Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Układy i Systemy Elektroniczne
Sylabus przedmiotu Technika wysokiej częstotliwości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i Telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika wysokiej częstotliwości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs akademicki z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki wysokiej częstotliwości w stopniu umożliwiającym dalsze studiowanie literatury poświęconej projektowaniu systemów radiokomunikacyjnych a także działalność praktyczną w radiokomunikacji. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie podstaw miernictwa mikrofalowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Linie transmisyjne. | 4 |
T-L-2 | Falowody i elementy bierne stosowane w technice falowodowej. | 6 |
T-L-3 | Filtry w.cz. | 3 |
T-L-4 | Elementy bierne w technice terahercowej. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie, modelowanie, określanie parametrów i pomiary wybranych elementów lub układów stosowanych w technice wysokich częstotliwości. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pasmo mikrofalowe, zastosowanie mikrofal, zagrożenia dla organizmów żywych. | 1 |
T-W-2 | Prowadnice falowe. Linie przesyłowe z falami TEM: linia współosiowa, linie paskowe. Parametry obwodowe linii TEM. Dopasowanie impedancji i wykres Smitha. | 4 |
T-W-3 | Falowody - pola typu TE i TM. Struktury mikropaskowe, szczelinowe i koplanarne. Obwody rezonansowe w.cz. Metody pobudzania falowodów i rezonatorów - sonda elektryczna i magnetyczna, szczelina pobudzajaca. | 4 |
T-W-4 | Macierz rozproszenia - własności, zwiazki z innymi zaciskowymi opisami obwodów mikrofalowych, metody analizy obwodów mikrofalowych z zastosowaniem parametrów rozproszenia. | 3 |
T-W-5 | Elementy bierne układów w.cz. Filtry w.cz. Mikrofalowe przyrzady ferrytowe. | 3 |
T-W-6 | Elementy czynne układów w.cz. | 3 |
T-W-7 | Miernictwo mikrofalowe. | 3 |
T-W-8 | Technika radarowa. | 2 |
T-W-9 | Technika terahercowa (generowanie i detekcja fal EM w zakresie terahercowym, elementy stosowane w technice terahercowej, zastosowania). | 4 |
T-W-10 | Wspomagane komputerowo projektowanie i analiza układów mikrofalowych i terahercowych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych wyznaczonych przez prowadzącego w zakresie techniki wysokich częstotliwości. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz i ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Samodzielna praca studenta (rozwiązywanie problemów zadanych przez prowadzącego) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczanie poszczególnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratoriów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_C02_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej. | ET_2A_W08 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_C02_U01 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej. | ET_2A_U06 | T2A_U08, T2A_U18 | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-P-1, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_C02_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie techniki wysokich częstotliwości obejmującą: - podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - klasyfikację linii przesyłowych z falami TEM oraz falowodów, - klasyfikację elementów czynnych i biernych stosowanych w technice mikrofalowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_C02_U01 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności w zakresie techniki wysokich częstotliwości. Potrafi: - definiować podstawowe prawa opisujące generację i propagację fal elektromagnetycznych w zakresie wysokich częstotliwości, - ogólnie scharakteryzować linie przesyłowe z falami TEM oraz falowody, - sklasyfikować elementy czynne i bierne stosowane w technice mikrofalowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrowolski J.A., Technika wielkich częstotliwości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Szóstka J., Mikrofale - Układy i systemy, WKŁ, Warszawa, 2006
- Galwas B., Miernictwo mikrofalowe, WKŁ, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Czarczynski W., Podstawy techniki mikrofalowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Balanis C. A., Antenna Theory: Analysis and Design, John Wiley & Sons Inc., New York, 1997
- Szóstka J., Horyzontowe linie radiowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
- Collin R. E., Foundations for Microwave Engineering, A John Wiley & Sons Inc., New York, 1992
- Czoch R., Francik A., Sachse K., Mikrofale - Cwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993
- Pozar D. M., Microwave Engineering, Addison-Wesley Publishing Company, Reading, Massachusettts, 1993
- Rosłoniec S., Liniowe obwody mikrofalowe - Metody analizy i syntezy, WKŁ, Warszawa, 1999