-W-7Ochrona przeciwporażeniowa.2
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych.2
T-W-9Aparatura wysokonapięciowa.4
T-W-10Rozdzielnie i rozdzielnice wysokiego napięcia.4
T-W-11Transformatory energetyczne.3
T-W-12Linie kablowe i napowietrzne wysokiego napięcia.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_O05.1_W01Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów elektrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z parametrami, charakterystykami urządzeń i aparatów elektrycznych.
C-2Poznanie zasad działania i funkcjonowania urządzeń i aparatów elektrycznych.
Treści programoweT-W-1Układy sieci.
T-W-2Łączniki niskiego napięcia.
T-W-3Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe.
T-W-4Zakłócenia w instalacjach elektrycznych.
T-W-5Przewody i kable.
T-W-6Dobór urządzeń elektrycznych.
T-W-7Ochrona przeciwporażeniowa.
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych.
T-W-9Aparatura wysokonapięciowa.
T-W-10Rozdzielnie i rozdzielnice wysokiego napięcia.
T-W-11Transformatory energetyczne.
T-W-12Linie kablowe i napowietrzne wysokiego napięcia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący.
M-2Wykład problemowy.
M-4Pokaz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów elektrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_O05.1_U01Potrafi połączyć i uruchomić prostą instalacje elektryczną niskiego i wysokiego napięcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U25Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektroniką i telekomunikacją.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad działania i funkcjonowania urządzeń i aparatów elektrycznych.
C-3Umiejętność łączenia, sterowania i badania aparatów urządzeń elektrycznych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP.
T-L-2Badanie wyłączników różnicowoprądowych.
T-L-3Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych.
T-L-4Badanie wyłączników silnikowych.
T-L-5Badanie styczników elektromagnetycznych.
T-L-6Instalacja w systemie SmartWire.
T-L-7Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia.
T-L-8Próba udarowa izolatorów.
T-L-9Przeskok zabrudzeniowy na izolatorze napowietrznym.
T-L-10Wytrzymałość elektryczna powietrza.
T-L-11Ulot i wyładowania ślizgowe.
T-L-12Wytrzymałość elektryczna materiałów stałych.
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Pokaz.
M-5Metoda tekstu przewodniego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej serii ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi połączyć i uruchomić prostą instalacje elektryczną niskiego i wysokiego napięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0